Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36367 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Renault Vel Satis

Data publikacji: Autor: Tekst i zdjęcia Witold Blady

 Vel Satis - następca modelu Safrane, gdy tylko się pojawił na rynku, wzbudził ogromną sensację. Awangardowe kształty nadwozia szokują niektórych do dziś.

Vel Satis - następca modelu Safrane, gdy tylko się pojawił na rynku, wzbudził ogromną sensację. Awangardowe kształty nadwozia szokują niektórych do dziś, podobne rozwiązania stylistyczne Renault zastosował także w nieprodukowanym już coupe-vanie Avantime i nowej generacji Megane.

Choć Vel Satis należy do segmentu E, i rywalizuje z BMW serii 5, Mercedesem klasy E czy Audi A6, jest zupełnie innym autem. Z pewnością nie spodoba się on zwolennikom klasycznych limuzyn, ale młodsi klienci doceniają inność francuskiego auta. Vel Satis sprzedaje się całkiem nieźle, największym wzięciem cieszy się oczywiście we Francji, ale także w naszym kraju ma niemało zwolenników.

Tu na liście znajdziemy niemal wszystko. W standardzie są wspomaganie układu kierowniczego, ABS, ESP, aluminiowe felgi, centralne ryglowanie zamków, sześć poduszek gazowych, reflektory ksenonowe, elektrycznie regulowane i składane lusterka zewnętrzne, automatyczna klimatyzacja, skórzana kierownica i radioodtwarzacz CD. Dopłaty wymagają tylko lakier metalizowany, system nawigacji satelitarnej, elektrycznie odsuwany dach, 18-calowe felgi z lekkiego stopu i skórzana tapicerka.

Vel Satis we flagowej wersji, z 3,5-litrowym silnikiem benzynowym na niskich obrotach nie zdradza drzemiących w nim możliwości. Wystarczy jednak lekko nacisnąć na gaz, by usłyszeć wspaniałe brzmienie sześciu cylindrów w układzie V. Silnik bardzo chętnie wchodzi na obroty, a cudowny dźwięk narasta. Kto ma ochotę często słuchać dźwięku silnika na wysokich obrotach musi, niestety, liczyć się ze zwiększonym zużyciem paliwa, podczas testu spalanie wyniosło nieco ponad 14 l/100 km. Ale w aucie za 177 tys. zł nie ma to większego znaczenia. Vel Satis znakomicie trzyma się drogi, bez żadnych problemów pokonuje zakręty nawet z prędkościami wyraźnie wyższymi niż dopuszczalne w naszym kraju.

Wnętrze
Jeśli komuś nie przypadła do gustu stylistyka nadwozia, zmieni zdanie, gdy zajrzy do wnętrza Vel Satisa. Tu projektanci spisali się na piątkę z plusem. Deska rozdzielcza to prawdziwe dzieło sztuki - zwłaszcza w wersji z listwami ozdobnymi z - prawdziwego! - drewna klonowego. Audiofile docenią także doskonałe brzmienie systemu audio. Radioodtwarzacz ze zmieniaczem na sześć płyt CD cieszy nie tylko oko, ale i ucho - niejeden domowy sprzęt audio wygląda znacznie mniej atrakcyjnie. Styliści chyba opuszczali za to wykłady z ergonomii - przełączniki sterujące tempomatem, ryglowaniem drzwi, światłami awaryjnymi umieszczono bardzo niewygodnie, między fotelami. To samo dotyczy ukrytych pod kierownicą wyłączników systemu ESP, czujników parkowania i komend głosowych.

Nadwozie
Odważne kształty nadwozia Vel Satisa jednych szokują, innym od razu przypadają do gustu. Jedno jest pewne - ten model Renault nikogo nie pozostawi obojętnym. Łamana klapa bagażnika jest stosowana dziś także w nowym Megane i powoli przestaje być czymś awangardowym. Mimo to, jak do tej pory, rozwiązanie to nie znalazło naśladowców. Charakterystycznym elementem Vel Satisa są przednie reflektory, zachodzące głęboko na maskę. W modelu Privilege standardem są reflektory ksenonowe ze spryskiwaczami i system czujników ułatwiających parkowanie. Tylne światła mają podobny kształt do tych stosowanych w Lagunie.

Silnik
W Vel Satisie są oferowane cztery jednostki napędowe - dwie benzynowe i dwie wysokoprężne. Słabsza odmiana benzynowa ma cztery cylindry i pojemność dwóch litrów. Dzięki turbosprężarce osiąga 165 KM. Drugi z silników benzynowych jest konstrukcji Nissana i trafił pod maskę modelu flagowego. Moc 245 KM z 3,5 l pojemności zapewnia znakomite osiągi, sprint od 0 do 100 km/h trwa zaledwie 8,3 sekundy, a warto pamiętać, że Vel Satis waży 1700 kg. Słabszy diesel ma 2,2 l pojemności i moc 150 KM mocniejszy dysponuje 180 KM z trzech litrów pojemności. Dwie mocniejsze wersje są oferowane wyłącznie z automatyczną, pięciostopniową skrzynią biegów, benzynowy silnik o mocy 165 KM jest dostępny także z manualną skrzynią o sześciu przełożeniach, zaś diesel 2.2 dCi jest produkowany wyłącznie w wersji z tą ostatnią przekładnią.

Podsumowanie
Vel Satis to auto dla indywidualistów. Wymagających, ale chcących wyróżniać się z tłumu podobnych do siebie aut. Choć powoli, to jednak liczba amatorów nowej stylistyki Renault rośnie. Szkoda, że bazowy model jest tak drogi - 135 tysięcy złotych to dla wielu klientów zdecydowanie za dużo. Z drugiej strony, nie planowano chyba masowej produkcji tego auta.

Renault Vel Satis a konkurencja

Model Renault Vel Satis Peugeot 607 Mercedes E320
Silnik V6 V6 V6
Liczba zaworów 24 24 18
Napęd przedni przedni tylny
Pojemność skokowa (cm sześc.) 3498 2946 3199
Moc maksymalna (KM) 245 210 224
Maks. moment obrotowy (Nm) 330 285 315
Skrzynia biegów A/5 A/4 A/5
Hamulce przednie/tylne T/T T/T T/T
Średnica zawracania (m) 11,3 12 11,4
Objętość bagażnika (dm sześc.) 460 480 540
Długość (mm) 4860 4870 4820
Szerokość (mm) 1860 1835 1820
Wysokość (mm) 1577 1460 1450
Rozstaw osi (mm) 2840 2800 2855
Masa własna (kg) 1720 1595 1570
Ładowność 550 545 600
Prędkość maksymalna (km/h) 235 232 245
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek.) 8,3  9,9 7,7
Zużycie paliwa (l/100 km)
Miasto 16,8 14,4 14,4
Poza miastem 8,5 7,8 7,5
Średnie 11,5 10,2 9,9
T - hamulce tarczowe, A - skrzynia automatyczna

Wyposażenie

Model Vel Satis 607 E320
Cena 177 000 154 600 240 000
ABS S S S
Airbag kierowca/pasażer S/S S/S S/S
Poduszki boczne S S S
Wspomaganie kierownicy S S S
Elektryczne szyby przód/tył S/S S/S S/S
Centralne ryglowanie zamków S S S
Radio S S S
Klimatyzacja S S S
Aluminiowe felgi S S S
S - standard, O - opcja

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Renault Vel Satis dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z gratka.pl

Części dla marki Renault

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

661 zł