Renault Megane kontra Citroen C4

Ryszard Polit
Fot. Renault: Do oryginalnego wyglądu Renault Megane zdążyliśmy się przyzwyczaić. Pojazd ten wielkością odpowiada Citroenowi C 4.
Fot. Renault: Do oryginalnego wyglądu Renault Megane zdążyliśmy się przyzwyczaić. Pojazd ten wielkością odpowiada Citroenowi C 4.
Wygląda na to, że samochody francuskie nabierają zupełnie innego charakteru niż pojazdy niemieckie. Francuscy projektanci przeżywają dni chwały.

Wygląda na to, że samochody francuskie nabierają zupełnie innego charakteru niż pojazdy niemieckie. Nie chodzi tylko o design nadwozia, lecz o ilość innowacyjnych rozwiązań. Francuscy projektanci przeżywają dni chwały.

 

Fot. Renault: Do oryginalnego wyglądu Renault Megane zdążyliśmy się przyzwyczaić. Pojazd ten wielkością odpowiada Citroenowi C 4.
Fot. Renault: Do oryginalnego wyglądu Renault Megane zdążyliśmy się przyzwyczaić. Pojazd ten wielkością odpowiada Citroenowi C 4.

W klasie samochodów kompaktowych wyróżniał się Renault Megane, obdarowany tytułem Samochód Roku 2003. W nieco młodszym Citroenie C4 jest też wiele nowych rozwiązań, które mają świadczyć o powrocie tej marki do chlubnych tradycji. Porównujemy wersje 5-drzwiowe napędzane

Fot. Citroen: Modelem C4 Citroen powrócił do korzeni i znów jest marką innowacyjną. Duże wrażenie robi np. rozpylacz zapachów.
Fot. Citroen: Modelem C4 Citroen powrócił do korzeni i znów jest marką innowacyjną. Duże wrażenie robi np. rozpylacz zapachów.

silnikiem benzynowym 1,6 l.

 

Cechy szczególne

 

Megane wyróżnia się oryginalnym kształtem nadwozia i brakiem kluczyka, który zastąpiła "karta Renault". Silnik uruchamia się przyciskiem, w zasadzie wylansowanym przez tego producenta. Mądrym rozwiązaniem w Megane jest też samoczynne uruchamianie

Fot. Renault: Megane jest autem nieco szybszym od C4. Silnik Megane 1,6 l/113 KM ma układ zmiennych faz rozrządu.
Fot. Renault: Megane jest autem nieco szybszym od C4. Silnik Megane 1,6 l/113 KM ma układ zmiennych faz rozrządu.

świateł awaryjnych w przypadku gwałtownego hamowania. Natomiast bardzo czytelna tablica przyrządów umieszczona jest w typowym miejscu. We wnętrzu Citroena dominują ciekłokrystaliczne wyświetlacze - przed kierownicą umieszczono obrotomierz, a centralnie nad konsolą środkową - prędkościomierz i wskaźniki, m.in. ilości paliwa w zbiorniku i temperatury cieczy chłodzącej. Nie jest to ergonomiczne, ale na pewno modne. Rewolucyjny pomysł to kierownica z centralnym,

Fot. Citroen: Citroen C4 napędzany benzynowym silnikiem 1,6 l o mocy 110 KM zużywa nieco więcej paliwa niż Megane 1,6 l.
Fot. Citroen: Citroen C4 napędzany benzynowym silnikiem 1,6 l o mocy 110 KM zużywa nieco więcej paliwa niż Megane 1,6 l.

nieruchomym zespołem przełączników. W dotychczasowych rozwiązaniach przyciski, np. do sterowania radia, kręciły  się wraz z kierownicą. W Citroenie są nieruchome, co ułatwia ich obsługę. Najbardziej oryginalny w Citroenie jest rozpylacz zapachów - od cytrusowego do bambusowego. W obu pojazdach - podobna ilość miejsca we wnętrzu. Na przednich i na tylnych siedzeniach siedzi się wygodnie. Megane był krytykowany za mały bagażnik o

Fot. Renault: W Megane na tylnej kanapie jest wystarczająco dużo miejsca.
Fot. Renault: W Megane na tylnej kanapie jest wystarczająco dużo miejsca.

objętości 330 l, tymczasem w Citroenie jest mniejszy o 10 l. Megane ma jednak pełnowymiarowe koło zapasowe, a Citroen - dojazdowe.

 

Silniki

 

Z gamy silników wybraliśmy benzynową jednostkę napędową o pojemności 1,6 l. W Megane silnik osiąga 113 KM mocy i ma

Fot. Citroen: Wnętrze C4 jest wystarczająco przestronne, również na tylnej kanapie.
Fot. Citroen: Wnętrze C4 jest wystarczająco przestronne, również na tylnej kanapie.

układ zmiennych faz rozrządu. Jednostka napędowa Citroena uzyskuje moc 110 KM. Oba silniki mają zbliżone parametry, jednak nieco oszczędniejszy okazał się Renault.

 

Wrażenia z jazdy

 

Do prędkości 100 km/h oba auta uzyskują zbliżone czasy rozpędzania, natomiast podczas rozpędzania na wyższych biegach szybszy jest Megane. W tym samochodzie znaczna część tylnej szyby nie jest oczyszczana przez wycieraczkę, co utrudnia manewrowanie podczas

Fot. Renault: Wnętrze Megane wykonane jest solidnie, a do uruchomienia silnika potrzebna jest „karta Renault”.
Fot. Renault: Wnętrze Megane wykonane jest solidnie, a do uruchomienia silnika potrzebna jest „karta Renault”.

złej pogody. W przeciwieństwie do niektórych niemieckich konkurentów (VW Golf, Ford Focus), konstruktorzy Megane i C4 nie zdecydowali się na wielowahaczowe zawieszenie tylne. W autach francuskich nadal występuje klasyczny układ - z przodu kolumny McPhersona, z tyłu belka skrętna, chociaż w Renault ma ona nieco inny kształt niż w Citroenie. Jednak własności jezdne obu pojazdów są wystarczająco dobre.

Fot. Citroen
Fot. Citroen

Bardziej sztywne jest zawieszenie Megane, co sprzyja szybszemu pokonywaniu zakrętów. Również w Renaulcie układ kierowniczy działa bardziej precyzyjnie. Za to Citroen łagodniej pokonuje nierówności dróg, co w naszych warunkach ma istotne znaczenie. Jest też autem nieco cichszym od Megane. Za to Renault ma wydajniejszy układ hamulcowy.

 

Podsumowanie

 

Strategia producentów francuskich polega na oczarowaniu potencjalnego klienta elektronicznymi gadżetami, wyświetlaczami i zapachami. Konstrukcja zawieszenia jest natomiast klasyczna. Megane i C4 zachęcają klientów każdy na swój sposób, pod względem technicznym prezentują zbliżony poziom. C4 jest droższy od Megane, gdyż jest nieco lepiej wyposażony. Citroen znany jest z wysokich rabatów, więc w przypadku ceny C4 wszystko jest możliwe.

  

Nasza ocena

(+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

Renault Megane

Citroen C4

Przestronność wnętrza

Remis

Silnik

Remis

Poziom hałasu

 

+

Hamulce

+

 

Dynamika

+

 

Zużycie paliwa

+

 

Nowoczesność konstrukcji

Remis

Wyposażenie

 

+

 

Wybrane dane techniczne:

 

 

Renault Megane

Citroen C4

Liczba cylindrów/zaworów

4/16

4/16

Pojemność skokowa (cm3):

1598

1587

Moc maksymalna (KM/obr/min):

113/6000

110/5750

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

152/4200

147/4000

Przyspieszenie 0-100 km/h(s):

10,9

10,6

Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s):

11,9

14,8

Prędkość maksymalna (km/h):

192

194

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*:

68

67

Droga hamowania od 100 km/h (m):

38,2

40,5

Pojemność bagażnika (dm3):

330

320

Pojemność zbiornika paliwa (dm3):

60

60

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km):

5,6/9,1

5,7/9,5

Długość x szerokość x wysokość (cm):

421 x 178 x 146

427 x 177 x 146

Rozstaw osi (cm):

263

261

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

2/12

Cena (zł):

65 900

67 100

* - pomiar wg ADAC

 

Wyposażenie seryjne:

 

 

Megane Sport Way

Citroen C 4 SX

Poduszki powietrzne

6

6

Układ ABS

S

S

Układ wspomagania nagłego hamowania

S

S

Elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych

O/O

S/-

Elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka

S/O

S/-

Klimatyzacja manualna/automatyczna

S/-

S/-

Centralny zamek

S

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Tempomat/czujnik przebicia opon

-

S/S

 

s - wyposażenie seryjne

o - wyposażenie za dopłatą

Fot. Renault: Zawieszenie Megane nie jest skomplikowane – z przodu kolumny McPhersona, z tyłu belka skrętna. Podobną konstrukcję zastosowano również
Fot. Renault: Zawieszenie Megane nie jest skomplikowane – z przodu kolumny McPhersona, z tyłu belka skrętna. Podobną konstrukcję zastosowano również w C4.
Fot. Citroen: Bagażnik Citroena ma zadziwiająco małą objętość – 320 l, to o 10 l mniej od Megane.
Fot. Citroen: Bagażnik Citroena ma zadziwiająco małą objętość – 320 l, to o 10 l mniej od Megane.
Fot. Citroen
Fot. Citroen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty