Pierwsze samochody Renault pojawiły się w naszym kraju w kwietniu 1906 roku za sprawą francuskiej firmy automobilowej Auto-Garage-Gallert et Perraudin z siedzibą w Warszawie na parterze kamienicy przy ul. Leszno 25.
Budynek należał do Jozefa Chrystiana Rentla, producenta powozów furgonów i platform towarowych oraz zamkniętych karetek pocztowych.
Na początku XX wieku w ofercie firmy noszącej nazwę Międzynarodowa Agentura były już samochody marki Charon, Mors, Sizare-Naudin oraz De Dietrich. Perraudin posiadał także koncesję na wyłączną sprzedaż opon Michelin & Cie na terenie Warszawy.
Na życzenie klientów sprowadzał łodzie motorowe oraz motocykle słynnej belgijskiej marki F.N (Fabrique Nationale). Perraudin oferował swoim klientom także usługi serwisowe i garaż. W kwietniu 1906 roku Międzynarodowa Agentura oficjalnie rozpoczęła sprzedaż samochodów marki Renault.
Szacuje się, że w ciągu kilku lat działalności pierwszy przedstawiciel sprzedał co najmniej kilkanaście nowych samochodów marki Renault. Nie zachowała sie dokumentacja, można jednak przypuszczać, że były to samochody Renault typu AI, CF, DQ i ET (lata 1906-1914) oraz AZ , BZ, CB, DG produkowane w latach 1909-1914.
Na posesji wynajmowanej przez Perraudina u Rentla zorganizowano serwis - czyli pierwsze ASO Renault w Polsce. Około 1910 roku lub niedługo później Perraudin wycofał się ze sprzedaży samochodów.
Kolejnym importerem Renault w Polsce był inżynier S. Rotmil z Warszawy. O jego firmie wiemy niewiele. Zachowało się jedynie kilka niezwyke lakonicznych reklam publikowanych na łamach warszawskiej prasy.
Według znawcy początków motoryzacji w Polsce, Aleksandra Rostockiego, jeszcze przed 1914 rokiem nieznana nam bliżej ilość samochodów marki Renault została zakupiona przez powstające w tym czasie warszawskie korporacje taksówkowe.
Pod koniec lat 20. Renault było już marką liczącą się na trudnym, polskim rynku. Potencjał Polski jako kraju z dynamicznie rozwijającą się motoryzacją docenił sam Louis Renault.
Na przełomie lat 20. i 30. negocjowano z przedstawicielami polskich władz oraz Wojska Polskiego uruchomienie montowni w Warszawie, jednak ostatecznie w 1931 roku wybrano ofertę włoskiego koncernu Fiat.
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?