Rower kontra samochód

Mikołaj Krupiński
Fot. Robert Zawiślak
Fot. Robert Zawiślak
Polska zajmuje niechlubne, pierwsze miejsce pod względem ilości wypadków z udziałem rowerzystów - wynika z europejskiej bazy danych „Care”.

Polska zajmuje niechlubne, pierwsze miejsce pod względem ilości wypadków z udziałem rowerzystów - wynika z europejskiej bazy danych Care.

Sezon wakacyjny to okres wzmożonej aktywności rowerzystów i w ogóle

Fot. AME
Fot. AME

kierowców jednośladów. Niestety, wraz ze wzrostem liczby rowerów na drogach i ścieżkach rowerowych, wzrasta także liczba wypadków, w których niechronieni uczestnicy ruchu mają niewielkie szanse na uratowanie życia.

Niestety, potwierdzają to policyjne statystyki - w Polsce jest najwięcej wypadków z udziałem rowerzystów, przy dziesięciokrotnie mniejszym ruchu rowerowym niż w krajach Europy Zachodniej. W pozostałych krajach UE średnio ginie rocznie 4. rowerzystów na 1 mln mieszkańców, a w Polsce 18.

Tylko w 2009 roku straciło życie na naszych drogach 371 rowerzystów, a 3938 zostało rannych. By zwrócić uwagę na ten problem, Przemysłowy Instytut Motoryzacji (PIMOT) przeprowadził próbę zderzeniową dwóch samochodów oraz rowerzysty.

Fot. Robert Zawiślak
Fot. Robert Zawiślak

Do testu posłużył Chrysler Neon, który najechał z prędkością

40 km/h
na stojącego Suzuki Swifta oraz rowerzystę, umiejscowionego przed japońskim autem. Zgodnie ze scenariuszem crash-testu, Swift w wyniku uderzenia w tył nadwozia przemieścił się i uderzył z dużą siłą w rowerzystę.  

W autach oraz na rowerze umieszczono tzw. antropomorficzne manekiny, w tym dziecko w foteliku, w celu dokładnej analizy sił działających na uczestników tego pozorowanego wypadku. Manekiny zostały wyposażone w zestaw czujników mierzących przeciążenia, jakich doznaje człowiek podczas takiego uderzenia.

Całe zdarzenie zostało zarejestrowane przez zestaw kamer do robienia zdjęć z prędkością 1000 klatek na sekundę. Zebrane informację posłużą ekspertom z Laboratorium Bezpieczeństwa Pojazdów oraz Sekcji Rzeczoznawców PIMOT-u do wnikliwej analizy obecnie stosowanych rozwiązań w aspekcie bezpieczeństwa biernego oraz charakterystyki obrażeń rowerzystów.

Próba crash-testowa wykonana przez PIMOT była pierwszą z planowanej całej serii. Kolejna będzie miała miejsce jesienią,
a dwie następne w przyszłym roku.


Zobacz także:

Rowerzyści bardziej uprzywilejowani
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty