Przejdź do:
Renault Megane 1.8 a konkurencjaPrawie 120-konne auto może zaskoczyć niejednego "ściganta" w aucie GTI nie tylko w sprincie spod świateł, ale także na trasie. Kompaktowe Renault jest przy tym doskonale wyposażone - do standardu należą m. in. cztery poduszki gazowe, ABS i klimatyzacja.
Megane jest produkowane od 1995 roku, modernizacji poddano je cztery lata później. Trzeba przyznać, że jest jednym z najbardziej udanych aut Renault. Duża liczba odmian nadwozia - hatchback, sedan, coupe, kabriolet, minivan, kombi - powoduje, że niemal każdy może znaleźć w gamie coś dla siebie. Do redakcyjnego testu tym razem wybraliśmy najpopularniejszą odmianę nadwoziową - hatchbacka z mocnym silnikiem 1.8.
Konstruktorzy nie zapomnieli, że Megane w wersji hatchback jest często wybierane przez rodziny, zawieszenie modelu Dynamique jest więc zestrojone miękko. Na szczęście jednak auto nie przechyla się na zakrętach, a dzięki charakterystyce zawieszenia wszechobecne dziury na naszych drogach są mniej odczuwalne. Samochód - zgodnie z oznaczeniem wersji - jest bardzo dynamiczny, silnik chętnie wchodzi na obroty. Jedyny zarzut to nieco zbyt głośna praca jednostki napędowej na wyższych obrotach, ale w końcu wilk, nawet w owczej skórze ma prawo czasem ryknąć.
Wnętrze
W porównaniu z innymi modelami Megane, fotele wersji Dynamique są wyprofilowane bardziej sportowo, dzięki czemu lepiej podtrzymują ciało na zakrętach. Deska rozdzielcza w dużej części jest pokryta grafitowym tworzywem, a tarcze wskaźników - jak przystało na auto o sportowych ambicjach - mają białe tło.
Kierownica jest obszyta skórą, ale właściwie na tym kończą się akcenty zdradzające nieco duże możliwości auta. Może to i dobrze, zwolennicy sportowych detali zdecydują się raczej na odmianę Coupe, Megane 1.8 wybiorą raczej ludzie niechcący zbytnio rzucać się w oczy. Mało ergonomicznie - u dołu deski rozdzielczej, po lewej stronie kierownicy - umieszczono przyciski sterujące elektrycznie opuszczanymi szybami w tylnych drzwiach, ten sam zarzut dotyczy zresztą włączników podgrzewanych foteli.
Nadwozie
W porównaniu z Megane poprzedniej generacji zmieniło się niewiele. Inny jest przód auta, zmieniono także tylne lampy. Sylwetka jest jednak taka sama jak dawniej. Wygląda jednak na to, że zwolennicy krągłości powinni zdecydować się na aktualny model. Nowe Megane, które pojawi się na rynku około 2003 roku, będzie kanciaste - pierwsze rysunki przypominają modele Avantime czy Vel Satis.
Bagażnik modelu hatchback ma 350 litrów pojemności - wynik przeciętny w klasie kompaktów, choć są oczywiście auta wyraźnie gorsze (np. Alfa Romeo 147). Megane jednak jest daleko od liderów, np. Citroena Xsary, którego bagażnik mieści rekordowe 408 litrów. Tylną część nadwozia ozdabia niewielki spoiler, to wyróżnik odmiany Dynamique - która chyba nie cieszyła się zbyt dużym wzięciem, skoro wycofano ją z oferty.
Silnik
Jednostka o pojemności 1.8 l tylko pozornie jest nieznacznie mocniejsza od bardzo chętnie kupowanego w naszym kraju silnika 1.6 16V. 110 KM daje jednak bardzo dużo. I to nie tylko, jeśli chodzi o osiągi - przyspieszenie od 0 do 100 km/h czy prędkość maksymalną, ale przede wszystkim elastyczność. Często zdolność do przyspieszania w warunkach drogowych jest niedoceniana, tymczasem właśnie ona decyduje o bezpieczeństwie podczas wyprzedzania. Nasze, dość prowizoryczne, pomiary wykazały zdecydowaną wyższość silnika 1.8 nad mniejszymi jednostkami. Przyspieszenie od 80 do 120 km/h na piątym biegu trwa niewiele ponad 10 sekund - to naprawdę świetny wynik. Jednostka 1.8 przegrywa z mniejszymi silnikami tylko w jednej dziedzinie - zużyciu paliwa. Średnio podczas testu Megane 1.8 zużył blisko 10 l/100 km. To dużo, ale jeździliśmy dynamicznie.
Podsumowanie
Naszym zdaniem Megane 1.8 jest bardzo ciekawym, choć niedocenianym na naszym rynku autem. Ma osiągi sporo lepsze od modelu 1.6, jest przy tym lepiej od niego wyposażony. Różnica w cenie (po uzględnieniu klimatyzacji) robi się naprawdę niezbyt duża. Może więc to wyższe zużycie paliwa powoduje mniejszą popularność 118-konnej wersji? Naszym zdaniem różnica w spalaniu nie jest znów taka wyraźna, a frajda znacznie większa.
Renault Megane 1.8 a konkurencja
Model | Renault Megane | Opel Astra | Seat Leon |
Silnik | R4 | R4 | R4 |
Liczba zaworów | 16 | 16 | 16 |
Pojemność skokowa (cm3 ) | 1783 | 1796 | 1781 |
Moc maks. (KM) | 120 | 125 | 125 |
Maks. moment obrotowy (Nm) | 164 | 170 | 170 |
Napęd | przedni | przedni | przedni |
Skrzynia biegów | M/5 | M/5 | M/5 |
Hamulce przednie/tylne | T/T | T/T | T/T |
Średnica zawracania (m) | 11,4 | 10,8 | 11,2 |
Objętość bagażnika (dm3 ) | 350 | 370 | 340 |
Długość (mm) | 4130 | 4110 | 4185 |
Szerokość (mm) | 1700 | 1710 | 1740 |
Wysokość (mm) | 1420 | 1420 | 1460 |
Rozstaw osi (mm) | 2580 | 2605 | 2515 |
Masa własna (kg) | 1135 | 1140 | 1220 |
Ładowność (kg) | 515 | 520 | 510 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 199 | 205 | 200 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek) | 8,9 | 9,5 | 10,3 |
Zużycie paliwa (l/100 km) | |||
Miasto | 10,2 | 11 | 11,8 |
Poza miastem | 5,9 | 6,1 | 6,4 |
Średnie | 7,4 | 7,9 | 8,4 |
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?