Rover 200 to połączenie japońskiej techniki z brytyjskim designem. Czy upadek tej firmy o ponad 100-letniej tradycji spowodował spadek cen używanych Roverów?
Niemal równolegle, w 1995 roku, na rynku pojawiły się nowe, czy jak chcą niektórzy,
odmłodzone wersje Roverów z serii 200 i 400. Różnice w interpretacji biorą się stąd, że samochody te powstawały wcześniej jako 3- i 5-drzwiowe hatchbacki (200) oraz sedany i kombi (400). Były to kopie japońskiej Hondy Concerto, zarówno pod względem kształtu nadwozia i silników. W roku 1995 powstał 5-drzwiowy hatchback Honda Civic. Brytyjczycy rozwinęli tę konstrukcję, dodając zgrabny kufer. Tak powstał Rover sedan serii 400. Natomiast model 200 to już oryginalny
pomysł stylistów Rovera, oparty jednak na płycie podłogowej Hondy Concerto.
Wersje nadwozia
Rover serii 200 ma zgrabne nadwozie kompaktowe o trzech lub pięciu otworach drzwiowych. Dynamiczny styl podtrzymał następca serii 200, model 25, w którym wyraźnej zmianie uległ tylko przód (podwójne reflektory).
Wnętrze
Tu Brytyjczycy pozwolili sobie nie zgodzić się z japońskim poczuciem estetyki. Poprzez dyskretne uzupełnienia stylistyczne i materiałowe nadawali Roverom prawdziwie angielski styl. Inna tapicerka, drewnopodobne lub drewniane nakładki, skórzane wykończenie detali – technika należała do Hondy, ale stylowa elegancja była domeną Rovera.
Silniki
Jest w czym wybierać. Najmniejsze, o pojemności 1,1 l i mocy 60 KM oraz 1,4 l, tzw. seria K, to angielska konstrukcja. Są chyba najlepiej znane na naszym rynku, gdyż montowano je także w Polonezach 1,4 l - 75 i 103 KM. Oprócz nich stosowano japońskie 4-cylindrowe jednostki napędowe 1,6 l, 1,8 l i 2,0 litra z jednym lub dwoma wałkami rozrządu i 8. lub 16. zaworami. W późniejszych modelach pojawiły się silniki wysokoprężne o mocy 86 KM i 105 KM. Warte uwagi są
egzemplarze, w których pracuje benzynowy silnik turbo, dwulitrowy (200 KM), bądź 6-cylindrowy, widlasty, o pojemności 2,5 l/240 KM.
Eksploatacja
W Roverze 200 zastosowano tani i sprawdzony układ zawieszenia - z przodu kolumny McPhersona, z tyłu belka skrętna. Kompaktowe Rovery są nieco sztywne, co zniechęca nabywców, którzy kojarzą tę markę z komfortową jazdą. W grupie aut kompaktowych Rover 200 jest wyróżniającym się modelem. Nadwozie jest funkcjonalne, choć jego kształt ogranicza wielkość przestrzeni na tylnej kanapie. Pojazd jest dość dynamiczny, a wybór jednostek napędowych jest spory. Po upadku firmy Rover ceny aut tej marki spadły, co odzwierciedla obawy potencjalnych nabywców o dostęp do części zamiennych. Są one dość drogie, a ich ceny wpływają na koszty eksploatacji.
Zalety:
- stosunkowo niska cena zakupu,
- dobra dynamika pojazdu
Wady:
- drogie części zamienne,
- głośne silniki,
- nietrwałe łożyska w skrzyni biegów
- wycieki oleju spod rozrządu
- szybko zużywające się gumowo metalowe elementy zawieszenia
- usterki instalacji elektrycznej.
Orientacyjne ceny części zamiennych w zł
Część zamienna | Cena (zł) |
sprzęgło kompletne | 950 |
Amortyzator olejowy | 380 |
zderzak tylny | 150 |
błotnik przedni | 100 |
pompa wodna | 120 |
Klocki hamulcowe przednie | 60 -150 |
Orientacyjne ceny używanych w tys. zł
Model | 1999 | 1998 | 1997 | 1996 | 1995 |
214 Si HTB 3-drzwi | 16,6 | 14,9 | 13,4 | 12,0 | - |
214 Si HTB 5-drzwi | 17,2 | 15,4 | 13,8 | 12,4 | |
220 Si HTB 5-drzwi | 18,7 | 16,8 | - | - | - |
Dane techniczne Rover 200
wersja | Silnik ilość cylindrów/ zaworów | Pojemność skokowa (cm3) | Moc maksymalna (KM) | Maksymalny moment obrotowy (Nm/obr/min) | Czas rozpędzania 0-100 km/h (s) | Prędkość maksymalna (km/h) | Średnie zużycie paliwa |
214 Si | Benzyna 4/16 | 1396 | 103 | 127/3000 | 10,7 | 185 | 6,6 |
216 Si | Benzyna 4/16 | 1588 | 111 | 145/3000 | 9,9 | 190 | 6,8 |
218 Vi | Benzyna 4/16 | 1795 | 145 | 170/4000 | 8,0 | 205 | 7,1 |
220 SDi | Diesel 4/8 | 1994 | 105 | 210/2000 | 11,6 | 185 | 5,2 |
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?