Renault Megane IV. Wydanie czwarte, poprawione

Dariusz Dobosz / video: TVN Turbo/x-news
Nowy Renault Megane oficjalnie wjechał do polskich salonów. Dobrze wygląda, nieźle jeździ i nie jest drogi, ma zatem szanse na sukces / Fot. Renault
Nowy Renault Megane oficjalnie wjechał do polskich salonów. Dobrze wygląda, nieźle jeździ i nie jest drogi, ma zatem szanse na sukces / Fot. Renault
Nowy Renault Megane oficjalnie wjechał do polskich salonów. Dobrze wygląda, nieźle jeździ i nie jest drogi, ma zatem szanse na sukces.
Nowy Renault Megane oficjalnie wjechał do polskich salonów. Dobrze wygląda, nieźle jeździ i nie jest drogi, ma zatem szanse na sukces / Fot. Renault
Nowy Renault Megane oficjalnie wjechał do polskich salonów. Dobrze wygląda, nieźle jeździ i nie jest drogi, ma zatem szanse na sukces / Fot. Renault

A właściwie na kontynuację sukcesu, bo Megane zdążył już solidnie napełnić kasę Renault. W ciągu 20. lat trzy generacje tego modelu sprzedano w liczbie 6,6 mln egzemplarzy. Trzecia generacja ma w tym spory udział, bowiem była obecna na rynku od 2008 r. Ale w ciągu 7 lat wyraźnie się też zestarzała i nie mogła już skutecznie walczyć o klientów. W rynkowych rankingach 2015 lokowała się w dolnej strefie pierwszej dziesiątki kompaktów z wynikiem czterokrotnie gorszym niż lider – VW Golf. Następca był więc pilnie potrzebny.

I zjawił się, pod koniec ubiegłego roku na targach samochodowych we Frankfurcie. Zaskoczył zupełnie nową, bardzo wyrazistą stylizacją, podobnie jak wcześniej Clio. Zresztą oba auta mają kilka spójnych elementów, co akurat nikomu nie powinno przeszkadzać. Przysadzista sylwetka Megane czwartej generacji, dodatkowo poszerzona z tyłu mocnymi przetłoczeniami, ma wyraźnie sportowy sznyt. Samochód jest dłuższy i niższy od poprzednika, ma największy w klasie rozstaw kół. Osłona chłodnicy jest teraz mocno wyeksponowana, czyniąc przód dużo bardziej przyjemnym dla oka niż w Megane III. Za wyjątkowo oryginalny w fomie trzeba uznać duet reflektory główne-światła dzienne. Jedne i drugie wykorzystują zresztą technologię diodową (LED). Nadwozie to z pewnością jeden z najmocniejszych punktów Megane IV.

Wnętrze jest bardziej stonowane i nie tak bogate pod względem estetycznym. Wskaźniki przed kierowcą są raczej skromne, a centralna konsola w wersji z dużym ekranem przypomina prostą, precyzyjnie wygładzoną, kamienną płytę z czarnego granitu. Wszystko jednak zmienia się, gdy włączymy zapłon. Elektroniczne wskaźniki za kierownicą i rodzaj tabletu o przekątnej prawie 9 cali w centrum deski rozdzielczej rozjarzają się niczym reklamowy neon. Świetnie prezentuje się grafika, kolorystyka i rozdzielczość. Odbieranie informacji z tak dopracowanych paneli informacyjnych to czysta przyjemność.

Nowy Renault Megane oficjalnie wjechał do polskich salonów. Dobrze wygląda, nieźle jeździ i nie jest drogi, ma zatem szanse na sukces / Fot. Renault
Nowy Renault Megane oficjalnie wjechał do polskich salonów. Dobrze wygląda, nieźle jeździ i nie jest drogi, ma zatem szanse na sukces / Fot. Renault

W nowym Megane niemal wszystkim steruje się przy pomocy elektroniki. Wystarczy kilka dotknięć palcem by zmienić na przykład ustawienia sztandarowego systemu Multi-Sense. Daje on możliwość dostosowania niektórych parametrów samochodu do stylu jazdy kierowcy i jego preferencji. Do dyspozycji jest 5 różnych trybów – Normal, Sport, Comfort, Eco i Perso. W czterech pierwszych to system ustawia parametry zaprogramowane dla poszczególnych trybów, w ostatnim sam prowadzący decyduje, jak powinny być zaprogramowane poszczególne funkcje.

Systemu Multi-Sense nie znajdziemy oczywiście w seryjnym wyposażeniu najtańszej wersji. Podobnie jak innych zaawansowanych technicznie nowinek przeniesionych do Megane z modeli wyższych klas, takich jak system kontroli pasa ruchu, adaptacyjne światła drogowe, aktywny tempomat, system automatycznego parkowania, system kontroli martwego pola w lusterkach (Blind Spot Warning) a także unikalny w segmencie, kolorowy wyświetlacz przezierny Head-Up, pokazujący kierowcy aktualną prędkość, informacje z systemu nawigacji oraz dane systemów wspomagających prowadzenie. Warto dodać, że wersja GT z benzynowym silnikiem 1.6 TCe o mocy 205 KM dysponuje układem czterech kół skrętnych, co jest nowością w segmencie kompaktów. Tylne koła skręcają się o niewielki kąt, przy czym do prędkości 80 km/h odchylają się przeciwnie w stosunku do kół przednich, a powyżej 80 km/h w tym samym kierunku. System zapewnia większą stabilność samochodu i sprawniejsze pokonywanie ciasnych zakrętów.

Na gamę silników nowego Megane składają się benzynowce 1.2 TCe o mocach 100 lub 130 KM oraz 114-konny silnik benzynowy 1.6 SCe, a także turbodiesle 1.5
Na gamę silników nowego Megane składają się benzynowce 1.2 TCe o mocach 100 lub 130 KM oraz 114-konny silnik benzynowy 1.6 SCe, a także turbodiesle 1.5 dCi (90 lub 110 KM) i 1.6 dCi, o mocach 130 i 160 KM (tylko dla wersji GT – w trakcie homologacji) / Fot. Renault

W przedziale pasażerskim panuje miły klimat. Fotele zapewniają wygodną jazdę, materiały wykończeniowe są dobrej jakości a montaż elementów poprawny, podobnie jak wyciszenie. Drażni jedynie zbyt skromna jak na auto kompaktowe przestrzeń na nogi za pierwszym rzędem siedzeń. Na dodatek siedziska kończą się przy samej podłodze, przez co nie można wykorzystać miejsca pod fotelami. Spory jest za to bagażnik. Komfort jazdy ze strony zawieszeń nie jest szczególnie wysoki. Czuje się, że konstruktorzy preferowali stosunkowo sztywne zestrojenie podwozia, by zapewnić dobre własności jezdne. Do prowadzenia Megane IV rzeczywiście nie można mieć zastrzeżeń, precyzyjnie działa też układ kierowniczy.

Na gamę silników nowego Megane składają się benzynowce 1.2 TCe o mocach 100 lub 130 KM oraz 114-konny silnik benzynowy 1.6 SCe, a także turbodiesle 1.5 dCi (90 lub 110 KM) i 1.6 dCi, o mocach 130 i 160 KM (tylko dla wersji GT – w trakcie homologacji). Dostępne będą manualne skrzynie biegów oraz dwusprzęgłowe, Najtańsza wersja Megane IV będzie miała silnik 1.6 SCe, a jej cenę ustalono na 59 900 zł. W jej wyposażeniu seryjnym przewidziano m.in. 6 poduszek powietrznych, manualną klimatyzację, ABS, ESC (odpowiednik ESP), radioodtwarzacz z Bluetooth i USB, elektrycznie regulowane lusterka zewnętrzne, centralny zamek, elektrycznie sterowane szyby w przednich drzwiach i system wspomagający ruszanie pod wzniesienie. Ceny innych wersji nie są jeszcze znane, poznamy je zapewne na początku marca, gdy rozpocznie się sprzedaż nowego Megane.

Wybrane dane techniczne Renault Megane IV i konkurentów:

Marka/model

Renault Megane 1.2 TCe

Kia Cee’d 1.4 MPI

VW Golf 1.2 TSI

Cena (zł)

b.d.

56 990

69 630

typ nadwozia/liczba drzwi

Hatchback/5d

Hatchback/5d

Hatchback/5d

liczba miejsc

5

5

5

Wymiary i masy

długość/szerokość/wysokość (mm)

4359/1814/1447

4310/1780/1470

4255/1799/1452

rozstaw kół: przód/tył (mm)

1591/1586

1563/1571

1549/1520

rozstaw osi (mm)

2669

2650

2637

masa własna (kg)

1205

1179

1135

pojemność bagażnika (l)

384/1247

380/1318

380/1270

pojemność zbiornika paliwa (l)

47

53

55

Układ napędowy

rodzaj paliwa

Benzyna

Benzyna

Benzyna

typ silnika

Benzynowy, turbo, bezpośredni wtrysk, 16V

Benzynowy, 16V

Benzynowy, turbo, bezpośredni wtrysk, 16V

pojemność (cm3)

1197

1368

1197

liczba cylindrów

4

4

4

napędzana oś

przednia

przednia

przednia

Skrzynia biegów

typ/liczba przełożeń

manualna/6

manualna/6

manualna/6

Osiągi

Moc maks. (KM/obr/min)

100/4500

100/5500

110/4600

Mom. obr. maks. (Nm/obr/min)

175/1500

134/4000

175/1400-4000

Czas przysp. 0-100 km/h (s)

12,3

12,7

9,9

Prędkość maks. (km/h)

179

183

195

Śr zuż. paliwa (l/100 km)

5,4

6,0

4,9

Średnia emisja CO2 (g/km)

120

138

114

 

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty