Rowerzysta w martwym polu

Wiktor Sawiuk
W konfrontacji z samochodem, niekoniecznie ciężarówką, rowerzysta jest zawsze przegrany Fot: Archiwum
W konfrontacji z samochodem, niekoniecznie ciężarówką, rowerzysta jest zawsze przegrany Fot: Archiwum
Wypadki rowerzystów są groźne przede wszystkim dla nich samych. Szczególnie te z udziałem samochodów ciężarowych - w co szóstym takim wypadku ginie człowiek

Jak wynika z raportów policji, do większości wypadków z udziałem rowerzystów przyczyniają się inni użytkownicy dróg, w

W konfrontacji z samochodem, niekoniecznie ciężarówką, rowerzysta jest zawsze przegrany Fot: Archiwum
W konfrontacji z samochodem, niekoniecznie ciężarówką, rowerzysta jest zawsze przegrany
Fot: Archiwum

szczególności kierowcy samochodów osobowych. Jednakże to kolizja z jeszcze większymi pojazdami jest dla rowerzystów szczególnie niebezpieczna.

W ubiegłym roku doszło do 184 wypadków spowodowanych przez kierowców ciężarówek, zginęło w nich 29 osób, co oznacza, że statystycznie w co szóstym wypadku była ofiara śmiertelna. Dla porównania - w przypadku zderzenia w samochodem osobowym zgon był notowany statystycznie co 21 wypadków (policja.pl).

Ciężarówki są szczególnie niebezpieczne dla rowerzystów ze względu, oczywiście, na swoją masę, wielkość oraz prędkość. Nie musi przy tym wcale dojść do kolizji - czyli bezpośredniego zderzenia pojazdów.
- Dla rowerzystów groźny może być nawet pęd powietrza powodowany przez jadący ze znaczną prędkością pojazd ciężarowy - przestrzega Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault. - Z tego względu kierowcy dużych samochodów powinni szczególnie uważać wyprzedzając rower i zachować od niego większą odległość - dodaje.

Szczególnie niebezpieczna dla rowerzysty jest sytuacja, w której duży pojazd znajdujący się obok skręca w prawo. W przypadku ciężarówek, rowerzysta będący przy krawędzi pasa może być niewidoczny dla kierowcy, ponieważ znajduje się w tak zwanym martwym polu widzenia - te tworzą się zarówno bezpośrednio obok pojazdu, jak i nieznacznie z przodu po prawej.
Jak wynika ze statystyk European Cyclists' Federation, w Holandii prawie jedna trzecia wypadków z udziałem samochodów ciężarowych i rowerzystów, podczas których dochodzi do poważnych obrażeń ciała, zdarza się właśnie w martwym polu przy skręcie w prawo.

Warto też wiedzieć, że skręcając w prawo, samochód ciężarowy lub automus  może najpierw podjechać bliżej lewej krawędzi - żeby się na zakręcie "wyrobić" -  tworząc znaczną przestrzeń między pojazdem a krawężnikiem. Jednak w trakcie skrętu duży (długi) samochód znów podjedzie bardzo blisko krawężnika. Znajdującemu się tam rowerzyście może grozić niebezpieczeństwo.
Jak podpowiadają ponadto trenerzy Szkoły Jazdy Renault, warto korzystać z obowiązującego przepisu, który wszedł w życie w ubiegłym roku a zezwala rowerzystom na ustawianie się na środku pasa przed skrzyżowaniem. Rower jest bardziej widoczny, a co więcej, taka jego pozycja nie pozwala innemu pojazdowi na zajęcie miejsca obok na tym samym pasie.

Rowerzysto:

  • Pamiętaj, że kierowca może Cię nie zauważyć.
  • Unikaj jazdy obok ciężarówki - szczególnie w pobliżu skrzyżowań, nawet jeśli przestrzeń między krawężnikiem a pojazdem jest dość duża.
  • Nie zakładaj, że pojazd jedzie prosto, nawet gdy nie ma włączonego kierunkowskazu.
  • Dojeżdżając do skrzyżowania najlepiej ustaw się na środku pasa - polskie prawo na to zezwala. To sprawia, że rower jest bardziej widoczny i powoduje, że obok Ciebie na tym samym pasie nie ustawi się auto.
  • Kiedy stoisz na pustym skrzyżowaniu, a obok Ciebie na tym samym pasie jednak zatrzyma się ciężarówka, pozwól jej odjechać pierwszej, aby upewnić się czy jedzie prosto czy też skręca.
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty