Renault Espace

tekst i zdjęcia: Piotr Myszor
Najnowsze Renault Espace jest większe od poprzedniej generacji. Dużo przestrzeni mają zwłaszcza pasażerowie tylnych siedzeń. Na rynku nowy Espace będzie musiał stawić czoło silnej konkurencji.

Renault Espace debiutował w 1984 roku, jako pierwszy europejski van.

Renault Espace

Podczas ostatniego salonu samochodowego w Paryżu pokazano czwartą już generację tego samochodu. Renault zakłada, że do 2009 roku sprzeda 450 000 sztuk tych aut. W Polsce IV generacja jest już w sprzedaży. - Samochody można zamawiać, ale termin realizacji to najszybciej wrzesień - informują klientów w katowickich salonach Auto - Zięba i Pietrzak B. B.

Samochód jest produkowany w dwóch wersjach: Espace i Grand Espace. Grand jest o 20 cm dłuższy, bo mieści 7 osób i bagażnik o pojemności 456 l.

Nowy espace z przodu przypomina nieco awangardowego avantime, ale espace jest dłuższy i ma znacznie "spokojniejszy" tył. A przede wszystkim pojemniejszy.

Kiedy wsiadłem za kierownicę nie miałem poczucia wielkości Espace’a. Długa deska rozdzielcza i rozbudowane boczki drzwi dają wrażenie "otoczenia" przez samochód. Tablicę rozdzielczą umieszczono pośrodku deski. Przed nią znajduje się kilka wygodnych schowków. Deska rozdzielcza jest długa, ale niska, dwa przednie słupki są cienkie, więc widoczność jest bardzo dobra.

Renault Espace

Prawdziwą wielkość espace widać jednak dopiero z tylnych siedzeń, przed którymi jest tyle miejsca, że prawie można wyprostować nogi.

W espace drugi rząd siedzeń to trzy niezależne, wygodne fotele, które umieszczono na długich szynach, sięgających do końca kabiny. Środkowy fotel można zamienić w stolik, składając oparcie. Można je także usunąć, a boczne siedzenia przesunąć do środka, przez co siedzący na nich pasażerowie mają więcej miejsca.

Do tyłu wyprowadzono osobne wyloty wentylacji z możliwością sterowania nawiewem i temperaturą.

W standardowym wyposażeniu Espace jest osiem poduszek powietrznych - dwie boczne poduszki będą także chroniły pasażerów skrajnych siedzeń drugiego rzędu, a wzdłuż całej kabiny otwierają się kurtyny, chroniące głowy.

O bezpieczeństwo pasażerów dba także ABS z systemem awaryjnego hamowania i ESP z kontrolą podsterowności, a o ich samopoczucie m.in. automatyczna klimatyzacja.

W gamie silników jest 6 jednostek - po 3 benzynowe i wysokoprężne. Miałem okazję prowadzić samochody z silnikami 2,2 dCi (turbodiesel z bezpośrednim wtryskiem) i benzynowym V6 o pojemności 3,5 l.

Turbodiesel jest żwawy, dynamiczny, a przy tym cichy. Benzynowy V6 to najmocniejszy silnik w gamie (245 KM). Mimo automatycznej skrzyni biegów napędzany nim samochód jest bardzo dynamiczny. Reaguje szybko na dodanie gazu przy każdej prędkości. Auto jest dobrze wygłuszone, przy niskich obrotach silników praktycznie nie słychać.

Espace jest dostępny także z homologacją ciężarową i w tej wersji będzie prawdopodobnie najczęściej kupowany. W przypadku espace poprzedniej generacji ok. 90 proc. sprzedanych aut stanowiły wersje "ciężarowe". Wszystko wskazuje na to, że obecnie będzie podobnie.

Dane techniczne

modelrenault espacechrysler voyagerpeugeot 807
silnik2,2 dCi2,5 CRD2,2 HDI
moc (KM)150143130
maks. moment obr. (Nm)320340314
prędkość maks. (km/h)190185182
przyspieszenie 0 - 100 km/h (s)11,511,912,6
średnie spalanie (l/100 km)7,77,77,4
cena (tys. zł)124,9128,3124,7
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty