Wszystko
o samochodach

Aktualności / Informacje

Rodzinny i sportowy

Data publikacji: Autor: T.B.

fot. Porsche Określenie samochodu jako rodzinnego czy sportowego nie jest jednakowa. W różnych krajach określa się auta różnie. Zależy to od wielu czynników, w dużej mierze od zasobności społeczeństwa.

 

W krajach biedniejszych, niestety nasz wciąż jest raczej biedny, samochody tańsze są często uważane za rodzinne. W Polsce za takie określa się Polonezy, Daewoo, Fiaty oraz Łady. Tak wynika z analiz przeprowadzonych przez Centrum Badań Marketingowych Indicator.

 

fot. Porsche Jak to wytłumaczyć? Z ankiet, jakie wypełniali pytani przez tę firmę respondenci można wywnioskować, iż za samochody rodzinne uważa się przede wszystkim pojazdy ogólnie dostępne, a więc tanie, a także nie kosztujące wiele w eksploatacji. Powinny to też być auta uniwersalne, sprawdzające się zarówno w mieście, jak również w dalekich podróżach.

 

Jak się okazało marki uznawane za raczej rodzinne ( w skali od 1 do 5, gdzie 1 oznacza bezspornie rodzinny, a 5 bezspornie sportowy) to Opel i Volkswagen, Citroen, Peugeot i Renault, a także Ford, Nissan, Skoda oraz koreańska marka Kia.

 

Wśród samochodów, które nie są jednoznacznie oceniane ani jako auta rodzinne, ani też jako auta sportowe, najliczniej reprezentowane są marki japońskie. W grupie tej znalazło się ich aż siedem – Mazda, Toyota, Honda, Suzuki, Mitsubushi, Subaru i Lexus. Ta zdecydowanie największa grupa, reprezentowana jest łącznie przez 16 marek, wśród których znalazły się również dwie marki niemieckie – Mercedes i Audi, dwie szwedzkie – Volvo i Saab, koreański Hyundai, angielski Rover, amerykański Chrysler oraz włoska Lancia.

 

Samochody uznawane za raczej sportowe to w ocenie respondentów niemieckie BMW, włoska Alfa Romeo i angielski Jaguar. Jedynym autem dostępnym na polskim rynku, które zostało uznane za bezspornie sportowe, okazało się podobnie jak w badaniach w poprzednich latach – niemieckie Porsche.

 

 Percepcja marek samochodów w skali rodzinny - sportowy

 

Lp.

 

Marka samochodu

Wskazania (średnie)

auta bezspornie sportowe

1

PORSCHE

4,32

2

JAGUAR

4,05

auta uznawane za raczej sportowe

3

ALFA ROMEO

3,51

4

BMW

3,39

5

LEXUS

3,27

auta, które nie są oceniane ani jako sportowe ani jako rodzinne

6

SUBARU

3,25

7

ROVER

3,11

8

MITSUBISHI

3,11

9

LANCIA

3,09

10

CHRYSLER

3,00

11

SUZUKI

2,93

12

HONDA

2,83

13

MERCEDES

2,83

14

AUDI

2,78

15

VOLVO

2,73

16

TOYOTA

2,73

17

SAAB

2,67

18

HYUNDAI

2,64

19

MAZDA

2,47

Źródło:CBM  Indicator

 

Jak widać z tabeli Polacy odbierają  wizerunek bardziej i mniej popularnych marek w sposób subiektywny. Można więc powiedzieć, że wysiłki producentów by zmienić ogląd wytwarzanych samochodów, rzadko znajduje odbicie w świadomości klientów. Dobrze widać to na przykładzie czterech marek – Hondy, Audi, Seata i Alfy Romeo.

 

Honda od lat produkuje samochody o sportowym „zacięciu”. Poza wysoką jakością, sportowa charakterystyka tej japońskiej firmy jest magnesem dla wielu klientów. Jednak mimo dobrych, często niemal sportowych osiągów Honda nie jest postrzegana ani jako auto sportowe, ani też jako rodzinne. Również Audi od pewnego czasu określa swoje samochody, jako auta o sportowych ambicjach, które jednocześnie spełniają funkcję aut rodzinnych. Jednak w dalszym ciągu ta niemiecka marka nie jest postrzegana jako auto sportowe.

 

Również hiszpański Seat należący, podobnie jak Audi do koncernu Volkswagena, od kilku lat stara się zmienić wizerunek produkowanych samochodów na bardziej sportowe. Dlatego też reklamuje swoje  pojazdy jako samochody, które wyzwalają wiele emocji. Jednak Seat postrzegany jest przez respondentów biorących udział w badaniu, jako marka bardziej rodzinna niż Volkswagen. Na skali rodzinny – sportowy, Seat znajduje się praktycznie na przeciwległym biegunie w stosunku do Alfy Romeo, której wizerunek chciałby naśladować. Mimo, iż ta ostatnia marka  należy do koncernu Fiata, który kojarzony jest z autami popularnymi,  samochody spod znaku.

 

Alfy  postrzegane są od wielu lat, nie tylko przez respondentów CBM Indicator, jako pojazdy o sportowej charakterystyce. Jednak osiągi porównywalnych modeli Alfy Romeo, Audi i Seata  niewiele się od siebie różnią.

 

Co powoduje zatem, że Alfa Romeo kojarzona jest z samochodami sportowymi, a Audi, Honda i Seat nie? Badanie nie przyniosło odpowiedzi na to pytanie. Można jednak sądzić, że określenie „sportowy” nie jest kojarzone przez respondentów jedynie z osiągami, czyli wartościami, które można ze sobą porównywać. To coś znacznie więcej, to historia danej marki, cała „otoczka” wokół niej, a także często zasłyszane opinie, które są dowolnie przez respondentów interpretowane. To również subiektywne, indywidualne odczucia, które bardzo trudno trafnie opisać i analizować.

Także linia nadwozia uznawana za „sportową” ma wpływ na właśnie taki sposób postrzegania poszczególnych marek. A w obecnych czasach coraz mniej samochodów ma taką właśnie linię. Coraz mocniejsze silniki i coraz bardziej imponujące osiągi nie idą w parze ze stylistyką powszechnie uznawaną jako sportowa.

 

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości