Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rośnie popularność samochodów hybrydowych

źródło: newseria.pl
Fot. Archiwum Polskapresse
Fot. Archiwum Polskapresse
Rynek samochodów hybrydowych stale się rozwija. Szacuje się, że do 2020 roku samochody elektryczne i hybrydowe mogą osiągnąć 6,3 proc. udziału w rynku. W Polsce jedną z barier hamującą ich rozwój jest popularność aut przystosowanych do spalania gazu LPG.

Fot. Archiwum Polskapresse
Fot. Archiwum Polskapresse

– Część producentów samochodów mocno bada rynek. To jest Toyota, która od kilkunastu lat propaguje ideę samochodów hybrydowych, to jest Lexus. Również Infiniti od kilku lat podąża za Toyotą – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Piotr Michalczyk, ekspert ds. sektora motoryzacyjnego PwC. – Większość producentów samochodów na świecie ma w swojej ofercie samochody hybrydowe, bo na ten typ samochodu rynek pomału zaczyna się tworzyć.

Według Michalczyka w Polsce widoczny jest wzrost zainteresowania samochodami hybrydowymi, które stają się coraz bardziej atrakcyjne cenowo, a przez to dostępne dla większej liczby klientów.

Nieco inaczej jest z autami napędzanymi tylko energią elektryczną – z badania PwC przedstawionego w raporcie „Charging forward: Electric Vehicle Survey 2012” wynika, że najważniejsze dla rozwoju tego rynku będzie powstanie wystarczającej liczby stacji ładowania i wymiany akumulatorów. Na to wskazało 40 proc. respondentów z 34 krajów, którzy reprezentują branżę samochodową, narzędziową, energetyczną, technologiczną, finansową, administrację państwową i szkolnictwo. Na całym świecie stacje ładowania są kluczowe ze względu na niewielki zasięg samochodów elektrycznych.

Brak zachęt administracyjnych i niechęć branży paliwowej

W Polsce, według eksperta PwC, jeszcze przez wiele lat rynek takich aut będzie się rozwijał bardzo powoli ze względu na szereg barier, utrudniających ich sprzedaż i użytkowanie.

 – Począwszy od braku zachęt ze strony samorządów czy ustawodawcy w postaci refinansowania części zakupu takiego samochodu, zwolnienia z podatku, czy chociażby dedykowanych miejsc dla samochodów elektrycznych i hybrydowych w centrach handlowych lub w centrum miast – wylicza Michalczyk.

Jak podkreśla, 17 krajów Unii Europejskiej stosuje różne zachęty dla kupujących elektryczne samochody. W USA część centrów miast jest wyłączona z ruchu i przeznaczona tylko dla samochodów z zerową emisją spalin.

Jeszcze jednak przez wiele lat na całym świecie zdecydowana większość samochodów będzie napędzana tradycyjnymi paliwami.

 – Jest to olbrzymi biznes. Ja myślę, że na ten moment cały biznes samochodowy nie jest mocno zainteresowany przejściem na auta napędzane energią elektryczną – mówi ekspert PwC. – Myślę, że w dłuższym okresie czasu to jest możliwe, natomiast będzie to wymagało pewnych zmian i przebranżowienia się tych dużych potentatów, którzy w tej chwili dostarczają paliwo czy produkują samochody.

W Polsce dodatkowo problemem dla rozpowszechnienia się aut elektrycznych jest duża popularność samochodów przystosowanych do spalania gazu LPG i niska cena tego paliwa. Liczba takich aut przekroczyła już 2,5 mln. Stacji tankowania jest ponad 5,5 tys.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty