Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36474 opinie. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Porównania

Renault Megane 1.2 TCe kontra Volkswagen Golf 1.4 TSI

Data publikacji: Autor: Przemysław Pepla

Renault Megane 1.2 TCe / Fot. Przemysław Pepla Silniki o niewielkiej pojemności skokowej coraz częściej są montowane nie tylko w miejskich samochodach, lecz również w modelach segmentu C. Przykładem tego są Renault Megane i Volkswagen Golf z małymi jednostkami wyposażonymi w turbodoładowanie.

Renault Megane 1.2 TCe / Fot. Przemysław Pepla Megane trzeciej generacji pozostaje jednym z najdłużej produkowanych modeli Renault, który wciąż jest dostępny w ofercie tego producenta. Francuscy styliści zadbali jednak o to, by kompaktowy hatchback wciąż wyglądał atrakcyjnie i nie było po nim widać 6-letniego stażu. Duża w tym zasługa zwłaszcza ostatniego liftingu, który nastąpił pod koniec 2013 roku.

Zmiany zaszły przede wszystkim w przedniej części karoserii. Duże, centralnie umieszczone logo Renault zostało połączone z nowymi, wąskimi reflektorami za pomocą chromowanych listew. Z kolei światła do jazdy dziennej przeniesiono na zderzak. Wszystkie te modyfikacje znacząco odmłodziły wygląd Megane.

Projektując Golfa siódmej generacji, styliści Volkswagena nie zdecydowali się na tak radykalne i oryginalne rozwiązania, jak w przypadku Megane. Oferowany od 2012 roku kompakt z Wolfsburga stanowi ewolucję designu znanego z poprzednika, Golfa VI. Taka zachowawczość ze strony Volkswagena jest w pełni uzasadniona. Golf to od wielu lat najczęściej kupowany samochód w Europie. Zbyt duże zmiany wyglądu mogłyby zniechęcić klientów wiernych temu modelowi.

Volkswagen Golf 1.4 TSI / Fot. Przemysław Pepla Nowością w niemieckim modelu jest natomiast rozstaw osi, mierzący 2637 mm. Pod tym względem to największy Golf w historii. Dodatkowo, auto jest również o 13 mm szersze od poprzednika. Zmiany te są zdecydowanie odczuwalne. Nawet osoby o wzroście przekraczającym 185 cm nie powinny czuć dyskomfortu podróżując tym autem. Dotyczy to nie tylko przednich foteli, lecz również tylnej kanapy. Po zajęciu miejsca w dobrze wyprofilowanych siedzeniach, uwagę przyciąga konsola centralna, która jest zwrócona w stronę kierowcy. Na pochwałę zasługuje wzorowa ergonomia. Pomimo wielu nowoczesnych rozwiązań, ich obsługa nie nastręcza większych trudności.

Nowoczesne rozwiązania we wnętrzu stały się również elementem rozpoznawczym Renault Megane. Duży, 7-calowy ekran umieszczony na szczycie konsoli centralnej służy głównie do obsługi systemu R-Link. Pod względem działania, przypomina on tablet. Urządzenie zastosowane w Megane może pełnić funkcje nawigacji GPS, radia, telefonu (łączność przez Bluetooth), jak również odtwarzacza muzyki (łączność przez USB). Jednak największą innowacją jest tzw. R-Link Store. To internetowy sklep Renault, za pośrednictwem którego kierowca może zamawiać różnego rodzaju aplikacje samochodowe, a te są następnie instalowane w jego samochodzie. Pod tym względem, Megane przypomina współczesne smartfony.Renault Megane 1.2 TCe / Fot. Przemysław Pepla

Poza nowoczesnym ekranem, lifting nie zmienił wyglądu wnętrza Renault Megane. W środku wciąż dominują miękkie i przyjemne w dotyku materiały. Niestety, o ile obsługa systemu R-Link za pomocą pokrętła na tunelu środkowym jest intuicyjna, o tyle rozmieszczenie przycisków do sterowania pozostałymi funkcjami zdecydowanie wymaga przyzwyczajenia. Zwłaszcza włącznik tempomatu, który umieszczono tam, gdzie można się spodziewać dźwigni hamulca ręcznego.

Pod względem ilości miejsca w środku, pięciodrzwiowe Renault Megane nie jest rekordzistą segmentu C. Nie oznacza to jednak, że ma powody do wstydu. O 5 mm dłuższy niż w Golfie rozstaw osi pozwolił na wygospodarowanie przestrzeni wystarczającej do transportu piątki dorosłych pasażerów w komfortowych warunkach. Megane zapewnia niemal identyczną ilość miejsca, co Golf. Z kolei bagażnik francuskiego hatchbacka mieści przyzwoite 372 litry. Kufer Golfa może pochłonąć o 8 litrów ładunku więcej. W praktyce jest to niezauważalna różnica. Bagażniki obu modeli zasługują na pochwałę dzięki regularnym kształtom, ułatwiającym transport.

Volkswagen Golf 1.4 TSI / Fot. Przemysław Pepla Zawieszenie i układ kierowniczy nigdy nie należały do mocnych stron Volkswagena Golfa. "Siódemka" zdecydowanie zrywa z tym stereotypem. W przypadku testowanej wersji, przednie kolumny McPhersona były wspomagane z tyłu przez oś wielowahaczową. Dzięki neutralnie zestrojonym amortyzatorom i sprężynom, auto pewnie prowadzi się nie tylko podczas jazdy na wprost, lecz również po krętych serpentynach. Nie przeszkadza w tym elektroniczny układ wspomagania kierownicy. Nawet niedoświadczeni kierowcy mogą czuć się za kierownicą Golfa pewnie. Dodatkowo, auto zapewnia stosunkowo wysoki poziom komfortu podczas jazdy po nierównej nawierzchni.

Konstruując zawieszenie Megane, inżynierowie Renault pozostali wierni tradycyjnym rozwiązaniom. Z przodu zastosowano kolumny McPhersona, zaś z tyłu belkę skrętną z wahaczami wleczonymi. Taki zestaw okazał się zaskakująco sztywny – auto tylko nieznacznie przechylało się w zakrętach. Mimo to, nierówności nawierzchni były skutecznie pochłaniane przez ruchome elementy podwozia. Zawieszenie francuskiego kompaktu można określić jako sprężyste. Pewien niedosyt pozostawia jednak układ kierowniczy. O ile elektryczne wspomaganie kierownicy świetnie sprawdza się podczas manewrów parkingowych, o tyle podczas prób szybszej jazdy nie zapewnia takiej precyzji jak w Golfie.Renault Megane 1.2 TCe / Fot. Przemysław Pepla

W obu testowanych modelach pracowały małe, czterocylindrowe silniki wspomagane przez turbosprężarkę. Mniejszą pojemnością odznaczał się jednak motor Renault. Z zaledwie 1197 centymetrów sześciennych pojemności, francuskim inżynierom udało się wykrzesać 130 KM i 205 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Co ważne ponad 85% drugiej z tych wartości dostępne jest już od ok. 1500 obr./min. Dzięki temu, częsta zmiana biegów nie jest wymagana.

Choć 130 KM i 205 Nm pozwalały rozpędzić ważące 1205 kg Megane od 0 do 100 km/h w czasie 9,7 sekundy, to priorytetem konstruktorów było osiągnięcie jak najmniejszego zużycia paliwa. Podczas testu, średnie zapotrzebowanie na benzynę oscylowało wokół 6,5 l/100 km. To o litr więcej, niż podaje producent.

Z kolei pod maską Volkswagena Golfa pracował dobrze znany motor 1.4 TSI. Choć niemiecka konstrukcja jest mocniejsza od jednostki TCe o zaledwie 10 KM, to podczas jazdy sprawia wrażenie znacznie bardziej dynamicznej i wkręca się na wysokie obroty z większą łatwością. Widać to choćby po czasie, w jakim osiąga on 100 km/h. Niemiecki kompakt rozpędza się do „setki" o 1,3 sekundy szybciej niż francuski rywal.

Zużycie paliwa? Tutaj różnice już się zacierają. W trybie mieszanym oba modele wykazują podobny apetyt na paliwo - 6,5 l/100 km.

Podsumowanie

Volkswagen Golf 1.4 TSI / Fot. Przemysław Pepla Pionier segmentu C, Volkswagen Golf, okazał się zwycięzcą pojedynku z Renault Megane. Niemieckie auto zdobyło punkty w niemal każdej kategorii, udowadniając tym samym, iż w dalszym ciągu zasługuje na pozycję lidera klasy kompakt. Golf VII to wyjątkowo dopracowana konstrukcja, właściwie pozbawiona większych wad. Na tle takiego rywala, Megane wypadło jednak zaskakująco dobrze. Dzięki drugiemu już liftingowi, francuski kompakt dalej liczy się w walce o klientów, a jego dodatkowym atutem jest stosunkowo niska cena zakupu.

Wybrane dane techniczne Renault Megane i Volkswagena Golfa

Marka/model

Renault Megane 1.2 TCe LIMITED

Volkswagen Golf 1.4 TSI Comfortline

Cena (zł)

69 900

76 890

Typ nadwozia/liczba drzwi

Hatchback/5

Hatchback/5

Liczba miejsc

5

5

Wymiary i masy

Długość/szerokość/wysokość (mm)

4302/1808/1471

4349/1790/1452

Rozstaw kół: przód/tył (mm)

1546/1547

1549/1520

Rozstaw osi (mm)

2641

2637

Masa własna (kg)

1200

1268

Pojemność bagażnika (l)

372

380

Pojemność zbiornika paliwa (l)

60

55

Układ napędowy

Rodzaj paliwa

Benzyna

Benzyna

Pojemność (cm3)

1197

1395

Liczba cylindrów

4

4

Napędzana oś

Przednia

Przednia

Skrzynia biegów:
typ/liczba przełożeń

Manualna, 6-bieg.

Manualna, 6-bieg.

Osiągi

Moc (KM) przy obr./min.

130 przy 4500

140 przy 4500

Moment obrotowy (Nm)
przy obr./min.

205 przy 2000

250 przy 1500

Przyspieszenie 0–100 km/h (s)

9,7

8,4

Prędkość maksymalna (km/h)

190

212

Średnie spalanie (l/100 km)

5,4

5,2

Emisja CO2 (g/km)

124

119

 Wybrane wyposażenie seryjne

 

Renault Megane 1.2 TCe LIMITED

Volkswagen Golf 1.4 TSI Comfortline

Poduszki powietrzne

6

7

Układ ABS

S

S

Układ ESP

S

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Centralny zamek

S

S

Elektrycznie sterowane szyby p/t

S/S

S/S

Lusterka zewnętrzne sterowane elektr.

S

S/S

Klimatyzacja manualna/automatyczna

-/S

S/O

Radioodtwarzacz z CD/z MP3

S/S

S/S

 Nasza ocena

 

Renault Megane 1.2 TCe LIMITED

Volkswagen Golf 1.4 TSI Comfortline

Przestronność wnętrza

+

+

Silnik

+

+

Osiągi

 

+

Podwozie

 

+

Poziom hałasu (odczuwalny)

+

+

Zużycie paliwa

+

+

Wyposażenie

+

+

Cena

+

 

Wynik końcowy

++++++

+++++++

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Komentarze

  • bryan (gość)

    ... co do zawieszenia Golfa VII na tzw. polskie drogi" to tak naprawdę się okaże, aczkolwiek komfort jest znacznie przyjemniejszy niż" np w Octavii III 1.4 TSI (przyjemniej przy gładkim niepofałdowanym asfalcie bo tam jest dość wytrzymała belka skrętna co ma też swoje niezaprzeczalne plusy). Aha, w Golfie VII w wersji kombi nie radziłbym na maksa ładować do dopuszczalnej liczby podanej przez producenta - nie warto potem przedwcześnie zubażać portfela na poczet serwisu...

  • MS (gość)

    Pseudodziennikarzyny - dlaczego nie porównaliście golfa 1.4 122 KM? Przecież różnica w mocy byłaby mniejsza i cena bardziej zbliżona co dałoby bardziej OBIEKTYWNE porównanie. Odpowiadam: dlatego że w rubryce osiągi 'szmelcwagen' nie dostał by '+' i nie wygrał z megane.

  • mak (gość)

    Przecież jest VW zmotorkiem 1,2 ,wiec obiektywny redaktorze o co panu biega:-)

  • seguar (gość)

    Co to za test jak zdjęcia wnętrza (Golfa) pochodzą z katalogu:D Śmiech na sali! W rzetelnym teście zdjęć byłoby kilkadziesiąt a nie 6 :D Poza tym żadnej wzmianki o wersjach wyposażenia, jego opisie, itd...

  • Icek Wicek (gość)

    "Zawieszenie i układ kierowniczy nigdy nie należały do mocnych stron Volkswagena Golfa..." No cóż, chyba tylko w ocenie Autora powyższego porównania. Precyzją prowadzenia golf ustępował pola tylko fordowi focusowi, co chyba nie wystarczy, żeby spisać zawieszenie i układ kierowniczy na straty. Poza tym silnik benzynowy 1.4 TSI występuje również w wersji 122 KM, co wydaje się być optymalnym wyborem ze względu na stosunek ceny do wartości samochodu. Łańcuch rozrządu w tych silnikach zastąpiono paskiem zębatym i nie powinno być z nimi tyle problemów co w przeszłości. Mili Państwo, nic się nie zmieniło i golf nadal wymiata, za nim ford focus, opel astra, hyundai i30/kia ceed a potem renault megane. Co zamiast golfa? Zastanowiłbym się poważnie nad mazdą 3.

  • Kwiatek (gość)

    Golf 7 to jest cacko, cichutko silnik pracuje,nic nie trzeszczy na zakrętach tak jak w innych markach ze coś sie tłucze jak rozrzucone ziemniaki w bagażniku .Golf jest drogi , to nie jest auto dla biedoty.

  • @Kwiatek (gość)

    kto cie gosciu robil i jak mocno sekaty byl ten patyk? :) opinia konskiej spierdoliny....

  • lopi (gość)

    jak zawsze porównanie z dupy czyli nasze orły fajtłapy z niemieckiego autoświata 1.2 tce trzeba zestawić z 1.4 tsi o mocy 122 koni i momencie 200 Nm a nie 140 koni i 250 bo to spora różnica

  • lopi (gość)

    jak by było tak jak pisze imbecyl icek wacek to wszyscy jeździli by golfami tymczasem megane ma się całkiem spoko

  • gość (gość)

    "Choć niemiecka konstrukcja jest mocniejsza od jednostki TCe o zaledwie 10 KM, to podczas jazdy sprawia wrażenie znacznie bardziej dynamicznej i wkręca się na wysokie obroty z większą łatwością." Genialne... przytoczyć różnicę mocy w kontekście dynamiki jazdy, wkręcania się na obroty czy wreszcie przewagi w zakresie sprintu do 100km/h a pominąć różnicę w pojemności - a więc przy podobnych konstrukcjach (turbo, DI) z założenia lepszą krzywą momentu większej jednostki i do tego różnicę w samym momencie 250 vs 205Nm. Brawo dla redaktora ! Albo ignorancja, albo nierzetelność - w obu przypadkach wstyd.

  • Komentarz usunięty.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Renault Megane zdjęcia

Renault Megane dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Volkswagen Golf dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z gratka.pl

Renault Megane Cena

Części dla marki Renault

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

661 zł