Megane jest obecne na rynku już od 22 lat i cieszy się w Polsce sporym zainteresowaniem. Dość powiedzieć, że w rankingu przygotowanym przez Instytut Badawczy Samar na podstawie danych z Centralnej Ewidencji, model ten zajął 25. pozycję w gronie najpopularniejszych aut osobowych rejestrowanych w Polsce przez klientów indywidualnych w pierwszych 6 miesiącach 2017 r. Nowoczesny design samochodu może się podobać, a futurystyczne wnętrze z pewnością przykuwa oko. Szczególnie w wyższych wersjach wyposażeniowych, w których auto zyskuje odrobinę luksusu.
Niewielka pojemność, przyzwoita moc
Testowane przez nas Renault Megane Grandtour napędzał niewielki, turbodoładowany silnik benzynowy 1,2 l o mocy 130 KM. W połączeniu z 6-stopniową manualną skrzynią biegów pozwala on rozpędzić kombi od 0 do 100 km/h w 11 s. W zależności od wybranego trybu jazdy oraz sposobu prowadzenia, auto zużywa w cyklu mieszanym od 4,5 do nawet 8,5 l paliwa na 100 km. Według producenta średnia ta powinna utrzymywać się na poziomie 5,3 l.
Jednostka charakteryzuje się dobrą dynamiką, a dźwięk silnika, nawet przy wysokich obrotach, nie jest męczący. Mówiąc wprost – w tym przypadku downsizing nie psuje doświadczeń z jazdy, a subiektywne wrażenia są takie, że „meganka” jest nawet nieco szybsza niż wynika to z danych technicznych. Wpływ na to ma zapewne wzmacniany przez system audio dźwięk silnika, który w trybie Sport ma „rajdowe” brzmienie.
Multi-Sense
Większość najnowszych propozycji ze stajni Renault ma na swoim pokładzie system Multi-Sense, który w zależności od upodobań kierowcy oraz wersji wyposażenia, może zmieniać ustawienia takich parametrów jak szybkość reakcji silnika na wciśnięcie pedału gazu, praca klimatyzacji, praca układu kierowniczego czy skrzyni biegów. O ile w przypadku aut z przekładnią automatyczną można narzekać na dynamikę w trybie Eco, o tyle w połączeniu ze skrzynią manualną problem ten nie jest aż tak odczuwalny. W testowanym przez nas Megane – poza modyfikacją wyglądu wskaźników oraz pojawieniem się ekranu grywalizacji, pozwalającego sprawdzać poziom ekonomicznej/ekologicznej jazdy – pomimo pewnego opóźnienia przy dodawaniu gazu, dynamika jazdy była nadal znośna. Warto zauważyć, że w dłuższym teście większości z nas nie udało się utrzymać ekowskazań na poziomie wyższym niż 49 pkt. Jednak wystarczyło kilkadziesiąt kilometrów przejechanych zgodnie z zasadami ecodrivingu, by zyskać 98 pkt.
Komputer pozwala skorzystać dodatkowo jeszcze z trzech programowanych trybów: Comfort stworzonego tak, by kierowca czuł się wygodnie i komfortowo (w naszym modelu aktywującego np. funkcję masażu fotela), Sport – poprawiającego brzmienie silnika i zwiększający dynamikę silnika, a także Neutralnego, wypośrodkowującego wszystkie dostępne na pokładzie funkcje. Ostatni tryb Multi-Sense nosi nazwę Perso i może być modyfikowany wraz z każdym profilem kierowcy – a tych można wybrać aż 6 i w zależności od potrzeb zmieniać ustawienia wyświetlacza, podświetlenia oraz parametrów pracy układu kierowniczego, klimatyzacji itp. Funkcja wyboru profili świetnie sprawdza się, gdy z auta korzysta więcej niż jeden kierowca.
Nowoczesne i designerskie
Wszystkie te funkcje pojawiły się w Megane wraz z 8,7-calowym pionowym wyświetlaczem w konsoli środkowej, który pozwala zawiadywać wszystkimi skomplikowanymi funkcjami nowego Renault. O ile jego responsywność można uznać za bardzo wysoką, o tyle intuicyjność pozostawia wiele do życzenia. Auto posiada tak wiele funkcji, że mniej obeznani z nowoczesnymi systemami infotainment kierowcy będą mieli problemu z wybraniem interesujących ich ustawień.
Za pomocą ekranu można sterować chociażby wysokością czy ustawieniami wyświetlacza head-up (HUD), który również trafił na pokład testowanego przez nas egzemplarza. To gadżet, który można docenić, jednak odpowiednie skonfigurowanie go wymaga przeklinania kilku zakładek w menu, bo trafił do podzakładki odpowiedzialnej za design wszystkich wyświetlaczy w aucie, a jest ich aż 3: head-up, konsola środkowa oraz wyświetlacz zastępujący tradycyjne zegary – prędkościomierz, obrotomierz itp. Wszystkie można dowolnie zmieniać i modyfikować, wybierając spośród dostępnych opcji.
Wraz ze zmianami wzoru wyświetlania zmienia się również kolor. Producent pozwolił skorzystać z kilku bazowych barw, które w wyższych wersjach wyposażeniowych są skorelowane (bądź w zależności od upodobań użytkownika nie) z podświetleniem ambientowym w aucie. Charakterystyczne dla trybu Eco (zielone), trybu sport (czerwone), czy komfortowego (żółte) może być w zależności od preferencji zmienione np. na różowe (niektórzy koledzy twierdzą, że fioletowe) lub niebieskie. Efekt ten świetnie komponuje się z nowoczesnym designem deski rozdzielczej oraz tunelu środkowego. Podświetlane są również uchwyty i klamki w drzwiach. Funkcje tego typu do niedawna były zarezerwowane dla aut klasy premium i nawet jeśli pojawiały się w tańszych modelach, zazwyczaj ograniczały się do maksymalnie dwóch kolorów i możliwości sterowania natężeniem. Megane daje niemal pełną dowolność.
Testowane przez nas Renault zostało wyposażone również w system R-Link, który umożliwia instalowanie w pamięci wewnętrznej auta różnego rodzaju aplikacji. O ile kilka z nich jest darmowych (np. kalkulator), to za większość trzeba zapłacić. Dostęp do nich zyskuje się po rejestracji w portalu Renault, a po każdorazowym zakupie na maila przychodzi faktura informująca o koszcie operacji. Nasza wyniosła 0,00 zł, bo planowaliśmy w Reanult jedynie liczyć. Co ciekawe, w ramach systemu można pobrać różnego rodzaju gry.
Wygoda, komfort, dźwięk i asystenci
Zaskakujący w tej aucie tej klasy jest fakt, jak wysokiej jakości materiałów użyli Francuzi. Tworzywa sztuczne, z których wykonano elementy deski rozdzielczej czy boczków drzwi nie trzeszczą i są przyjemne w dotyku. Mają odpowiednią miękkość, a podłokietniki nawet w długiej podróży nie dają się kierowcy we znaki. Półskórzane fotele są niezwykle wygodne, a mnogość funkcji adaptacyjnych pozwala znaleźć odpowiednią pozycję za kierownicą zarówno wysokim, jak i niskim podróżującym. Dodatkowo fotel ma system masażu, który potrafił umilić dłuższe podróże.
Testowana przez nas wersja Megane otrzymała oznaczenie BOSE. Na jej pokład trafił zestaw audio przygotowany przez tego właśnie producenta. W Renault znalazło się aż 8 wysokiej jakości głośników, w tym subwoofer usytuowany w bagażniku we wnęce koła zapasowego. System ten daje niezwykle przyjemne wrażenia słuchowe. Nie będą narzekali zarówno miłośnicy tonów wysokich, jak i lubujący się w soczystym basie. Podróżowanie nawet przy głośnej muzyce to czysta przyjemność. Konfiguracja przygotowana dla Renault nie może oczywiście równać się z systemami proponowanymi przez marki premium, jednak na tle konkurencji Megane absolutnie nie ma się czego wstydzić.
W związku z nowym hasłem marki Renault – „Sukces dzięki technologii” na pokładzie Megane nie mogło zabraknąć nowoczesnych systemów wspomagających kierowcę. Poza często spotykanym w autach tej klasy aktywnym tempomatem utrzymującym określoną odległość i prędkość w stosunku do pojazdu poprzedzającego, Renault wyposażono również w asystenta pasa ruchu oraz system kontroli martwego pola.
Bagażnik
Przy komplecie pasażerów na pokładzie, Megane jest w stanie przewieźć 521 l bagażu. Jeśli natomiast kierowca będzie potrzebował o więcej przestrzeni bagażowej, po złożeniu foteli może zmieścić w aucie aż 1504 l. Wysokość podłogi bagażnika jest regulowana, dzięki czemu możliwe staje się uzyskanie płaskiej powierzchni po opuszczeniu tylnej kanapy. Warto zauważyć, że podłoga bagażnika w Renault została wyposażona również w dwie przegrody, które umożliwiają zabezpieczenie mniejszych bagaży. Kierowca może również skorzystać z haczyków na ścianach kufra.
Podsumowanie
Renault Megane Grandtour IV może się podobać, a nowe technologie i ciekawy design mają szansę przyciągnąć również młodszych klientów. Bogate wersje wyposażeniowe pozwalają auto konkurować nawet z autami wyższych klas. Jedyną niewiadomą pozostaje awaryjność będąca piętą achillesową Renault. Testowany przez nas egzemplarz to najdroższa propozycja w tym modelu – cena auta z silnikiem 1.2 turbo wynosi prawie 88 tys. zł. To o ok. 800 zł więcej od topowej Skody Octavii w wersji kombi z litrowym silnikiem benzynowym o mocy 115 KM oraz o prawie 6 tys. zł drożej od Hyundaia i30 kombi w najdroższej wersji wyposażeniowej z benzynowym silnikiem 1,0 l osiągającym 120 KM.
Wybrane dane techniczne Renault Megane Grandtour i konkurentów:
Marka/model | Renault Megane 1.2 TCe Bose | Hyundai i30 1.0 T-GDI Style | Skoda Octavia 1.0 TSI Style |
Cena (zł) | 87 900 | 82 200 | 87 280 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | Kombi/5d | Kombi/5d | Kombi/5d |
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Wymiary i masy | |||
Długość/szerokość/wysokość (mm) | 4 857/1814/1 447 | 4 585/1 795/1 475 | 4 667/1 814/1 465 |
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1 591/1 586 | b.d. | 1 549/1 540 |
Rozstaw osi (mm) | 2 712 | 2 650 | 2 686 |
Masa własna (kg) | 1 293 | 1 245 | 1 172 |
Pojemność bagażnika (l) | 521 | 602 | 610 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 47 | 50 | 50 |
Układ napędowy | |||
Rodzaj paliwa | benzyna | benzyna | benzyna |
Pojemność (cm3) | 1197 | 998 | 999 |
Liczba cylindrów | 4 | 3 | 3 |
Napędzana oś | na przednią oś | na przednią oś | na przednią oś |
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń | manualna/6 | manualna/6 | manualna/6 |
Osiągi | |||
Moc (KM) przy obr/min | 130 KM przy 5500 | 120 KM przy 6000 | 115 KM przy 5000 |
Moment obrotowy (Nm) przy obr/min | 205 Nm przy 2000 | 171 Nm przy 1500-4000 | 200 Nm przy 2000-3500 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 11 | 11,1 | 9,9 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 197 | 190 | 202 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 5,3 | 4,9 | 4,6 |
Emisja CO2 (g/km) | 119 | 112 | 106 |
Plusy:
- nowoczesna stylistyka, ciekawy design
- dobre właściwości jezdne
- rozbudowane funkcje personalizacyjne
- wysokiej klasy system audio
Minusy:
- skomplikowany system infotaiment
- zbyt krótki program masażu
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?