Wszystko
o samochodach

Przepisy / Aktualności

Rower. Jakie musi mieć obowiązkowe wyposażenie? Jaki mandat za jego brak?

Data publikacji: Autor: Mariusz Michalak

Fot. Robert Woźniak Rower to najpopularniejszy środek transportu. Jest ekonomiczny, ekologiczny, w czasie pandemii bezpieczny dla użytkowników.

Na bezpieczeństwo rowerzystów ma wpływ wiele czynników, począwszy od pory dnia i warunków pogodowych. Najważniejsze są jednak zachowania samych rowerzystów, przede wszystkim respektowanie obowiązujących zasad i przepisów ruchu drogowego oraz umiejętność przewidywania niebezpiecznych sytuacji. Równie istotne są zachowania innych uczestników ruchu wobec rowerzystów.

Obowiązkowe wyposażenie roweru:

  • z przodu - co najmniej jedno światło pozycyjne barwy białej lub żółtej selektywnej (może być światło migające),
  • z tyłu - co najmniej jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt oraz co najmniej jedno światło pozycyjne barwy czerwonej,
  • co najmniej jeden skutecznie działający hamulec,
  • dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku.

Zostało ono zawarte w rozporządzeniu ministra infrastruktury  w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (tekst jednolity: DzU z 2016r, poz. 2022). Rozporządzenie zostało wydane na mocy delegacji zawartej w ustawie – prawo o ruchu drogowym.

Taryfikator przewiduje, że za brak wymaganego wyposażenia roweru możemy otrzymać mandat w wysokości od 50 do 200 zł.

 Zobacz także: Tak prezentuje się nowy Jeep Compass

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Komentarz usunięty.
  • Ee (gość)

    A pompka ? Czym że odganiać się od natrętnych?

  • Komentarz usunięty.
  • ja (gość)

    gasnica , apteczka , ...\ A PRZEDEWSZYTSKIM MÓZG!!!

  • Cisuwa (gość)

    Wg przepisów światła są obowiązkowe po zmroku, w dzień światła czy odblaski są zbędne. Ale trzeba czytać całość a nie przepisywać fragment

  • czas (gość)

    do obowiązkowego oświetlenia dołożył bym kamizelkę odblaskową bez względu na to co rowerzyści myślom a oni nie myślom

  • Rowerzysta (gość)

    Do tego nóż pod nogawką na agresywnych puszkarzy.

  • wowoj (gość)

    CZAS (gość) -kamizelka odblaskowa niezły pomysł jednak wystarczy ubiór z odblaskowymi elementami,ale... komentarz o myśleniu czy nie myśleniu jest tutaj zbędny patrząc jak to napisałeś myślenie nie jest Twoją najlepszą stroną!

  • Roverzysta (gość)

    Przez kilku puszkarzy , nie patrzących się w obie strony przed ścieżką rowerową , kilka razy musiałem robić awaryjne omijanie. Na takich żaden ubiór odblaskowy nie pomoże. Lepsza kamera na kierownicy. Na kasku lepsza ale mniej wygodna.

  • pedalot (gość)

    Biednemu Michalakowi zapomniało się dopisać, że światła pozycyjne z przodu i z tyłu nie muszą być zamontowane na stałe w warunkach dziennych (od świtu do zmierzchu) za wyjątkiem przejazdu przez oznakowany tunel.

  • Agni (gość)

    Cześć! Nazywam się Аgnieszka, mam 23 lata. Chcę znaleźć mężczyznę do intymnych spotkań i komunikacji. Z przyjemnością odpowiem wszystkim, napisz do mnie na stronie randkowej, oto moja strona - loveto.one/agni

  • Marcin (gość)

    Szkoda.ze rowerzyści nie wiedzą że nadjezdzajac z boku szczegolnie szybko, kierowca nie jest w stanie ich dostrzec. Po pierwsze wynika to z priorytetów kierowcy,.który zawsze najpierw obserwuje przód pojazdu. Po drugie w samochodzie występuje coś, czego rowerzysta nie będący kierowcą nigdy nie zrozumie. To tzw. Martwe pole. Wbrew powszechnej opinii to nie tylko efekt braku widoczności w lusterku bocznym w specyficznym ułożeniu pojazdów względem siebie. Również zaslaniajace nam widoczność słupki A i B skutecznie nam uniemożliwiają widoczność. Kiedyś zatrzymałem się na pasach by puścić kilka osób. Gdy przeszli zacząłem ruszać. Wówczas ni stąd ni z owąt przed maską znalazła się jeszcze jedna osoba, której widok skutecznie zasłonił mi słupek A mojego samochodu. Mimo zachowania szczegolnej ostroznosci nie widziałem Pana. Na szczęście nic się nie stało. Martwe pole jest tym większe im większy samochód. W ciężarowych i tirach kierowca na prawdę nie widzi najbliższego otoczenia pojazdu.

  • Marcin (gość)

    Dodałbym jeszcze że światła w rowerach powinny być załączone cała dobę. Dlatego że nasz wzrok najpierw dostrzega duże szybko poruszające się obiekty, które zresztą w 99% są dodatkowo oświetlone. W takiej sytuacji rowerzysta jest bardzo trudno dostrzegalny w gąszczu aut. Dodatkowo uważam, że rowerzyści muszą mieć zdaną kartę rowerową A jedyne ci z tego by zwalniamy dorosłych to dowolna kategoria prawa jazdy A nie tak jak jest teraz dowód osobisty i pełnoletność.

  • Marcin (gość)

    Ostatnia kwestia to obowiązkowe ubezpieczenie i tablice rejestracyjne dla rowerów poruszających się po drogach. Może.to.nadgorliwosc me nierzadko rowerzyści są głównymi sprawcami różnych zdarzeń drogowych, np. Wymuszając pierwszeństwo, co niejednokrotnie przekłada się na duże straty materialne osób trzecich. Zresztą nawet samo przerysowanie auta pedałem gdy rowerzysta przeciwna się w korku powoduje nieuczciwe straty. A kierowca w takim momencie nie ma żadnej możliwości identyfikacji sprawcy. Na koniec dodam że jestem zarówno rowerzystom jak i kierowcom samochodu osobowego jak i ciężarowego. Dlatego moja opinia jest w 100% obiektywna. Myślimy na drodze wszyscy bo.jestesmynodpowiedzialninza siebie nawzajem i nikt nie jest świętą krową. Pozdrawiam

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości