Wszystko
o samochodach

Motociekawostki / Fascynacje samochodowe

Rodzinny czy sportowy

Data publikacji: Autor: T.B.

Polscy respondenci uznali tylko jedną markę za bezspornie sportową  - Porsche Postrzeganie samochodu jako rodzinnego czy sportowego jest różne. Zależy to od wielu czynników, w dużej mierze od zasobności społeczeństwa.

W krajach biedniejszych samochody tańsze są często uważane za rodzinne. W Polsce za takie określa się Polonezy, Daewoo, Fiaty oraz Łady. Tak wynika z analiz przeprowadzonych przez Centrum Badań Marketingowych Indicator.

 Polscy respondenci uznali tylko jedn± markê za bezspornie sportow±
- Porsche

Jak to wytłumaczyć? Z ankiet, jakie wypełniali pytani przez tę firmę respondenci można wywnioskować, że za samochody rodzinne uważa się przede wszystkim pojazdy ogólnie dostępne, a więc tanie, a także nie kosztujące wiele w eksploatacji. Powinny to też być auta uniwersalne, sprawdzające się zarówno w mieście, jak również w dalekich podróżach.

 

Jaguar zosta³ okre¶lony jako marka produkuj±ca samochody „raczej” sportowe. Na zdjêciu model XJ6. Jak się okazało marki uznawane za raczej rodzinne ( w skali od 1 do 5, gdzie 1 oznacza bezspornie rodzinny, a 5 bezspornie sportowy) to Opel i Volkswagen, Citroen, Peugeot i Renault, a także Ford, Nissan, Skoda oraz koreańska marka Kia.

 

Wśród samochodów, które nie są jednoznacznie oceniane ani jako auta rodzinne, ani też jako auta sportowe, najliczniej reprezentowane są marki japońskie. W grupie tej znalazło się aż siedem – Mazda, Toyota, Honda, Suzuki, Mitsubushi, Subaru i Lexus. Ta zdecydowanie największa grupa, reprezentowana jest łącznie przez 16 marek, wśród których znalazły się również dwie marki niemieckie – Mercedes-Benz i Audi, dwie szwedzkie – Volvo i Saab, koreański Hyundai, angielski Rover, amerykański Chrysler oraz włoska Lancia.Honda chce byæ postrzegana jako marka sportowa. Jednak w opinii respondentów nie jest ani mark± rodzinn±, ani sportow±. Na zdjêciu model Accord.

Samochody uznawane za raczej sportowe to w ocenie respondentów niemieckie BMW, włoska Alfa Romeo i angielski Jaguar. Jedynym autem dostępnym na polskim rynku, które zostało uznane za bezspornie sportowe, okazało się niemieckie Porsche.

 

Jak wynika z badań, Polacy odbierają wizerunek bardziej i mniej popularnych marek w sposób subiektywny. Można więc powiedzieć, że wysiłki producentów by zmienić ogląd wytwarzanych samochodów, rzadko znajduje odbicie w świadomości klientów. Dobrze widać to na przykładzie czterech marek – Hondy, Audi, Seata i Alfy Romeo.

 

Honda od lat produkuje samochody o sportowym „zacięciu”. Poza wysoką jakością, sportowa charakterystyka tej japońskiej firmy jest magnesem dla wielu klientów. Jednak mimo dobrych, często niemal sportowych osiągów Honda nie jest postrzegana ani jako auto sportowe, ani też jako Renault zosta³ uznany za markê „raczej” rodzinn±. Na zdjêciu model Megane II. rodzinne. Również Audi od pewnego czasu określa swoje samochody, jako auta o sportowych ambicjach, które jednocześnie spełniają funkcję aut rodzinnych. Jednak w dalszym ciągu ta niemiecka marka nie jest postrzegana jako auto sportowe. Również hiszpański Seat należący, podobnie jak Audi do koncernu Volkswagena, od kilku lat stara się zmienić wizerunek produkowanych samochodów na bardziej sportowy. Dlatego też reklamuje swoje pojazdy jako samochody, które wyzwalają wiele emocji. Jednak Seat postrzegany jest przez respondentów biorących udział w badaniu, jako marka bardziej rodzinna niż Volkswagen.

 

W skali rodzinny – sportowy, Seat znajduje się na przeciwległym biegunie w stosunku do Alfy Romeo, której wizerunek chciałby naśladować. Mimo, iż ta włoska marka należy do koncernu Fiata kojarzonego z autami popularnymi, samochody spod znaku Alfy postrzegane są od wielu lat jako pojazdy o sportowej charakterystyce. Co powoduje zatem, że Alfa Romeo kojarzona jest z samochodami sportowymi, a Audi, Honda i Seat - nie? Badanie nie przyniosło odpowiedzi na to pytanie. Można jednak sądzić, że określenie „sportowy” nie jest kojarzone przez respondentów jedynie z osiągami, czyli wartościami, które można ze sobą porównywać. Przesądzają o tym często zasłyszane opinie, które są dowolnie przez respondentów interpretowane, a czasem znajomość historii danej marki. To również subiektywne, indywidualne odczucia, które bardzo trudno opisać i analizować. Także linia nadwozia uznawana za „sportową” ma wpływ na taki sposób postrzegania poszczególnych marek. W obecnych czasach coraz mniej samochodów ma taką właśnie linię i nawet instalowanie mocnych silników oraz imponujące osiągi nie są w stanie zmienić subiektywnej opinii. 

 

 Percepcja marek samochodów w skali rodzinny - sportowy

<TD style="BORDER-RIGHT: windowtext 0.75pt solid; PADDING-RIGHT: 1.5pt; BORDER-TOP: #d8d0c8; PADDING-LEFT: 1.5pt; PAD

Lp.

 

Marka samochodu

Wskazania (średnie)

auta bezspornie sportowe

1

PORSCHE

4,32

2

JAGUAR

4,05

auta uznawane za raczej sportowe

3

ALFA ROMEO

3,51

4

BMW

3,39

5

LEXUS

3,27

auta, które nie są oceniane ani jako sportowe ani jako rodzinne

6

SUBARU

3,25

7

ROVER

3,11

8

MITSUBISHI

3,11

9

LANCIA

3,09

10

CHRYSLER

3,00

11

SUZUKI

2,93

12

HONDA

2,83

13

MERCEDES

2,83

14

AUDI

2,78

15

VOLVO

2,73

16

TOYOTA

2,73

17

SAAB

2,67

18

HYUNDAI

2,64

19

MAZDA

2,47

20

KIA

2,43

auta uznawane za raczej rodzinne

21

NISSAN

2,37

22

VOLKSWAGEN

2,34

23

RENAULT

2,26

24

PEUGEOT

2,17

25

SEAT

2,15

26

FORD

2,11

27

CITROEN

2,07

28

OPEL

2,06

29

SKODA

1,74

30

LADA

1,69

auta uznawane za bezspornie rodzinne

31

FIAT126,SEICENTO,
CINQUECENTO

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości