Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rodzaje i wymiana akumulatorów motocyklowych

Redakcja
Rodzaje i wymiana akumulatorów motocyklowych
Rodzaje i wymiana akumulatorów motocyklowych
Akumulator motocyklowy jest bardzo ważny. Ma za zadanie nie tylko uruchomić silnik motocykla, ale również zasila pompę paliwa, cewkę zapłonową i świecę zapłonową. Dlatego ważne jest, aby dobrać najlepszy sprzęt do swojego motocykla i wiedzieć, jak rozpoznać jego zużycie.

Rodzaje akumulatorów motocyklowych

  • Akumulator żelowy

To najczęściej polecany akumulator, ulubiony wybór

wśród motocyklistów i mechaników. Do kwasu dodawana jest krzemionka, co powoduje, że konsystencja substancji jest gęstsza i dzięki temu akumulator może pracować nawet pod kątem 90 stopni. Akumulatory żelowe są odporne na większe obciążenia, dlatego też są świetnym rozwiązaniem w nowoczesnych motocyklach, w których znajduje się wiele systemów zużywających dużo prądu. Oprócz tego mogą „zimować”, czyli pozostawać przez kilka miesięcy w bezczynności. Czyli po zimie będzie można odpalić motocykl bez większych problemów. Nie ma też potrzeby co jakiś czas uzupełniać poziom żelu — jest to urządzenie w pełni bezobsługowe.

  • Akumulator AGM

Idealny wybór do motocykla z rozbudowaną elektroniką. Po obu stronach bieguna dodatniego i ujemnego znajduje się maty z włókna szklanego, a pomiędzy tymi matami jest umiejscowiony płynny elektrolit. Akumulatory AGM cechują się dłuższą żywotnością, odpornością na wstrząsy i wysokim prądem rozruchowym. Są podobne do akumulatorów żelowych, ale w przeciwieństwie do nich mogą pracować tylko pod maksymalnym kątem nachylenia 45 stopni.

  • Akumulator kwasowo-ołowiowy

Obok akumulatora żelowego, to najbardziej popularny rodzaj akumulatora. Jest to najstarszy i najtańszy akumulator motocyklowy. Motocykliści chwalą jego bardzo przystępną cenę, ale akumulator kwasowo-ołowiowy nie ma dużej pojemności. Trzeba co jakiś czas sprawdzać poziom elektrolitu i w razie potrzeby uzupełniać. Niedobór elektrolitów może spowodować „zakwaszenie” urządzenia.  Montaż jakimkolwiek nachyleniu nie jest możliwy.

  • Akumulator litowo-jonowy

Najmniej popularne rozwiązanie ze względu na wysoką cenę. Może pochwalić się bardzo lekką wagą, dlatego też jest montowany w pojazdach, w których masa pojazdu powinna być jak najmniejsza oraz w motocyklach sportowych i torowych.

Jak dobrać akumulator do motocykla?

Zdjęcie pochodzi z www.czesciauto24.pl

Na tej stronie możesz znaleźć najlepsze akumulatory motocyklowe, które gwarantują skuteczną pracę w każdych warunkach pogodowych. Klient ma wybór z każdej półki cenowej. Wybierając akumulatory, zwróć uwagę na te dwa czynniki:

  •  Parametry akumulatora są bardzo ważne. Zmierz wysokość, szerokość i długość akumulatora w swoim motocyklu i dobierz nowy sprzęt pod te parametry. Za duży akumulator się nie zmieści, a mały będzie się przesuwać, co może doprowadzić do odcięcia prądu od klemy podczas jazdy bądź innej awarii.
  • Równie ważne jest napięcie akumulatora. Nowsze modele motocykli są wyposażone w akumulatory o instalacji 12 V, ale w starszych konstrukcjach najczęściej spotykane są akumulatory 6-watowe

Jak wymienić akumulator? 

Wymiana akumulatora nie jest skomplikowana, więc możesz to zrobić we własnym garażu.Musisz się tylko zaopatrzyć w pomocne narzędzia (nie są potrzebne specjalistyczne narzędzia) i wolny czas. Skorzystaj z instrukcji obsługi motocykla,a jeśli jej nie masz, to wyszukaj informacji o wymianie akumulatora w swoim motocyklu w Internecie— czynności mogą się różnić w zależności od rodzaju motocykla. Akumulator najczęściej znajduje się pod siedzeniem kierowcy lub zbiornikiem paliwa. Czasami dostęp do urządzenia może być dość ograniczony.

Wskazówki

  • To, że motocykl nie chce odpalić, nie świadczy o tym,że to akumulator jest winowajcą.Może się okazać, że wystąpiły problemy z połączeniami w instalacji elektrycznej.
  • Podczas wymiany zadbaj o elementy akumulatora. Wyczyść klemy i zaciski specjalną szczotką do klem lub drobnoziarnistym papierem ściernym.Potem nasmaruj je elektrosolem, bądź wazeliną techniczną, co zapewnia lepszy przepływ prądu.
  • Zwróć uwagę na ułożenie biegunów. Dla ułatwienia plus zawsze jest oznaczony czerwonym kolorem, a minus czarnym kolorem.
  • Za słaby akumulator powoduje problemy z uruchomieniem motocykla przy niższych temperaturach powietrza. Za silny akumulator może spowodować naładowanie lub przeładowanie oraz przeciążenie elektryki.
  • Zainwestuj w prostą ładowarkę akumulatorową.
  • Warto też kupić multimetr. Jest to urządzenie do pomiaru napięcia źródła prądu. Pomiary można wykonać w punkcie sprzedaży akumulatorów.
  • Pamiętaj o właściwej utylizacji akumulatora. Pod żadnym pozorem nie wyrzucaj go do zwykłego kosza na śmieci! Dbaj o swój akumulator. Prawidłowe użytkowanie i przechowywanie sprawi, że akumulator posłuży nawet przez wiele lat
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty