Wszystko
o samochodach

Porady / Eksploatacja

Renowacja i naprawa felg samochodowych - ile kosztuje i na czym polega?

Data publikacji: Autor: Bartosz Gubernat

Renowacja felg. Ile zapłacisz za prostowanie i malowanie Montując ładne felgi nawet z przeciętnego samochodu można zrobić wyjątkową maszynę. Komplet nowych felg aluminiowych to wydatek nierzadko kilku tysięcy złotych. Tańszy będzie zakup felg używanych i ich renowacja.

Chociaż dzisiejsze samochody są coraz lepiej wyposażone, felgi aluminiowe to zazwyczaj dodatkowa opcja wymagająca słonej dopłaty. Dlatego wiele nowych aut wyjeżdża z salonów na kołach stalowych. Podobnie jest na giełdach i w komisach. Tutaj bez alufelg sprzedaje się nawet te samochody, które kiedyś je miały. Sprzedawcy wolą zdemontować i sprzedać obręcze oddzielnie. Na szczęście efektowny komplet felg ze stopów lekkich można złożyć za niewielkie pieniądze (przykładowe ceny felg nowych i używanych pod koniec tekstu).

Proszek lepszy niż pistolet
Najprostszym sposobem jest zakup kompletu felg używanych. Ich ceny nierzadko są nawet o 50-60 procent niższe, a niewielkie uszkodzenia można łatwo i tanio naprawić. Na rynku serwisów samochodowych jak grzybów po deszczu przybywa zakładów naprawiających obręcze, a kompleksową usługę obejmującą czyszczenie, prostowanie i malowanie kół oferują już nawet wulkanizatorzy. Cena naprawy felgi zależy przede wszystkim od materiału, z jakiego jest wykonana. Najtaniej wyprostujemy obręcze stalowe, ale zadanie nie zawsze jest łatwe.

- Standardowa cena naprawy to ok. 30-50 zł za sztukę. Stal to jednak twardy materiał. Bez większych trudności pozwala prostować się w rejonie rantów. Poważne, boczne uszkodzenia są trudne, a czasami niemożliwe do całkowitego usunięcia – mówi Tomasz Jasiński z zakładu naprawy felg w Rzeszowie.

Po prostowaniu stalowa felga wymaga zazwyczaj lakierowania. Jeśli jest mocno zniszczona i zardzewiała, najlepiej wykonać gruntowne piaskowanie całej obręczy, które pomaga pozbyć się korozji i głębokich wżerów w lakier. W profesjonalnym serwisie po piaskowaniu felga jest zabezpieczana środkiem antykorozyjnym. Dopiero później można ją pomalować. Piaskowanie i lakierowanie kompletu szesnastocalowych felg stalowych to wydatek ok. 250-300 zł.

– Sposobów jest wiele. Najczęściej lakieruje się pistoletem albo proszkowo. Pistolet daje ładny efekt, równomiernie rozprowadza farbę. Ale bardziej trwały sposób to malowanie proszkowe w specjalnej komorze. Pozwala uzyskać twardszą powłokę lakierniczą, która wnika w najdrobniejsze szczeliny – przekonuje Artur Ledniowski, lakiernik.

Zobacz też: Geometria kół. Sprawdź ustawienie zawieszenia po wymianie opon

Nieco inaczej wygląda naprawa felg z lekkich stopów. Ponieważ są wykonane z bardziej miękkiego materiału, łatwiej je skrzywić, ale i wyprostować. W przypadku alufelgi najprościej pozbyć się skrzywień skutkujących bocznym biciem, często niewidocznych gołym okiem.

– Dużo większym problemem są pęknięcia, szczególnie w rejonie środkowego otworu i ramion. Najrzadziej naprawia się poważne ubytki na zewnętrznym, widocznym boku felgi. Można je spawać, ale obręcz już zawsze będzie w tym miejscu osłabiona, a koszt naprawy to co najmniej 150 zł. Dodatkowe elementy, jak np. chromowane nakładki na ranty zazwyczaj wymienia się na nowe – dodaje Jasiński.

Prostowanie niewielkich skrzywień felgi aluminiowej to koszt. ok. 50-70 zł za sztukę. Lakierowanie zależy od wzoru i koloru. Najbardziej popularne kolory – srebrny i czarny to ok. 50-100 zł za sztukę. Lakiery kilkuwarstwowe to nawet dwukrotnie więcej. Jeśli felga jest prosta, ale ma sporo głębokich rys i otarć, przed lakierowaniem dobrze uzupełnić je szpachlą i wygładzić. Do położenia finalnej warstwy lakieru taką obręcz także warto pokryć podkładem. W odróżnieniu od felg stalowych, aluminium nie lubi piaskowania. Jest miękkie i po takim zabiegu tworzą się w nim głębokie wżery, które później bardzo trudno zamaskować podkładem i lakierem.

Nowe felgi znacznie droższe od używanych - ceny felg aluminiowych i stalowych
Ile oszczędzamy kupując obręcze używane? Za komplet nowych, oryginalnych felg do samochodu klasy średniej trzeba zapłacić u dealera co najmniej 2 000 zł. Tyle kosztują 16-calowe koła do nowego Volkswagena Passata. Ale już wersja 17-calowa to ponad 5 000 zł. Tymczasem komplet felg używanych w takim rozmiarze można kupić już za ok. 1 000 zł. Jeśli nie są poważnie uszkodzone, usunięcie drobnych usterek i lakierowanie pochłonie nie więcej jak 500-600 zł.

Ciekawą alternatywą mogą być także nowe, ale nieoryginalne felgi. Ich ceny są znacznie niższe od tych oferowanych w ASO, a jakością często wcale im nie ustępują. Np. do wspomnianego Passata B7 komplet 16-tek można kupić już za ok. 1500 zł, a obręcze w rozmiarze 17-cali za ok. 2000 zł.

Nowe 13-calowe felgi stalowe to ok. 400-500 zł za 4 sztuki. Komplet 14-calowy to minimum 850 zł, a 16-calowy, np. do wspomnianego VW Passata – ok. 1200 zł. Cena używanego, ale prostego kompletu na giełdzie samochodowej w każdym przypadku będzie o połowę niższa. Nawet doliczając pieniądze na piaskowanie i malowanie oszczędzimy ok. 30-40 procent ceny nowego kompletu.

Renowacja felg. Ile zapłacisz za prostowanie i malowanie
  • Poprzednie zdjęcie
  • 1 / 1
  • Następne zdjęcie

Renowacja felg. Ile zapłacisz za prostowanie i malowanie

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Kumar (gość)

    Malowanie czy lakierowanie proszkowe felg najlepiej zostawić fachowcom, którzy zrobią to porządnie. Widziałem kilka razy malowanie amatorskie i nie wyglądało to dobrze. W małopolsce dobrze malują w Stelco.

  • qwerty (gość)

    Wypchaj się z tą kryptoreklamą...

  • Miatrzjoga (gość)

    Dokladnie ziomeczku gadasz a ty kryptoreklamowcu odejdź se stad i nie zostawiaj takich hamskich i beszczelnych komentarzy bo nie mamy zamiaru tego nawet czytac . Myslisz ze ludzie nie maja co robic tylko czytaja takie choroAkcyjne posty. Pozdrawiam Ewa Wachowicz

  • Miras (gość)

    Każda firma ma swój cennik i tyle. O co chodzi z tym Stelco? Moim zdaniem dobra lakiernia. Pochwalcie się, gdzie wy jeździcie :P

  • andy (gość)

    jeździmy wszędzie tylko nie do SRALECO bo nie lubimy wiejskiej reklamy

  • Majeranek (gość)

    Wsią, to zajeżdża od przedmówcy, co szczególnie widać po tonie jego wypowiedzi. Nie wiem skąd taka agresja. Przez to, że ktoś napisał, że Stelco to dobra lakiernia?

  • Lubomir (gość)

    Wszystkie kryptoreklamy i wynajmowanie ludzi do spamowania ich na forach powinno być karane mandatami. Powyższa firma powinna ich dostać x3 za sam ten jeden wątek.

  • Waldek (gość)

    Autorze jeśli piszesz o piaskowaniu felg aluminowych napisz prawdę... tradycyjne piaskowanie jest zabronione ponieważ zbyt ingeruje w strukturę materiału i miało by to wpływ na wyważenie felgi (a nie to, ze aluminium tego nie lubi bo ciężko by było ubytki polakierować). Jedyne co jest dozwolone przy odnawianiu elf aluminiowych to piaskowanie sodą!!!

  • Jacek ze STELCO (gość)

    Ja natomiast odradzam korzystanie ze Stelco. Klient jest często przewalany a na felgach się zbytnio nie znamy ;) ale co tam

  • Marcin (gość)

    Co znaczy, że jest "przewalany" w Stelco?

  • Pracownik (gość)

    No oszukiwany na kasę

  • Rafał (gość)

    A to ciekawe. Znam lakiernie stelco i gdyby faktycznie oszukiwali, to by nie było tylu klientów i terminów oczekiwania.

  • marketer (gość)

    terminy oczekwiwania - reguła niedostępności - ... to zatrudnijcie więcej pracowników i dokupcie maszyn skoro taki ruch w interesie:) oszukiwani na kasę ??? - bzdura ! - klient ma wybór ... Legalne firmy się cenią nic w tym złego - STELCO - TRZYMAJ CENY ! Piaskowanie/sodowanie - nie przesadzasjmy . Sodować można stara zardzewiała karoserię , natomiast drobny piasek/ wprawiony operator nie powininen zaszkodzić monolitycznym felgom ! Wiosna idzie :) - czas ogarnąć swoje fele- Ciekawe czy marka auta ma znaczenie ?

  • Sebastian (gość)

    W Stelco byłem już wiele razy zawożąc im części do piaskowania. Nigdy nie miałem żadnych nieprzyjemności, nie zostałem oszukany. Ceny dla mnie akceptowalne.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości