Wszystko
o samochodach

Porady / Wyposażenie

Rodzaje akumulatorów samochodowych – jaki akumulator wybrać?

Data publikacji: Autor: materiał partnera zewnętrznego

Nowoczesne auta żegnają się z rozwiązaniami, jakie stosowane były przez ostatnie lata. Pojawiają się także nowe i bardziej wydajne akumulatory, dlatego kwestia ich wyboru nie ogranicza się dziś wyłącznie do parametrów wskazanych przez producenta. Warto zatem zapoznać się z dostępnymi modelami akumulatorów, tak aby wybrać ten najbardziej odpowiedni dla naszego pojazdu. Poznaj różne rodzaje akumulatorów i zobacz, czym się odznaczają.

Fot. materiały partnera zewnętrznego Nowoczesne auta żegnają się z rozwiązaniami, jakie stosowane były przez ostatnie lata. Pojawiają się także nowe i bardziej wydajne akumulatory, dlatego kwestia ich wyboru nie ogranicza się dziś wyłącznie do parametrów wskazanych przez producenta. Warto zatem zapoznać się z dostępnymi modelami akumulatorów, tak aby wybrać ten najbardziej odpowiedni dla naszego pojazdu. Poznaj różne rodzaje akumulatorów i zobacz, czym się odznaczają.

Wraz z rozwojem technologii samochodowej wzrasta zapotrzebowanie na bardziej wydajne akumulatory, dlatego dzisiaj mamy możliwość wyboru spośród kilku modeli. Nowym standardem stały się akumulatory bezobsługowe, które nie wymagają uzupełniania poziomu elektrolitu poprzez dolewanie wody destylowanej. W tym przypadku niski poziom parowania wody uzyskano dzięki płytkom wykonanym ze stopu ołowiu z wapniem lub ołowiu z wapniem i srebrem. Również obudowę zaprojektowano w taki sposób, aby spora część wody powracała do stanu płynnego. Innym aspektem mającym wpływ na wybór akumulatorów o wydłużonej wytrzymałości jest ponad 70% wzrost produkcji samochodów z systemem Start-Stop, który sprawia, że silnik zostaje wyłączony automatycznie w momencie, kiedy samochód nie porusza się po drodze. Przeczytaj, czym różnią się od siebie poszczególne akumulatory.
Zobacz także: Wymiana akumulatora Start-Stop

Akumulatory kwasowo-ołowiowe (SLA)
Budowa akumulatora kwasowo-ołowiowego została opracowana w 1859 roku, i co ciekawe, model ten ze względu na swoją niską cenę jest nadal często wykorzystywany. Jego nazwa wywodzi się z budowy. Pojedyncze ogniwo akumulatora kwasowo-ołowiowego wykonane jest z zespołu płyt akumulatorowych, na które składają się:
- anody wykonane z metalicznego ołowiu,
- katody wykonane z PbO2,
- elektrolitu, którym jest ok. 37% wodny roztwór kwasu siarkowego z rozmaitymi dodatkami.
Najpowszechniej stosowane akumulatory bezobsługowe SLA składają się z 6 ogniw i mają napięcie znamionowe 12V. W motoryzacji są one szeroko stosowane w niemal wszystkich rodzajach pojazdów – od samochodów osobowych do motocykli.
Zalety akumulatora SLA: odporność na głębokie rozładowanie oraz możliwość pełnego przywrócenia pierwotnych parametrów poprzez ponowne naładowanie „pustego” akumulatora.
Wady akumulatora SLA: ryzyko jego zasiarczenia w przypadku utrzymania częściowego lub całkowitego rozładowania oraz wymóg uzupełniania elektrolitu.
Zobacz także: Dlaczego akumulator samochodowy się rozładowuje?

Akumulatory żelowe (GEL) i Absorbed Glass Mat (AGM)
Akumulatory typu AGM i GEL na ogół posiadają bardzo zbliżone parametry dotyczące:
- odporności mechanicznej,
- żywotności,
- użytkowania sezonowego,
- skutecznej regeneracji po rozładowaniu.
Akumulatory AGM są wykonane z użyciem płynnego elektrolitu zaabsorbowanego w separatorze wykonanym z maty szklanej. Natomiast w przypadku akumulatorów GEL elektrolity żelowe są nadal wodnymi roztworami kwasu siarkowego, jednak dodaje się do nich środek żelujący.
Typ AGM jest optymalnym rozwiązaniem dla szybkiego, ale płytkiego poboru prądu związanego z rozruchem silnika, co wymagane jest w takich pojazdach jak: karetki pogotowia, samochody policyjne, autokary. Typ GEL stanowi natomiast dobre rozwiązanie dla wolnych, ale znacznie głębszych rozładowań, czyli np. samochodów osobowych z systemem Start-Stop oraz pojazdów terenowych.
Zalety akumulatorów AGM i GEL: szczelność, bezobsługowość (nie wymagają ciągłej konserwacji lub uzupełniania elektrolitu), odporność na wibracje i wstrząsy, możliwość pracy w różnych pozycjach.
Wady akumulatorów AGM i GEL: wymóg starannie dobranych warunków ładowania. Ich zawory otworzą się tylko przy dużym wzroście ciśnienia, gdy nastąpi silne gazowanie wynikające z przeładowania, co z kolei naraża je na bezpowrotne zmniejszenie ich pojemności.
Zobacz także: Akumulator żelowy – jak wybrać najlepszy?

Akumulatory EFB/AFB/ECM
Akumulatory EFB (Enhanced Flooded Battery), AFB (Advanced Flooded Battery) i ECM (Enhanced Cycling Mat) to zmodyfikowane akumulatory kwasowo-ołowiowe, które odznaczają się wydłużoną wytrzymałością, co jest związane z ich budową. Posiadają one:
- większy zbiornik elektrolitu,
- płyty ze stopu ołowiu, wapnia i cyny,
- dwustronne separatory z mikrowłókien polietylenu i poliestru.
Akumulatory EFB/AFB/ECM ze względu na swoją wytrzymałość doskonale spełnią swoje zadanie w samochodach z systemem Start-Stop oraz w pojazdach z rozbudowaną instalacją elektryczną.
Zalety akumulatorów EFB/AFB/ECM: przejawiają nawet dwukrotnie większą wytrzymałość cykliczną, co przekłada się na możliwość większej liczby uruchomień silnika niż w przypadku starszych modeli.
Wady akumulatorów EFB/AFB/ECM: brak odporności na głębokie rozładowania, co obniża ich sprawność.
Zobacz także: Jak dobrać akumulator do samochodu?

Akumulatory_norauto

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości