Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36469 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Renault Thalia 1.5 dCi

Data publikacji: Autor: Maciej Pobocha

Fot. Maciej Pobocha Renault Thalia ma nieskomplikowaną konstrukcję, pojemny bagażnik i jest dość tanie. Czy to wystarczy, aby oferowane od kilku lat auto mogło cieszyć się powodzeniem?

 

Premiera Thalii, czyli Clio w wersji sedan, odbyła się w 1999 r. Trzy lata później model gruntownie zmodernizowano, by w 2006 r. poddać go restylizacji. Mimo zmian samochód zdążył już spowszednieć, a przy dużej ilości konkurentów w postaci odmian sedan Chevroleta Aveo, Kii Rio Fot. Maciej Pobocha czy Hyundaia Accenta, stracił nieco na atrakcyjności. Postanowiliśmy sprawdzić, czy mimo to Thalia z silnikiem wysokoprężnym może przyciągnąć uwagę.

 

Cechy szczególne

 

Thalia wykorzystuje płytę podłogową Clio II. W jej zawieszeniu zastosowano z przodu kolumny McPhersona, których poprzeczne wahacze mocowane są do ramy pomocniczej, a z tyłu belkę skrętną z wahaczami wzdłużnymi. To jeden z najprostszych obecnie stosowanych układów.

Fot. Maciej Pobocha  

Bezsprzeczną zaletą francuskiego auta jest bagażnik, którego pojemność wynosi 510 l. To więcej niż w sytuowanych dwa segmenty wyżej (klasa średnia) Peugeocie 407 (407 l), Hondzie Accord sedan (459 l) i Fordzie Mondeo (493 l). Objętość przestrzeni bagażowej można zwiększać składając oparcie tylnej kanapy. Niestety nie jest ono dzielone, co nieco ogranicza użyteczność, podobnie jak zawiasy pokrywy wnikające do wnętrza. Plus należy się za wgłębienie na drobne Fot. Maciej Pobocha przedmioty znajdujące się w podłodze bagażnika. Minusem jest brak uchwytów do zamykania pokrywy bagażnika. Podczas złej pogody, gdy jest ona zachlapana wodą i błotem, łatwo się pobrudzić.

 

Silnik

 

Wysokoprężna jednostka napędowa Thalii, mająca pojemność 1,5 l, rozwija moc 68 KM. 4-cylindrowy, turbodoładowany diesel z systemem common rail nie zachwyca raczej osiągami. Pierwsza „setka” pojawia się na liczniku po ok. 15 sekundach. Zaletą jest rozwijanie wysokich wartości momentu obrotowego przy niskich obrotach silnika (maksymalne 160 Nm dostępne już przy 1500 obr.min.).

Fot. Maciej Pobocha  

Zadowalające wydaje się zużycie paliwa. Podczas naszego testu wyniosło ono 4,1 – 4,2 l/100 km w trasie (prędkości do 110 km/h, włączona klimatyzacja), a w mieście 6,5 – 6,6 l/100 km (prędkości do 70 km/h, włączona klimatyzacja). To jednak więcej niż podaje producent, szczególnie podczas jazdy miejskiej. Dźwięk pracy jednostki napędowej zaczyna przeszkadzać przy ok. 2900 obr./min.

 

Wrażenia z jazdy

 

Przestrzeń pasażerską Thalii trudno uznać na nowoczesne. Stylizacja panelu centralnego i zegarów – podobnie jak jakość materiałów – odbiegają od tych w nowszych rywalach rynkowych. Wnętrzu nie można natomiast zarzucić braku ergonomii – przyciski znajdują się „pod ręką”, odczytywanie wskazań przyrządów pokładowych nie sprawia problemów.Fot. Maciej Pobocha

 

Z przodu miejsca jest sporo, przy czym kierowca siedzi dość wysoko, dzięki czemu łatwo mu obserwować drogę. Z tyłu też jest przestronnie, ale jeśli zechcemy posadzić na kanapie troje pasażerów, będą się z pewnością trącać łokciami.

 

Zawieszenie Tahlii zestrojono miękko, dzięki czemu nierówności dróg są dobrze tłumione. Wadą takiego rozwiązania jest niezbyt przyjemne kołysanie nadwozia i zarzucanie tyłem przy szybszym pokonywaniu zakrętów.

5-stopniowa skrzynia manualna nie jest cudem techniki, ale pracuje na tyle precyzyjnie, że większość kierowców nie powinna mieć do niej zastrzeżeń.

 

Podsumowanie

 

Mimo, że od prawie dwóch lat oferowana jest trzecia generacja Renault Clio, francuska firma nie zdecydowała się na wprowadzenie do sprzedaży jego 4-drzwiowej odmiany. Wydaje się, że chcąc walczyć o klienta powinna to zrobić, bo obecna Thalia nieco odstaje pod względem wzornictwa od rynkowych rywali.  

 

Wybrane dane techniczne Renault Thalia 1.5 dCi  

 

Typ silnika

Diesel

Ilość cylindrów/zaworów

4/8

Pojemność skokowa (cm3):

1461

Moc maksymalna (KM/obr./min):

68/4000

Maks. moment obr. (Nm/obr./min):

160/1500

Przyspieszenie 0-100 km/h (s):

167

Prędkość maksymalna (km/h):

14,4

Pojemność bagażnika (l):

510

Zużycie paliwa: trasa/miasto (l/100 km):

4,0/5,5

Długość x szerokość x wysokość (cm):

419,1 x 163,9 x 144,0

Rozstaw osi (cm):

247,2

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata):

3/6

Cena (zł):

47 550

 

Wybrane wyposażenie seryjne Renault Thalia 1.5 dCi Alize  

 

Przednie poduszki powietrzne

2

Boczne poduszki powietrzne

1000 zł

Układ ABS

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

Centralny zamek

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

S/500 zł

Lusterka zewnętrzne sterowane i podgrzewane elektrycznie

200 zł

Klimatyzacja manualna

S

Komputer pokładowy

S

Radioodtwarzacz CD

1500 zł

S - wyposażenie seryjne

 

Nasza ocena (Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych)  

 

Przestronność wnętrza

****

Dość dużo miejsca z przodu, nieco więcej mogłoby go być z tyłu.

Silnik

***

68-konna jednostka nie zachwyca osiągami.

Poziom hałasu

***

Silnik mógłby być lepiej wyciszony. Dźwięk jego pracy zaczyna być uciążliwy już przy 2900 obr./min.

Zużycie paliwa

****

W mieście odbiega od podawanego przez producenta, ale ogólnie nie jest wysokie.

Wyposażenie

***

Jak na cenę zbliżoną do 50 tys. zł wyposażenie nie jest zbyt bogate. Producent mógłby zadbać przynajmniej o pełną „elektrykę”

 

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Piasek

    Cena nowego - owszem jest wysoka, ale auta 2-3 letnie stanowią bardzo korzystny "kąsek" dla kogoś, kto szuka pojemnego i oszczędnego auta dla "małej" rodziny. Mankament to niestety silniki - DCI (zmora Renault`a). Wtryski (i pompa) na "polskim" mogą paść nawet po 60 tyś km. I nic tu nie daje tankowanie na renomowanych stacjach - wszędzie jest to samo (Verva, V-power, czy to mocniejsze z BP) - wszystko jedna wielka lipa... Dotyczy to również aut z "importu". Ściąga się taką "megankę" w DCI z przebiegiem 110-120 tyś km, motor pracuje idealnie, robi 20-30 tyś km na polskim paliwie i zaczynają się

  • Piasek

    cyrki z układem wtryskowym. Początkowo objawia się to wyłączaniem turbiny, brakiem mocy, ciągu. Następnie problemy z rozruchem na zimno, później na ciepło - wizyta w warsztacie zajmującym się silnikami diesla i werdykt: 3 tyś zł "jak na giełdę" i 6 tyś zł "jeżeli dla siebie"... Wybór należy do nas... Problem ten nie dotyczy wersji DTI... Te chodzą bez zarzutów... Chciałem wrócić jeszcze do kwestii paliwa - polskiego paliwa. Tak jak pisałem - paliwa "wzmacniane" renomowanych producentów nie różnią się niczym - NICZYM - poza ceną. Dla przykładu mogę podać sytuację dla Renault Kangoo 1.5DCI(80KM)

  • Piasek

    Od wyjechania z salonu (tankowane gdzie popadnie) zrobił 64 tyś km i kpl 4 wtrysków + pompa = złom. Wymienione na gwarancji z zaleceniem tankowania na "dobrych" stacjach. Tankowana Verva i kilka razy V-power. Auto przejechało 69 tyś km i znowu to samo do wymiany. Tym razem ze względu na koszty zakupione "używki" z rozbitego "anglika". Elementy z "przeszczepu" miały 70 tyś mil przebiegu (tj. ok 105 tyś km) i cała operacja (4 kpl wtryski plus pompa oraz wszelak robocizna i regulacja) zamknęła się kwotą 3 tyś zł. Obecnie auto zrobiło na tym zestawie już 30 tyś km i na razie jeszcze chodzi.

  • gregor5

    Jeżdziłem taką Thalią (auto zastępcze z ALD )przez trzy miesiące i to nową...Wygląd z zewnątrz porażka!!! W środku tak sobie..szału nie było a spalanie - rewelacja ! Pamiętam że prawie 900 km przejechałem na zbiorniku.Dla kogoś kto patrzy na ekonomikę , a wygląd ma gdzieś - idealne auto!

  • szkas (gość)

    przejechane 200 tys jedyny kłopot z uszczelniaczami wtrysków. Tylko o auto trzeba dbać - wymiana oleju i filtrów coa 10-12 tys, a nie co 45 tys. I wymieniać filtr paliwa - koszt zamiennika to jakieś 50-60 zł. Warto. Co do spalania, to ja moim jeżdżę mieszaną - spalanie 5, w zimie 5,2. I to jest diesel, jak ktoś głownie robi 3 km i go gasi, zapala, 3 km i gasi, to zawsze szybciej padnie - disel wolno się rozgrzewa.

  • alew (gość)

    od niedawna posiadam renualt thalia 1,5 alize rok 2003 moze ktos podpowie jak powiekszyc ow bagaznika probowalem ale za oparciem tylnej kanapy jest blacha i nie idzie tego zrobic. i jeszcze jedna sprawa jaki kupic bagaznik dachowy na rowery

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Renault Thalia dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z gratka.pl

Renault Thalia Cena

Części dla marki Renault

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

661 zł