Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36047 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Porównania

Renault Laguna kontra Opel Vectra

Data publikacji: Autor: Andrzej Karaczun

 Porównaliśmy kolejne auta należące do klasy C/D: renault laguna oraz opel vectra.

Przejdź do: Podsumowanie

Renault laguna 1.6 (110 KM)
Opel vectra 1.6 16V (100 KM)

Nadwozie
Wiosną tego roku zaprezentowany został zmodyfikowany model laguny. W stosunku do poprzednika, auto fazy drugiej różni się drobnymi zmianami nadwozia, podnoszącymi walory estetyczne pojazdu. Zderzaki otrzymały bardziej opływowy profil, zmieniony został kształt kratki nawiewu powietrza oraz świateł przeciwmgielnych, które są obecnie okrągłe. Reflektory przednie są podobne kształtem do poprzednich, ale różnią się od nich zasadniczo. Wykorzystują bowiem lustra eliptyczno-paraboliczne dla świateł mijania oraz układ projektorów soczewkowych dla świateł "długich". Szyba klosza wykonana jest obecnie z poliwęglanów, co zwiększa znacznie jej wytrzymałość na stłuczenie. Nowy wygląd otrzymały także zespolone lampy tylne.
Z przodu opla od renaulta odróżnić można z daleka po czarnej atrapie (pośrodku której znajduje się duże logo firmy), znacznie szerszym wlocie powietrza w dolnej części zderzaka oraz krótszej niż u rywala czarnej listwie pochłaniającej uderzenie. Tylne lampy zespolone vectry umieszczone są na zewnątrz klapy bagażnika i składają się z trzech segmentów. Tymczasem w lagunie dwusegmentowe klosze osadzone są częściowo po bokach klapy, częściowo na zewnątrz od niej.
Wygląd i stylistyka nadwozia nie podlega ocenie w naszym teście – jest to bowiem sprawa bardzo indywidualna. Renault jest większy i ma 450,8 cm długości, 175,2 cm szerokości oraz 143,3 cm wysokości; opel odpowiednio: 448 cm, 171 cm oraz 142 cm.

Wnętrze
Oba testowane samochody wyposażone są standardowo w dwie poduszki powietrzne: kierowcy i pasażera (w renaulcie zastosowano system kontrolowanego opóźnienia gazu). Przed rozpoczęciem jazdy kierowca zarówno w lagunie, jak i vectrze może bez problemu zająć optymalną pozycję: umożliwia to pełna regulacja foteli oraz kolumny kierownicy. Nie można mieć także zastrzeżeń co do przejrzystości tablicy rozdzielczej czy dostępności do poszczególnych przełączników w testowanych samochodach. Walorem laguny jest możliwość obsługi radia bez odrywania rąk od kierownicy.
W obu autach wygodnie siedzą także pasażerowie, choć z tyłu nieco więcej miejsca oferuje renault. W lagunie zmodyfikowano obecnie kształt tylnego, środkowego zagłówka, przez co wyraźnie poprawiła się widoczność u kierowcy (było to pewnym mankamentem w fazie pierwszej).
W oplu bagażnik jest większy – jego pojemność wynosi aż 500 dm3 (przy 452 dm3 w renaulcie). Po złożeniu kanapy jest odwrotnie: laguna oferuje 884 dm3 miejsca, vectra – 790 dm3 .

Silniki
Testowane samochody wyposażone były w silniki o porównywalnej pojemności. Motor w lagunie miał 1598 cm3 i moc 110 KM przy 5750 obr./min. Maksymalny moment obrotowy wynosi 148 Nm przy 3750 obr./min. Auto od 0 do 100 km/godz. rozpędza się w 11,5 sekundy i może jeździć z szybkością maksymalną 195 km/godz.
W oplu zainstalowany był silnik o pojemności 1598 cm3 i mocy 100 KM (niektóre źródła podają 101 KM) przy 6200 obr./min. Maksymalny moment wynoszący 150 Nm uzyskiwany jest przy 3200 obr./min. Aby rozpędzić się do 100 km/godz. potrzeba 12,5 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 188 km/godz.
Laguna, która waży 1230 kg jest cięższa od rywala o 15 kg. Mimo to stosunek mocy na jeden kilogram jest w niej korzystniejszy – wynosi 11 kg/KM, podczas gdy w vectrze – 12 kg/KM.

Wrażenia z jazdy
Oba samochody prowadzą się dobrze i pewnie. Vectra wydaje się być trochę bardziej sztywna, co odczuwa się na nierównej drodze (np. kostce). Zarówno renault jak i opel nie wykazywały na zacieśniających się zakrętach nadmiernej ochoty do opuszczenia drogi: nie były specjalnie nadsterowne bądź podsterowane. Także poziom hałasu wewnątrz jest porównywalny i niski. Według danych fabrycznych, laguna spala bowiem na 100 km 6,0/10,1 litra paliwa, podczas gdy norma dla vectry wnosi 5,9/11,1 litra.

Części zamienne
Porównanie kosztów wybranych części zamiennych do obu testowanych pojazdów zamieszczamy niżej. Są to oczywiście ceny materiałów oryginalnych: zarówno bowiem do renaulta, jak i opla, do którego można znacznie taniej kupić tzw. podróbki.
Przegląd vectry kosztuje 850 złotych wraz z olejem i częściami (gdy potrzebna jest wymiana paska rozrządu – cena wzrasta do 2000 zł). Robocizna przy pierwszym przeglądzie w lagunie wynosi 341 zł, przy następnych – 390 zł. Do tego należy dodać 130 zł kosztów oleju i części.  Co drugi przegląd dochodzi dodatkowo 90 zł.

Podsumowanie
Testowane samochody oferują użytkownikom wysoki komfort. Są to auta rodzinne, doskonale nadające się do dalekich wyjazdów. Koszt zakupu laguny (59 087 zł) jest niższy niż vectry (61 250 zł). Plusem przy zakupie obu aut jest fakt posiadania przez oba koncerny świetnie rozbudowanej bazy serwisowej oraz dobrej dostępności do części zamiennych.

Dane techniczne

Marka Renault laguna Opel vectra
Pojemność silnika (cm3 ) 1598 1598
Moc (KM) 110 100 (101)
Maksymalny moment obrotowy (Nm) 148 150
Przyspieszenie 0-100 km/godz. (s) 11,5 12,5
Prędkość maksymalna (km/godz.) 195 188
Pojemność bagażnika (dm3 ) 452/884 500/790
Pojemność zbiornika paliwa (l) 66 60
Spalanie na 100 km (l) 6,0/10,1 5,9/11,1
Wymiary: dł. x szer. x wys. (cm) 451x175x143 448x171x142

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Renault Laguna zdjęcia

Renault Laguna dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z gratka.pl

Renault Laguna Cena

Części dla marki Renault

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

661 zł