Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36066 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Porównania

Renault Talisman kontra Ford Mondeo

Data publikacji: Autor: Karol Biela

Bezpośrednim konkurentem Mondeo jest m.in. Renault Talisman. Następca Laguny i niezbyt popularnego w Polsce modelu Latitude miał swoją światową premierę podczas frankfurckiego salonu samochodowego we wrześniu 2015 roku / Fot. Renault Talisman pełni w gamie samochodów Renault funkcję reprezentacyjnej limuzyny. Podobną rolę odgrywa u Forda model Mondeo. Które z tych aut oferuje większy komfort jazdy i bogatsze wyposażenie?

Bezpośrednim konkurentem Mondeo jest m.in. Renault Talisman. Następca Laguny i niezbyt popularnego w Polsce modelu Latitude miał swoją światową premierę podczas frankfurckiego salonu samochodowego we wrześniu 2015 roku / Fot. Renault Ford Mondeo IV generacji pojawił się w Europie pod koniec 2014 roku. Samochód dostępny jest w trzech wersjach nadwoziowych, jako 5-drzwiowy liftback, kombi oraz w odmianie 4-drzwiowej, która występuje wyłącznie w wersji z napędem hybrydowym oraz jako osobny, luksusowy model znany pod nazwą Vignale.

Auto zyskało dynamiczny design, a przód, ze sporych rozmiarów grillem, prezentuje się niczym w supersportowym Astonie Martinie. Do tego wyraźne przetłoczenia na bokach karoserii podkreślają nieco agresywną sylwetkę Forda.

Bezpośrednim konkurentem Mondeo jest m.in. Renault Talisman. Następca Laguny i niezbyt popularnego w Polsce modelu Latitude miał swoją światową premierę podczas frankfurckiego salonu samochodowego we wrześniu 2015 roku. Francuska limuzyna również wygląda nowocześnie, jednak w porównaniu z Mondeo, linia 4-drzwiowego sedana ma zdecydowanie bardziej stonowany charakter. W przypadku Talismana sporych rozmiarów osłonę chłodnicy wypełnia ogromne logo marki, które obecnie jest znakiem rozpoznawczym wszystkich aut z nowej linii modelowej Renault. Jednak to nie grill i logo, a zachodzące na dolną część zderzaka światła do jazdy dziennej LED (standardowe wyposażenie), zwracają najbardziej uwagę w sylwetce francuskiej limuzyny.

Materiały wykończeniowe, wnętrze i bagażnik

Bezpośrednim konkurentem Mondeo jest m.in. Renault Talisman. Następca Laguny i niezbyt popularnego w Polsce modelu Latitude miał swoją światową premierę podczas frankfurckiego salonu samochodowego we wrześniu 2015 roku / Fot. Renault O ile dywagacje o wyglądzie zewnętrznym zależą od kwestii indywidualnego gustu, to w środku od razu widać, które auto oferuje lepsze materiały w kabinie, ale też jest przestronniejsze i ma większy bagażnik.

W Mondeo jakość spasowania np. elementów na desce rozdzielczej nie jest zła, chociaż od auta klasy średniej oczekiwać można czegoś więcej. Co do samego doboru materiałów to też nie ma rewelacji, a sterowanie dotykowym 8-calowym ekranem (standard w najbogatszej wersji Titanium) nie działa tak szybko, jak można by tego oczekiwać.

W Renault precyzja montażu też nie przypomina tego, co znaleźć można w autach klasy premium, chociaż materiały w górnej części deski rozdzielczej robią naprawdę dobre wrażenie. Niestety w dolnych partiach producent zastosował twarde plastiki, które po prostu nie przystoją pojazdowi z segmentu D. Za to pochwała należy się za standardowo montowany 7-calowy ekran dotykowy, który działa szybko, a jego obsługa jest dziecinnie łatwa.

Porównując ilość miejsca w kabinie, zarówno Mondeo, jak i Talisman mają sporo do zaoferowania, jednak to francuska limuzyna wydaje się mieć przestronniejsze wnętrze. Zwłaszcza pod względem szerokości wnętrza Renault góruje nad Fordem, chociaż niższy Talisman nie ułatwia wysiadania i wsiadania na tylną kanapę.

Oczywiście reprezentacyjne auto powinno mieć nie tylko wygodne wnętrze, ale też i spory bagażnik. W tym przypadku Talismana kufer standardowo mieści 608 litrów (z zestawem naprawczym), a po złożeniu oparć kanapy przestrzeń na bagaże wzrasta do 1 022 litrów. W tej konkurencji 5-drzwiowe Mondeo IV wyraźnie ustępuje rywalowi (541 l z „dojazdówką”), chociaż po złożeniu kanapy to Ford pomieści zdecydowanie więcej bagaży (1 437 l).

Silniki i osiągi

Ford Mondeo IV generacji pojawił się w Europie pod koniec 2014 roku. Samochód dostępny jest w trzech wersjach nadwoziowych, jako 5-drzwiowy liftback, kombi oraz w odmianie 4-drzwiowej, która występuje wyłącznie w wersji z napędem hybrydowym oraz jako osobny, luksusowy model znany pod nazwą Vignale / Fot. Ford Jeżeli brać pod uwagę ilość dostępnych jednostek napędowych, to klienci zdecydowanie większy wybór mają w przypadku Forda. Wśród rodziny turbodoładowanych silników benzynowych EcoBoost znaleźć można jednostki 1.0/125 KM, 1.5/160 KM, 2.0/203 KM oraz 2.0/240 KM. Do tego dochodzi hybrydowa wersja o łącznej mocy 187 KM bazująca na 2-litrowym silnikiem benzynowym. Gamę turbodiesli TDCI otwiera 1.5/120 KM, potem jest jeszcze 2.0/150KM, 2.0/180 KM oraz podwójnie doładowany 2.0/210 KM.

Oferta silnikowa Talismana jest o wiele uboższa. Gama jednostek o zapłonie iskrowym składa się silnika 1 618 ccm, który dostępny jest w wariancie 150 oraz 200 KM. Do tego występuje on wyłącznie z dwusprzęgłową, 7-stopniową skrzynią EDC. Konstrukcje wysokoprężne dCi to bazowy 1.5/110 KM (do kupienia wyłącznie ze skrzynią manualna), oraz dwie odmiany 1.6 o mocach 130 oraz 160 KM.

Zobacz także: Ford S-Max kontra Renault Espace

Na potrzeby porównania sprawdziliśmy podobne pod względem technicznym silniki benzynowe. W przypadku Forda wybór padł na 1.5 EcoBoost/160 KM, którego odpowiednikiem w Renault Talisman jest 1.6 TCe/150 KM. Obie z nich to 4-cylindrowe konstrukcje wykorzystujące turbosprężarkę. Wystarczy jednak spojrzeć na maksymalne momenty obrotowe tych silników, by zauważyć sporą różnicę. Silnik 1.5 EcoBoost w Mondeo generuje aż 240 Nm przy 1500 obr./min., natomiast silnik Talismana tylko 220 Nm i to dopiero przy 2000 obr./min.

Większa moc i moment obrotowy Forda pokrywają się z oficjalnymi danymi. Na sprint do setki Mondeo potrzebuje 9,2 sekundy, czyli o 0,4 sekundy mniej niż Talisman. Także pod względem prędkości maksymalnej to Ford góruje nad przeciwnikiem, chociaż różnica nie jest znaczna (odpowiednio 222 km/h i 215 km/h). Porównując deklaracje dotyczące zużycie paliwa w cyklu mieszanym minimalnie wysuwa się na prowadzenie Renault (5,6 litra), chociaż wynik o 0,2 litra wyższy w przypadku Forda zrównuje się podczas rzeczywistej jazdy i wynosi w obu przypadkach około 7,5 litra na „setkę”.

AWD albo 4Control

Ford Mondeo IV generacji pojawił się w Europie pod koniec 2014 roku. Samochód dostępny jest w trzech wersjach nadwoziowych, jako 5-drzwiowy liftback, kombi oraz w odmianie 4-drzwiowej, która występuje wyłącznie w wersji z napędem hybrydowym oraz jako osobny, luksusowy model znany pod nazwą Vignale / Fot. Wojciech Frelichowski Ford Mondeo to jeden z lepiej prowadzących się aut segmentu D, ale i Renault Talisman zaskakuje stabilnością podczas szybkiego pokonywania zakrętów. W obu pojazdach układ kierowniczy wykorzystuje wspomaganie elektryczne, chociaż większą precyzją i lekkością prowadzenia wykazuje się Ford.

Jeżeli jednak dopłacimy 7 500 złotych, Talisman może zostać wyposażony w 4Control: system czterech skrętnych kół, który występuje razem systemem elektronicznej regulacji siły tłumienia amortyzatorów EDC (ang. Electronic Damper Control). Pakiet 4Control dostępny jest jako opcja dla wersji Intens i w jego skład, wchodzą również przyciemniane szyby tylne boczne oraz aluminiowe obręcze kół 19". Dzięki układowi 4Control Talisman będzie stabilniej pokonywał szybsze łuki, a i średnica zawracania ulegnie znacznej poprawie.

Jeżeli jednak potrzebujemy samochodu z napędem na cztery koła, wybierzemy Forda, gdyż francuska marka nie posiada w ofercie układu 4x4 do Talismana. Jednak Mondeo IV generacji można zamówić z systemem 4WD tylko do 2-litrowych silników Diesla o mocach 150 oraz 180 KM (dopłata 9 000 złotych).

Ceny i wyposażenie

Bezpośrednim konkurentem Mondeo jest m.in. Renault Talisman. Następca Laguny i niezbyt popularnego w Polsce modelu Latitude miał swoją światową premierę podczas frankfurckiego salonu samochodowego we wrześniu 2015 roku / Fot. Renault Katalogowe ceny Renault Talismana zaczynają się od 92 200 złotych za wersję z silnikiem wysokoprężnym 1.5 dCi/110 KM i pakietem Life. Już w standardzie auto posiada np. 8 poduszek powietrznych (czołowe i boczne z przodu oraz kurtynowe dla dwóch rzędów siedzeń), system wspomagający ruszanie pod górę (HSA), dwustrefową automatyczną klimatyzację, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka, czy 16-calowe obręcze ze stali.

Jednak wersja silnikowa TCe 150 dostępna jest dopiero od kolejnego pakietu Zen (dodatkowo m.in. system parkowania tyłem, światła przeciwmgłowe, elektrycznie składane lusterka, fotel kierowcy z lędźwiową funkcją masaż, a także alufelgi 17”. Talisman TCe 150 Zen kosztuje 104 900 złotych.

Cennik Forda Mondeo zaczyna się od 90 800 złotych za auto z jednostką 1.0 EcoBoost/125 KM, która dostępna jest jedynie w wersji Trend. W skład bazowego pakietu Ambiente wchodzi 9 airbagów (dodatkowo poduszka kolanowa kierowcy), manualna klimatyzacja, asystenta ruszania na wzniesieniu (HSA), elektrycznie sterowane szyby z przodu, podgrzewane i regulowane elektrycznie lusterka, czy 16-calowe „stalówki”. Mondeo 5D z jednostką 1.5 EcoBoost/160 KM i w odmianie wyposażeniowej Trend (ekstra dwustrefowa automatyczna klimatyzacja, elektryczne szyby z tyłu) kosztuje 97 800 złotych.

Wybrane dane techniczne:

Marka/model

Renault Talisman 1.6 TCe 150 KM Zen

Ford Mondeo 1.5  EcoBoost 160 KM Trend

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

 

4/16/benzyna

 

4/16/benzyna

 

Pojemność skokowa (cm3)

 

1618

 

1499

 

Moc maksymalna (KM/obr/min)

150/5300

160/6000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min)

 

220/2000

240/1500

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

9,6

9,2

Prędkość maksymalna (km/h)

215

222

Pojemność bagażnika (l)

608/1022

541/1437

Pojemność zbiornika paliwa (l)

51

62

Średnie zużycie paliwa (l/100 km)     

 

5,6

5,8

Długość x szerokość x wysokość (mm)

 

4848/1869/1462

4871/1852/1482

Rozstaw osi (mm)

2808

2850

Masa własna (kg)

1430

1484

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

5/12

2/12

Cena (zł)

Od 104 900

Od 97 800

 

Wybrane wyposażenie seryjne:

Marka/model

Renault Talisman 1.6 TCe 150 KM Zen

Ford Mondeo 1.5  EcoBoost 160 KM Trend

Poduszki powietrzne

 

9

Układ ESP

S

S

Centralny zamek

-

S

komputer pokładowy

S

S

Klimatyzacja manualna/automatyczna

-/S

-/S

Lusterka zewnętrzne sterowane elektrycznie

S

S

Radioodtwarzacz z CD/ MP3

S

S

Wspomaganie kierownicy

S

S

Obręcze kół

17-calowe aluminiowe

16-calowe stalowe

S  wyposażenie standardowe

O wyposażenie za dopłatą

-   wyposażenie niedostępne

Marka/model

Renault Talisman 1.6 TCe 150 KM Zen

Ford Mondeo 1.5  EcoBoost 160 KM Trend

Wnętrze/bagażnik

+

 

Materiały i jakość spasowania

+

+

Silnik/osiągi

 

+

Zużycie paliwa

+

+

Właściwości jezdne

 

+

Poziom hałasu (odczuwalny)

+

+

Wyposażenie

+

 

Cena

 

+

Wynik końcowy

5

6

Podsumowanie

Oba auta oferują bardzo dobre właściwości jezdne, chociaż biorąc pod uwagę ilość przestrzeni wygodniej podróżuje się w Talismanie. Francuska limuzyna ma też bogatsze wyposażenie standardowe, ale jest za to wyraźnie droższa w zakupie niż Mondeo. Jednak pod względem osiągów to Ford wypada lepiej i minimalnie wygrywa w tym porównaniu.

Bezpośrednim konkurentem Mondeo jest m.in. Renault Talisman. Następca Laguny i niezbyt popularnego w Polsce modelu Latitude miał swoją światową premierę podczas frankfurckiego salonu samochodowego we wrześniu 2015 roku / Fot. Renault

Bezpośrednim konkurentem Mondeo jest m.in. Renault Talisman. Następca Laguny i niezbyt popularnego w Polsce modelu Latitude miał swoją światową premierę podczas frankfurckiego salonu samochodowego we wrześniu 2015 roku / Fot. Renault

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Maniek (gość)

    Błąd. Auto na początku wspomina o mondeo IV a powinno być V.

  • autoFan (gość)

    Tu nie ma nad czym się rozwodzić.................tylko Mondeo.

  • fanAuto (gość)

    Wybór prosty- tylko Talisman

  • gosc (gość)

    Do Autora artykulu - "ilosc" sluzy do okreslania rzeczownikow niepoliczalnych. Dla policzalnych poprawnym okresleniem jest "liczba". Wstyd nie wiedziec takich rzeczy, jesli pisze sie artykuly...

  • janek (gość)

    Zastanawiam się, czy autor w ogóle miał okazję przejechać się tymi autami? Idę o zakład że nie. Na zdjęciach nie widnieje opisywany Mondeo w wersji Trend a Titanium, w dodatku z automatem... Mam dziwne wrażenie, że Mondeo miał wygrać, więc wygrał. Autor werdykt uzasadnia lepszymi osiągami Mondeo. Ale już o zmierzenie choćby przyspieszenia driftboxem się nie pokusił. A szkoda. Bo być może okazałoby się, że deklarowane przed producenta 9,2 do setki są trudne do osiągnięcia przy manualnej skrzyni, za to Talisman ze swoją (skąd innąd świetną) skrzynią 7 biegową w wielu testach uzyskiwał wynik lepszy niż ten deklarowany przez producenta...

  • janek (gość)

    Sam na codzień użytkuje Mondeo 2.0 tdci 150KM w wersji Titanium. I szczerze powiem , że kilka rzeczy mnie w Fordzie baaaardzo rozczarowało. Będąc uczulonym na "dolegliwości" mojego Mondeo, właśnie na te rzeczy zwracałem szczególną uwagę w Talismanie. I niestety (bo mogłem zaczekać i kupić Renault) muszę przyznać, że w moim odczuciu to porównanie wygrywa Renault. Ale do rzeczy: 1. Fotele- te w Mondeo są dziwnie małe- siedzisko jest zdecydowanie za krótkie i nie zapewnie żadnego podparcia dla ud. Fotele to dla mnie jeden z najistotniejszych elementów wpływających na komfort jazdy i te w Mondeo uważam za koszmarne. Te w Talismanie są o niebo wygodniejsze- oparcie jest szersze a siedzisko wyraźnie dłuższe. 2. System synk w Mondeo działa fatalnie- rozpoznawanie mowy tylko w języku angielskim- i nawet po przeliterowaniu miejscowości system jej nie rozpoznaje. System RLink renaulta o 2 klasy lepszy.

  • janek (gość)

    3. Audio BOSE w Talismanie specjalnie nie zachwyca, ale i tak wypada lepiej niż zestaw SONY w Mondeo

  • janek (gość)

    4. 7 biegowa skrzynia -seryjna w testowanym Renault (szkoda, że autor o tym nie wpomniał) jest również dużo lepsza niż 6 biegowy Powershift dostępny za dopłatą w Mondeo. 5. Jakość wnętrza w Renault prezentuje się lepiej niż w Mondeo. 6. Cena- nie chce się bawić w konfigurowanie, ale mam wrażenie, że autor pisząc iż "Francuska limuzyna ma też bogatsze wyposażenie standardowe, ale jest za to wyraźnie droższa w zakupie niż Mondeo" wykazał się ignorancją. Mondeo po doposażeniu do poziomu Talismana będzie od niego droższe.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Ford Mondeo zdjęcia

Ford Mondeo dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Renault Talisman dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z gratka.pl

Ford Mondeo Cena

Części dla marki Ford

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

656 zł