Wszystko
o samochodach

Przepisy / Aktualności

Rewolucja w leasingu

Data publikacji: Autor: (efl)

 1 października 2001 r. weszła w życie tzw. ustawa leasingowa umożliwiająca firmom wykorzystywać leasing jako najbardziej opłacalny instrument finansowania samochodów osobowych.

1 października 2001 r. weszła w życie tzw. ustawa leasingowa, nowelizująca trzy ustawy podatkowe (PIT,CIT,VAT).

Wprowadza ona przełomowe dla polskiego leasingu rozwiązania. Firmy mogą od dzisiaj wykorzystywać leasing jako najbardziej opłacalny instrument finansowania samochodów osobowych. Mają bowiem prawo do zaliczania do kosztów uzyskania przychodu wpłaty początkowej i czynszów leasingowych, wynikających z umowy leasingu samochodu osobowego, łącznie z podatkiem VAT. Kosztem uzyskania przychodu są również wszystkie wydatki związane z eksploatacją samochodu. Dzięki tym preferencjom podatkowym leasing samochodów osobowych będzie tańszy od kredytu bankowego. Biorąc pod uwagę minimalne wymagania formalne stawiane klientom, możliwość elastycznego kształtowania poziomu miesięcznych obciążeń finansowych oraz tempo zawierania umów, leasing staje się najkorzystniejszą formą finansowania i użytkowania pojazdów.

Dotychczas Polska była jedynym krajem w Europie, gdzie nie było korzystnych rozwiązań podatkowych dotyczących leasingu samochodów osobowych. Od 1993 roku leasing samochodów osobowych wiązał się jedynie z przerabianiem samochodu osobowego na ciężarowy, co skutecznie ograniczyło rynek pojazdów do leasingu oraz zainteresowanie nim klientów. W 1998 r. Europejski Fundusz Leasingowy SA rozpoczął finansowanie leasingu pojazdów osobowych w formie leasingu kapitałowego. W 2000 r. wypromował leasing samochodów osobowych dla osób fizycznych w Systemie Dobra Rata. Oba te produkty choć nowe i umożliwiające leasing aut osobowych nie czyniły rewolucji w zakresie rozwiązań podatkowych, tzn. nie umożliwiały takich samych korzyści podatkowych jak leasing operacyjny samochodu ciężarowego. Skutkiem tego udział leasingu samochodów osobowych w całości obrotu rynku leasingowego w Polsce nie przekracza 1%, zaś w wielu krajach europejskich przekracza 50%.

Obecnie jesteśmy świadkami rewolucyjnej zmiany w podejściu Ustawodawcy do leasingu pojazdów osobowych. Zarówno Parlament, jak i Prezydent RP wykazali zrozumienie dla potrzeb przedsiębiorców wprowadzając rozwiązania, które będą sprzyjać ożywieniu gospodarczemu i spowodują korzystne skutki budżetowe.


Źródło: LEASEUROPE

Różnice w leasingu samochodów osobowych przed i po nowelizacji.
Skutki podatkowe leasing operacyjnego samochodów osobowych, przed nowelizacją, przedstawiały się następująco:

Leasing operacyjny Przychody Koszty uzyskania przychodu Podatek VAT
Leasingodawca Czynsze leasingowe Odpisy amortyzacyjne od wartości samochodu nie większej niż 10 000 EUR Należny, naliczony przy nabyciu samochodu bez prawa do odliczeń
Leasingobiorca brak Wydatki z tytułu używania samochodu w wysokości nie większej niż tzw. "kilometrówka", czyli ilość przejechanych kilometrów udokumentowanych w książce pojazdu przemnożonych przez wskaźnik określony w Dzienniku Ustaw Naliczony bez prawa do odliczenia

Taki produkt finansowy, z punktu widzenia leasingobiorcy, był bardzo nieopłacalny:
- firma leasingowa kupując samochód osobowy nie mogła odliczyć od jego ceny VAT; do kalkulacji harmonogramu leasingowego przyjmowała wartość brutto auta,
- dodatkowo firma leasingowa doliczała do każdego czynszu leasingowego VAT w wysokości 22%, tak więc samochód w leasingu operacyjnym był dwukrotnie "oVAT-owany", przez co o 22% droższy,
- leasingobiorca nie mógł odliczyć VAT-u od czynszu leasingowego,
- jedynym kosztem uzyskania przychodu dla leasingobiorcy przy użytkowaniu samochodu osobowego był koszt związany z rzeczywistym przebiegiem samochodu, czyli tak zwana "kilometrówka".

Do początku artykułu

Po nowelizacji przepisów, skutki podatkowe leasingu operacyjnego samochodów osobowych przedstawiają się następująco:

Leasing operacyjny Przychody Koszty uzyskania przychodu Podatek VAT
Leasingodawca Czynsze leasingowe Odpisy amortyzacyjne od wartości nie większej niż 10 000 EUR do końca 2001 roku oraz 20 000 EUR w latach następnych Należny, podatek zapłacony przy nabyciu samochodu - do odliczenia
Leaisngobiorca brak Czynsze leasingowe
Koszty eksploatacyjne*
Koszty ubezpieczenia**
Należny, bez prawa odliczenia, zwiększa wartość czynszu leasingowego stanowiącego koszt uzyskania przychodu

* koszt paliwa benzynowego brutto (VAT zapłacony przy nabyciu oleju napędowego podlega odliczeniu),
** w wysokości ustalonej w takiej proporcji, w jakiej pozostaje równowartość 10 000 EUR, a od 01.01.2002 r. - 20 000 EUR, przeliczona na złote według kursu średniego EUR ogłoszonego przez NBP z dnia zawarcia  umowy ubezpieczenia w wartości samochodu przyjętej dla celów ubezpieczenia.

Korzyści dla klientów, wynikające z preferencyjnych warunków leasingowania samochodów osobowych.
Korzyści klientów można podzielić na trzy grupy:

A. Korzyści podatkowe związane z podatkiem VAT
1. VAT od czynszów leasingowych w całości stanowi koszt uzyskania przychodu.

B. Korzyści podatkowe związane z podatkiem dochodowym
1.Wszystkie opłaty leasingowe (czynsz inicjalny, czynsze miesięczne) stanowią koszt uzyskania przychodu.
2. Wydatki eksploatacyjne samochodu stanowią koszt uzyskania przychodu.
3. Ubezpieczenie stanowi koszt uzyskania przychodu.

C. Pozostałe  korzyści dla klientów
1. Nie ma konieczności montowania kratki grodziowej.
2. Odejście od tzw. "kilometrówki" - ewidencji przebiegu pojazdu.
3. Rejestracja samochodów na 5 osób - zamiast na dwie lub cztery osoby.
4. Możliwość leasingu każdego samochodu - nawet bardzo drogiego i ekskluzywnego.
5. Dopuszczenie do leasingu pojazdów typu: sedan, kabriolet oraz coupe.
8. Obniżenie wartości pojazdu o cenę "kratki" i jej montażu /do 3,5 tys. zł./

Skutki ustawy leasingowej dla rynku motoryzacji.
Mając na uwadze aktualny popyt na rynku pojazdów jak również ilości sprzedawanych pojazdów, które na dzień dzisiejszy nie były przedmiotem leasingu należy stwierdzić, że:
- w sposób zdecydowany zwiększy się gama pojazdów dostępnych w leasingu o modele sedan, (np. Fiat Siena, Marea, Nissan Almera, Primera, Opel Astra Clasic, Astra II, Vectra, Omega, Alfa Romeo 156, 166);
- pojazdy, które w chwili obecnej były dostępne jako samochody 2 osobowe z "kratką" będą dostępne w wersji osobowej na 4 lub 5 osób (np. Fiat Seicento, Fiat Punto, Toyota Yaris, Daewoo Matiz);
- firmy zainteresowane nabywaniem pojazdów osobowych dla członków kadry będą mocniej rozpatrywać leasing.

EFL SA ekspert w dziedzinie leasingu pojazdów.
EFL SA jest największą firmą leasingowa w Polsce. W ciągu 10 lat działalności przekazaliśmy leasingobiorcom łącznie 100 000 pojazdów. W I półroczu 2001 r. co trzecie wyleasingowane auto należało do nas. Mamy 93% rynku leasingu samochodów osobowych. Przedstawiciele EFL SA na terenie całego kraju udzielą wszystkim przedsiębiorcom kompletnych informacji na temat nowych regulacji prawnych, dot. leasingu samochodów osobowych.

Zapraszamy również do skorzystania z bezpłatnej infolinii 0 800 566 800 oraz serwisu informacyjnego na stronach www.efl.com.pl.

Artykuł sponsorowany przez Europejski Fundusz Leasingowy SA

» Do początku artykułu

» Zobacz też: Problemy z leasingiem

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości