Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Renault Talisman vs Ford Mondeo. Pojedynek pretendenta z weteranem segmentu D

Kamil Rogala
Liderami rynku w segmencie D pod względem sprzedaży jest Skoda Superb oraz Volkswagen Passat. Szczególnie Superb cieszy się dużą popularnością, wyprzedzając o włos Passata. Tuż za podium plasuje się weteran rynku, czyli Ford Mondeo. Czy Renault Talisman ma szansę w starciu z tak popularnym modelem? Fot. Archiwum
Liderami rynku w segmencie D pod względem sprzedaży jest Skoda Superb oraz Volkswagen Passat. Szczególnie Superb cieszy się dużą popularnością, wyprzedzając o włos Passata. Tuż za podium plasuje się weteran rynku, czyli Ford Mondeo. Czy Renault Talisman ma szansę w starciu z tak popularnym modelem? Fot. Archiwum
Liderami rynku w segmencie D pod względem sprzedaży jest Skoda Superb oraz Volkswagen Passat. Szczególnie Superb cieszy się dużą popularnością, wyprzedzając o włos Passata. Tuż za podium plasuje się weteran rynku, czyli Ford Mondeo. Czy Renault Talisman ma szansę w starciu z tak popularnym modelem?

Historia

 Renault Talisman to rynkowy świeżak i mimo, że na rynku walczy już od 2015 roku, nie ma bezpośredniego poprzednika - jest swego rodzaju złotym środkiem pomiędzy nieco mniejszą i pozycjonowaną niżej Laguną, która wielu kojarzy się raczej mało pozytywnie, a flagowym modelem Latitude. Model ten powstał na nowej platformie podłogowej Renault-Nissan Common Module Family CMF-CD, zaś stylistykę i część technicznych rozwiązań Renault Talisman współdzieli z modelem Espace piątej generacji. W sprzedaży jest odmiana z nadwoziem sedan oraz kombi.

Zgoła odmiennie prezentuje się historia Forda Mondeo, który jest produkowany od 1993 roku i zastąpił w ofercie równie znaną Sierrę. Już w rok po debiucie został okrzyknięty Samochodem Roku 1994, zaś kolejna generacja, a raczej gruntowny lifting nazwany przez producenta Mk II, który ujrzał światło dzienne w 1996 roku, stał się jednym z najchętniej wybieranych aut z segmentu D w tamtych czasach. Atrakcyjny design, mnóstwo wersji do wyboru od spokojnych i eleganckich np. Ghia, po sportowe tj. ST200. Obecnie oferowana, piąta już generacja, zadebiutowała w 2014 i w obecnym roku przeszła facelifting. W ofercie można znaleźć nadwozie sedan, 5-drzwiowy liftback oraz kombi.

Stylistyka

Skończyły się czasy, w których auta z segmentu D były zachowawcze, nieco nudne i poprawne stylistycznie. Producenci starają się eksperymentować i wyróżniać z tłumu, dlatego też niejednokrotnie decydują się na odważne zabiegi stylistycznie. Bohaterowie naszego porównania należą właśnie do tej grupy.

Liderami rynku w segmencie D pod względem sprzedaży jest Skoda Superb oraz Volkswagen Passat. Szczególnie Superb cieszy się dużą popularnością, wyprzedzając
Liderami rynku w segmencie D pod względem sprzedaży jest Skoda Superb oraz Volkswagen Passat. Szczególnie Superb cieszy się dużą popularnością, wyprzedzając o włos Passata. Tuż za podium plasuje się weteran rynku, czyli Ford Mondeo. Czy Renault Talisman ma szansę w starciu z tak popularnym modelem?

Fot. Archiwum

Renault Talisman już w momencie debiutu zaskoczył wszystkich odważną, świeżą stylistyką, która jest mocno nacechowana charakterystycznym, francuskim stylem projektowania samochodów. W przedniej części wyróżnia się bardzo duży grill z chromowanymi elementami oraz ogromne logo producenta. Grill płynnie przechodzi na duże klosze lamp, których charakterystycznym elementem są pasy LED schodzące niżej w kształt litery L. W dolnej części zderzaka również zastosowano szeroki grill zakończony światłami przeciwmgielnymi z chromowanym elementem.

Linia boczna auta jest bardzo spokojna, dostojna, odrobinę muskularna, zaś drobne elementy i stylistyczne akcenty tj. wstawka w przednim nadkolu, ładnie poprowadzona linia maski oraz przeciągnięta linia okien, nadaje całości lekkości i dynamizmu. Również tylna część wygląda bardzo okazale i nie da się pomylić z żadnym innym autem. W zderzaku znajdziemy dwie szerokie, stylizowane końcówki układu wydechowego, wyżej napis TALISMAN oraz duże logo producenta, zaś po obu stronach szerokie, pięknie narysowane klosze lamp z pasami LED zbliżającymi się do wspomnianego logo Renault. Ciekawym akcentem jest także nieco wyciągnięta linia klapy.

Liderami rynku w segmencie D pod względem sprzedaży jest Skoda Superb oraz Volkswagen Passat. Szczególnie Superb cieszy się dużą popularnością, wyprzedzając
Liderami rynku w segmencie D pod względem sprzedaży jest Skoda Superb oraz Volkswagen Passat. Szczególnie Superb cieszy się dużą popularnością, wyprzedzając o włos Passata. Tuż za podium plasuje się weteran rynku, czyli Ford Mondeo. Czy Renault Talisman ma szansę w starciu z tak popularnym modelem?

Fot. Archiwum

W porównaniu do Renault Talismana, Ford Mondeo jest nieco spokojniejszy, ale to tylko pozory. Przednia część auta to kontynuacja stosowanej od kilku lat myśli stylistycznej, której częścią przewodnią jest duży, szeroki grill w kształcie trapezu z podciętymi brzegami. Oczywiście wielu kojarzy się to z grillem a’la Aston Martin, ale trudno zaprzeczyć, że wygląda to po prostu dobrze. Rewelacyjnie prezentują się bardzo wąskie, rozciągnięte i świetnie narysowane światła, które korespondują z przetłoczeniami na zderzaku. W połączeniu z dodatkowym wlotem powietrza w dolnej części zderzaka, całość prezentuje się naprawdę dynamicznie i zadziornie.

Dla odmiany linia boczna jest stonowana i elegancka, choć nie zabrakło wyraźnego przetłoczenia oraz podciętej szyby przy słupku C i D. Tylna część auta jest bardzo charakterystyczna, a główną rolę odgrywają przede wszystkim wysoko osadzone, szerokie klosze lamp oraz mocno stylizowane przetłoczeniami zderzak oraz klapa bagażnika.

Wnętrze

Oba auta mają nieco inne podejście do elegancji we wnętrzu. Ford Mondeo jest wierny tradycji, Talisman z kolei zaskakuje nowoczesnością.

Liderami rynku w segmencie D pod względem sprzedaży jest Skoda Superb oraz Volkswagen Passat. Szczególnie Superb cieszy się dużą popularnością, wyprzedzając
Liderami rynku w segmencie D pod względem sprzedaży jest Skoda Superb oraz Volkswagen Passat. Szczególnie Superb cieszy się dużą popularnością, wyprzedzając o włos Passata. Tuż za podium plasuje się weteran rynku, czyli Ford Mondeo. Czy Renault Talisman ma szansę w starciu z tak popularnym modelem?

Fot. Archiwum

W Renault Talisman postawiono na minimalizm połączony z nowoczesnością, co może przywodzić na myśl stylistykę wnętrza rodem z modeli Tesli. W centralnej części główną rolę odgrywa duży wyświetlacz umieszczony w orientacji pionowej. Nieco niżej znajdują się dwa duże pokrętła regulacji klimatyzacji i kilka podstawowych przycisków. Przyciski znajdziemy również po obu stronach ekranu, niewielki panel sterowania wylądował także na tunelu środkowym. Poza tym panuje spokój, harmonia i minimalizm. Nie ma zbyt wielu kształtów, przetłoczeń i stylistycznych zabiegów.

Liderami rynku w segmencie D pod względem sprzedaży jest Skoda Superb oraz Volkswagen Passat. Szczególnie Superb cieszy się dużą popularnością, wyprzedzając
Liderami rynku w segmencie D pod względem sprzedaży jest Skoda Superb oraz Volkswagen Passat. Szczególnie Superb cieszy się dużą popularnością, wyprzedzając o włos Passata. Tuż za podium plasuje się weteran rynku, czyli Ford Mondeo. Czy Renault Talisman ma szansę w starciu z tak popularnym modelem?

Fot. Archiwum

Nieco więcej dzieje się w Fordzie Mondeo. Ekran ma już tradycyjne ułożenie horyzontalne, poniżej znajdziemy sterowanie radiem i systemem audio, pod tym panelem natomiast natrafimy na dość głęboki schowek. Na panelu środkowym nie znajdziemy zbyt wielu przycisków. Uwagę zwracają liczne przetłoczenia i kształty, oraz różne kolory i faktury materiałów. Projektanci z pewnością postawili na dynamizm i odrobinę sportu kosztem elegancji. Czy słusznie?

Silniki

 Wobu autach oferta silnikowa jest bardzo ciekawa i zróżnicowana. Z jednej strony Talisman oferuje więcej możliwości, z drugiej zaś Mondeo ma asa w rękawie w postaci odmiany hybrydowej.
Renault Talisman oferowany jest z jednym z sześciu silników do wyboru – dwoma benzynowymi lub aż czterema wysokoprężnymi. Najsłabsza propozycja benzynowa to 1.3 TCe o mocy 159 KM z momentem obrotowym 270 Nm. Już ta jednostka jest w stanie nadać autu dynamicznych cech, bowiem przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje przyzwoite 9 sekund, a prędkość maksymalna to 210 km/h. Oczywiście najlepsze osiągi zapewni nam jednostka 1.8 TCe o mocy 225 KM z momentem obrotowym na poziomie 300 Nm. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 7,4 sekundy, a prędkość maksymalna to 240 km/h. Średnie spalanie zdaniem producenta to około 8 l/100km.

Podstawową jednostką wysokoprężną jest silnik 1.7 Blue dCi o mocy 120 KM z momentem obrotowym 300 Nm. Nie jest to zbyt szczęśliwy wybór do tego auta, bowiem dynamika jest bardzo średnia, a spalanie niewiele niższe od mocniejszych odpowiedników. Sprint do setki zajmuje blisko 12 sekund, a prędkość maksymalna to 203 km/h. Alternatywą jest 150-konna wersja tej jednostki, która generuje 340 Nm momentu obrotowego i przy takim samym spalaniu rozpędza się do setki o 2 sekundy szybciej. Obie te jednostki parowane są z manualną skrzynią biegów. Dwie topowe odmiany 2.0 Blue dCi generują odpowiednio 160 i 200 KM. Ta mocniejsza dysponuje momentem obrotowym na poziomie 400 Nm, pozwoli osiągnąć 100 km/h po niespełna 9 sekundach i rozpędzić się do 230 km/h. Średnie spalanie to około 7 l/100km.

Oferta Forda Mondeo jest nieco skromniejsza, szczególnie pod względem silników benzynowych, bowiem do wyboru jest jedynie jednostka 1.5 EcoBoost generująca 165 KM oraz 242 Nm momentu obrotowego. To przekłada się na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie 11,1 sekundy i prędkość maksymalną 209 km/h. Średnie spalanie to 7,4 l/100km. Dostępna jest skrzynia manualna lub automatyczna. Trochę brakuje mocniejszej benzyny, choć na otarcie łez jest odmiana hybrydowa. Taki układ generuje 187 KM oraz 173 Nm momentu obrotowego, co przekłada się na przyspieszenie 0-100 km/h w czasie 9,2 sekundy oraz prędkość maksymalną 187 km/h. Średnie spalanie – około 6 l/100km. Napęd kierowany jest na koła za pośrednictwem przekładni eCVT.

Podstawowym silnikiem wysokoprężnym jest 2.0 EcoBlue o mocy 120 KM z maksymalnym momentem obrotowym 350 Nm i manualną skrzynią biegów. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 11,4 sekundy, a prędkość maksymalna to 197 km/h. Ciekawie prezentuje się topowy silnik Diesla, czyli 2.0 EcoBlue o mocy 190 KM z momentem obrotowym na poziomie 400 Nm. Sprint do setki zajmuje 8,9 sekundy, a prędkość maksymalna to 223 km/h. Średnie spalanie według producenta to około 5 l/100km. W tym wariancie dostępna jest tylko 8-stopniowa przekładnia automatyczna.

Ceny i wyposażenie

Liderami rynku w segmencie D pod względem sprzedaży jest Skoda Superb oraz Volkswagen Passat. Szczególnie Superb cieszy się dużą popularnością, wyprzedzając
Liderami rynku w segmencie D pod względem sprzedaży jest Skoda Superb oraz Volkswagen Passat. Szczególnie Superb cieszy się dużą popularnością, wyprzedzając o włos Passata. Tuż za podium plasuje się weteran rynku, czyli Ford Mondeo. Czy Renault Talisman ma szansę w starciu z tak popularnym modelem?

Fot. Archiwum

Najtańszym, dostępnym w cenniku modelem Renault Talisman jest wersja Business dostępna tylko z silnikiem 1.7 Blue dCi o mocy 120 KM. Kosztuje ona (bez promocji) 99 900 złotych. O wiele lepszą alternatywą jest model z wyposażeniem Limited i silnikiem 1.3 TCe 160 w cenie 108 900 złotych. Za odmianę Intens z tą jednostką zapłacimy już 117 000, a wersja S-Edition, kosztująca 142 000 złotych dostępna jest tylko z silnikiem 1.8 TCe 225. Topowa odmiana Initiale Paris z tym samym napędem to koszt 154 000, za 158 500 dostaniemy silnik 2.0 Blue dCI 160, a topowy model w ofercie to koszt 164 500 złotych – z silnikiem 2.0 Blue dCi 200 pod maską.

Pomijamy wersję Business w zestawieniu, bowiem jest ona skierowana w głównej mierze do firm, dlatego też za podstawą traktujemy wariant Limited w cenie co najmniej 108 900 złotych. W standardzie dostaniemy m.in.: system wspomagania parkowania przodem i tyłem, światła do jazdy dziennej LED, czujnik światła i deszczu, system MULTI-SENSE w wersji podstawowej, elektrycznie regulowane szyby tylne ze sterowaniem impulsowym, klimatyzację automatyczną dwustrefową, tapicerkę materiałową z elementami skóry ekologicznej. Dla porównania, w topowej odmianie Initiale Paris dostaniemy między innymi światła przednie Full LED Pure Vision, 4CONTROL – system 4 kół skrętnych, podgrzewane fotele przednie, kamerę cofania (swoją drogą, szkoda, że dopiero w topowej odmianie), wyświetlacz Head-Up, nagłośnienie Bose, skórzaną tapicerkę Nappa.

Liderami rynku w segmencie D pod względem sprzedaży jest Skoda Superb oraz Volkswagen Passat. Szczególnie Superb cieszy się dużą popularnością, wyprzedzając
Liderami rynku w segmencie D pod względem sprzedaży jest Skoda Superb oraz Volkswagen Passat. Szczególnie Superb cieszy się dużą popularnością, wyprzedzając o włos Passata. Tuż za podium plasuje się weteran rynku, czyli Ford Mondeo. Czy Renault Talisman ma szansę w starciu z tak popularnym modelem?

Fot. Archiwum

Cennik Forda Mondeo jest dość zagmatwany i nie wszystkie odmiany wyposażenia, jednostki napędowe są dostępne ze wszystkimi wersjami nadwozia. Największy wybór mają zwolennicy wersji 5-drzwiowej. Za odmianę kombi trzeba zapłacić dodatkowe 4000 złotych, zaś wersja Sedan jest niedostępna m.in. w odmianach Edition i ST-Line X. Tak czy inaczej najtańszy Ford Mondeo kosztuje 109 320 złotych i jest to wersja Trend z silnikiem 1.5 EcoBoost o mocy 165 KM z manualną skrzynią biegów. Za 120 700 złotych otrzymamy wersję Edition, za 124 300 Titanium a za 139 500 wariant ST-Line X. Najtańszy silnik Diesla, czyli 2.0 EcoBlue 120 KM, łączony jest z odmianą Trend i manualną skrzynią biegów. Taki model kosztuje 115 320 złotych. Najdroższa odmiana w zwykłym cenniku to ST-Line X z silnikiem 2.0 EcoBlue 190 KM, manualną skrzynią biegów i napędem AWD – koszt 176 210 zł. Pamiętajmy także o odmianie hybrydowej, która w wersji Titanium Hybrid kosztuje 143 300, a Vignale 165 570 złotych. Najdroższy Ford Mondeo, jaki jest w ofercie specjalnej to odmiana Vignale z nadwoziem kombi i silnikiem 2.0 EcoBlue 190 KM oraz napędem AWD – koszt 178 360 złotych.

A co otrzymamy w podstawowym wyposażeniu Trend? Będą to między innymi: 16-calowe felgi aluminiowe, tylne światła LED, dolny pas zderzaka z przodu i z tyłu nielakierowany, radioodtwarzacz CD/MP3 z SYNC 3, 8" ekranem dotykowym oraz zestawem głośnomówiącym z Bluetooth, 4,2" kolorowy wyświetlacz na tablicy zegarów, elektrycznie sterowane szyby przednich i tylnych drzwi, automatyczna klimatyzacja dwustrefowa, podgrzewana przednia szyba, czujniki parkowania z przodu i z tyłu, kamera cofania itp. Dla porównania wybrane elementy wyposażenia Vignale to: 18-calowe felgi aluminiowe, system nawigacji satelitarnej z SYNC 3, DAB+ oraz systemem nagłośnienia Premium, deska rozdzielcza wykończona skórą, unikatowa tapicerka skórzana (do wyboru ciemna lub jasna), podgrzewane przednie fotele, fotel kierowcy z elektryczną regulacją położenia, lusterka boczne z pamięcią położenia, system Ford MyKey, system centralnego zamka z kluczem elektronicznym - Ford KeyFree etc.

Podsumowanie

 Oba auta to niezwykle ciekawe propozycje. Ford jest na rynku już od wielu lat i ma ugruntowaną pozycję – ludzie go znają i lubią. Talisman jest nowością i dopiero buduje swoją reputację. Na razie idzie mu to bardzo dobrze, bowiem stylistycznie i pod względem oferty, niczego mu nie brakuje. W cenniku Mondeo znajdziemy jednak kilka ciekawych pozycji, między innymi Hybrydę i trzy wersje nadwozia do wyboru, choć z tym wyborem są problemy – nie każda wersja jest dostępna z wybranym wyposażeniem lub silnikiem. Talisman z kolei kusi mocną benzyną i imponującą odmianą Initiale Paris, choć w wyposażeniu znajdziemy kilka braków. Tak czy inaczej obie propozycje są świetną alternatywą dla tych, którzy nie chcą dokonywać oczywistych i popularnych wyborów.

Wybrane dane techniczne: Renault Talisman (Initiale Paris) 2.0 Blue dCi 200 (A6) vs Ford Mondeo (Vignale) 2.0 EcoBlue 190 (A8)

 Renault Talisman (Initiale Paris) 2.0 Blue dCi 200 (A6)Ford Mondeo (Vignale) 2.0 EcoBlue 190 (A8)
Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika4/16/turbodiesel4/16/turbodiesel
Pojemność skokowa (cm3)19971997
Moc maksymalna (KM/obr/min)200/3500190/3500
Maks. moment obr. (Nm/obr/min):400/1750400/2000-2500
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)8,88,9
Prędkość maksymalna (km/h)230223
Pojemność bagażnika (l)608525
Pojemność zbiornika paliwa (l)4762,5
Średnie zużycie paliwa (l/100 km)75
Długość/szerokość/wysokość (mm)4849/1869/14634871/1852/1482
Rozstaw osi (mm)28092850
Masa własna (kg)15951664
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)3/122/12
Cena (zł)164500169360

 Wybrane wyposażenie seryjne

 Renault Talisman (Initiale Paris) 2.0 Blue dCi 200 (A6)Ford Mondeo (Vignale) 2.0 EcoBlue 190 (A8)
Poduszki powietrzne67
Układ ABSSS
Układ ESPSS
Wspomaganie układu kierowniczegoSS
Centralny zamekSS
Elektrycznie sterowane szyby p/tS/SS/S
Lusterka zewnętrzne sterowane elektrSS
Klimatyzacja manualna/automatyczna-/S-/S
Radioodtwarzacz /CD/MP3S/O/SS/S/S

S  wyposażenie standardowe
O wyposażenie za dopłatą
-   wyposażenie niedostępne
*   opcje dostępne w pakietach wyposażeniowych

Nasza ocena    

 Renault Talisman (Initiale Paris) 2.0 Blue dCi 200 (A6)Ford Mondeo (Vignale) 2.0 EcoBlue 190 (A8)
Przestronność wnętrza++
Silnik++
Osiągi++
Podwozie+
Poziom hałasu (odczuwalny)++
Zużycie paliwa
+
Wyposażenie
+
Cena++
Wynik końcowy++++++ (6)+++++++ (7)

 

Zobacz także: Testujemy Volkswagena Polo

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty