Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36700 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Renault Megane 1.6 Privilege

Data publikacji: Autor: Tekst i zdjęcia Witold Blady

 Nowa generacja Renaulta Megane, jako pierwszy samochód segmentu C, otrzymał w teście zderzeniowym Euro NCAP maksymalną ocenę pięciu gwiazdek.

Jest także zwycięzcą konkursu Car of the Year 2003. Trudno chyba o lepszą rekomendację, jednak na ulicach nie widać za wielu tych aut. Powodem jest chyba bardzo odważna stylistyka, Megane jest podobne do większych modeli Avantime i Vel Satis. Klienci muszą się chyba przyzwyczaić do awangardowych kształtów auta.

Podobnie było zresztą z wprowadzonym na rynek w 1998 roku Fordem Focusem. Jego nietypowa stylistyka początkowo nie przypadła do gustu klientom, dziś kompaktowy Ford jest najlepiej sprzedającym się autem segmentu C w Polsce. Wiele wskazuje na to, że z nowym Megane będzie podobnie. Samochód ma bardzo wiele atutów, a inna niż u konkurentów stylistyka powoduje, że auto wyraźnie się różni od wielu podobnych rywali.

W Megane II po raz pierwszy zastosowano nową płytę podłogową, opracowaną wspólnie przez Renaulta i Nissana. Nowy model został opracowany w 29 miesięcy. Było to możliwe dzięki skróceniu okresu studyjnego i czasu przeznaczonego na wdrożenie przemysłowe. W projekt Megane II Renault zainwestował 2,1 mld euro, z czego niemal połowa nakładów przeznaczona była na inwestycje przemysłowe: w Hiszpanii na potrzeby produkcji hatchbacka i coupe oraz we Francji - na potrzeby produkcji hatchbacka, a w późniejszym terminie również nowego Scenika. W trzecim zakładzie w Turcji będą produkowane Megane w wersji trójbryłowej.

Do wyboru są trzy pakiety wyposażenia - Pack, Confort i Luxe. Już bazowy model jest bogato wyposażony - do standardu należy sześć poduszek gazowych, ABS, komputer pokładowy, wspomaganie układu kierowniczego, elektrycznie opuszczane szyby w przednich drzwiach i centralne ryglowanie zamków. Wersja Pack ma ponadto składane elektrycznie lusterka zewnętrzne, klimatyzację, radioodtwarzacz CD, wskaźnik temperatury zewnętrznej, halogeny i elektrycznie opuszczane szyby także w tylnych drzwiach. Na liście opcji znajdziemy podgrzewane fotele, tempomat, aluminiowe felgi, szyberdach, automatyczną klimatyzację, reflektory ksenonowe, lakier metalik i zmieniarkę płyt CD.

Megane znakomicie trzyma się drogi, zawieszenie jest utwardzone w porównaniu z poprzednim modelem. Na szczęście nie oznacza to znaczącego spadku komfortu jazdy. Chyba że zdecydujemy się na 17-calowe aluminiowe felgi, takie jak w testowym modelu. Znacznie wyraźniej odczuwa się wszelkie nierówności, łatwiej też uszkodzić felgę. Megane ma znakomite hamulce, z prędkości 100 km/h auto zatrzymuje się na dystansie około 37 metrów. To zdecydowanie najlepszy wynik w segmencie C.

Wnętrze
Megane jest sprzedawane w czterech wersjach wystroju wnętrza - Authentique, w jej wnętrzu dominują ciemne kolory i prosta estetyka. W droższej odmianie Expression wnętrze jest utrzymane w jasnych barwach, z zewnątrz tę wersję można będzie rozpoznać po lakierowanych w kolorze nadwozia klamkach i lusterkach. Megane II Dynamique to odmiana usportowiona, kierownica i dźwignia zmiany biegów pokryte są skórą, a felgi są aluminiowe. Model Privilege (jak testowe auto) jest najbardziej luksusowy, z beżowym wnętrzem i chromowanymi, matowymi klamkami.

Nadwozie
Gdy spojrzymy z przodu na nowe Megane, nic nie wskazuje na to, że mamy do czynienia z tak awangardowym autem. Dopiero z boku widać odwagę projektantów. Tylna klapa, łamana w połowie, jest znana z modeli Avantime i Vel Satis, to jednak auta drogie, w założeniu niszowe. Megane ma być lokomotywą sprzedaży Renaulta w Polsce, czy tak się stanie na razie nie wiadomo. Nietypowa stylistyka tylnej części nadwozia przykuwa oko, ale powoduje zmniejszenie pojemności bagażnika - mieści on zaledwie 330 litrów, mniej niż większość aut kompaktowych. Megane ma największy w klasie rozstaw osi, a jednak miejsca na tylnej kanapie nie ma zbyt wiele.

Silniki
Megane II jest oferowany z szeroką gamą silników - do wyboru są trzy jednostki benzynowe: 1.4 16V 98 KM, 1.6 16V 115 KM i 2.0 16V 136 KM. Wkrótce dołączy do nich 80-konna odmiana silnika 1.4. Amatorzy silników wysokoprężnych mogą wybierać spośród jednostek 1.5 dCi 80 KM (znany z Clio) i 1.9 dCi 120 KM rodem z Laguny. W testowym modelu pod maską znalazł się 115-konny silnik benzynowy. Zapewnia on osiągi na niezłym poziomie, ma jednak wadę typową dla jednostek wielozaworowych - kiepską elastyczność. Powyżej 4500 obr./min staje się także nieprzyjemnie głośny. Zużycie paliwa na akceptowalnym poziomie - przy dynamicznej jeździe około 9 l/100 km.

Znakomicie wyposażony kompakt Renault ma szanse sporo namieszać w statystykach sprzedaży. Pod warunkiem że klienci przekonają się do awangardowej stylistyki auta. Naszym zdaniem, właśnie inny niż u wszystkich rywali wygląd jest atutem Megane.

Renault Megane 1.6 Privilege a konkurencja

Model Renault Megane Peugeot 307 Fiat Stilo
Silnik R4 R4 R4
Liczba zaworów 16 16 16
Pojemność skokowa (cm sześc.) 1598 1587 1596
Moc maks. (KM) 115 110 103
Maks. moment obrotowy (Nm) 152 147 145
Skrzynia biegów M/5 M/5 M/5
Hamulce przednie/tylne T/T T/T T/T
Średnica zawracania (m) 10,5 11 10,5
Objętość bagażnika (dm sześc.) 330 340 370
Długość (mm) 4209 4202 4253
Szerokość (mm) 1777 1746 1756
Wysokość (mm) 1457 1457 1525
Rozstaw osi (mm) 2625 2610 2560
Masa własna (kg) 1155 1175 1205
Ładowność (kg) 550 500 500
Prędkość maksymalna (km/h) 192 190 183
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek.) 10,9 11,6 10,3
Zużycie paliwa (l/100 km)
Miasto 8,8 9,5 10,3
Poza miastem 5,7 5,8 5,8
Średnie 6,8 7,2 7,4

Model Megane Luxe 307 Premium XT Stilo Dynamic
Cena (zł) 63 200 62 900 56 400
ABS S S S
Airbag kierowca/pasażer S/S S/S S/S
Poduszki boczne S S S
Wspomaganie kierownicy S S S
Elektryczne szyby S S S
Centralne ryglowanie zamków S S S
Radio S S S
Klimatyzacja S S S
Aluminiowe felgi S S O

S - standard, O - opcja

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Renault Megane zdjęcia

Renault Megane dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Renault Megane opinie

Oceń swoje auto

Ogłoszenia z gratka.pl

Renault Megane Cena

Części dla marki Renault

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

661 zł