Wszystko
o samochodach

Porady / Opony

Rozmiar opon. Jak wpływa na drogę hamowania?

Data publikacji: Autor: Mariusz Michalak

Fot. Piotr Krzyzanowski/Polska Press Grupa Szersza opona o niskim profilu może zapewnić krótszą drogę hamowania. o Czym jeszcze warto wiedzieć dobierając opony do samochodu?

Właściwy dobór opon

Od właściwego doboru opon zależy nie tylko komfort jazdy, ale przede wszystkim bezpieczeństwo na drodze. Warto przypomnieć, że powierzchnia styku jednej opony z ziemią jest równa wielkości dłoni albo kartki pocztowej, a powierzchnia czterech opon dotykających drogi to powierzchnia jednej kartki A4.

Zastosowana w zimówkach bardziej miękka i elastyczna mieszanka gumowa bieżnika lepiej sprawdza się już przy +7/+10ºC. Ma to szczególne znaczenie na mokrej nawierzchni, gdy opona letnia z twardym bieżnikiem nie zapewnia w takiej temperaturze właściwej przyczepności. Droga hamowania znacznie się wtedy wydłuża – dotyczy to także wszystkich SUV-ów z napędem 4x4!

Uwaga na rozmiar opon

Przy wyborze odpowiedniej opony liczy się nie tylko matka ogumienia. Rozmiar poza względami stylistycznymi wpływa przede wszystkim na zachowanie auta na drodze.

Oznaczenie na oponie "195/65 R15 91T" oznacza, że mamy do czynienia z oponą o szerokości 195 mm, profilu 65 (stosunek wysokości boku opony do jej szerokości wyrażony w procentach), średnicy wewnętrznej 15 cali, indeksie nośności 91 i indeksie prędkości T.

Zobacz także: Jak oszczędzać paliwo?

Zaleca się zakup opon o tym samym indeksie nośności i indeksie prędkości, jakie miały te, w które wyposażony był przez producenta nasz samochód.

Rozmiar opony a droga hamowania

Trzeba wiedzieć, że im większa opona, tym zapewnia nam przede wszystkim lepszą przyczepność na suchej nawierzchni, jest mniej wrażliwa na małe ubytki w asfalcie oraz skuteczniej przekazuje moc na koła. W dłuższym okresie czasu stosowanie takiego ogumienia może spowodować wzrost zużycia paliwa. Wszystko dlatego, że szersza opona oznacza większe opory toczenia.

Zmiana szerokości często powoduje także zmniejszenie profilu opony, czyli wysokości boku. Szerokość opony ma także duży wpływ na drogę hamowania.Zbadało to ADAC.

Droga hamowania ze 100 km/h do 0 w zależności od rozmiaru opon
Rozmiar oponyDroga hamowania [m]
195/65 R15 38,4
205/55 R16 37,5
225/45 R17 36,9
225/40 R18 36,7

Eksperyment pokazał, że Volkswagen Golf użyty do eksperymentu z oponami 225/40 R18 potrzebował średnio prawie 2 m mniej do zatrzymania ze 100 km/h niż z ogumieniem 195/65 R15.

Mniejszy nacisk powierzchniowy szerszej opony, a co za tym idzie — lepiej rozłożone siły, wpływają na dłuższą prognozowaną żywotność ogumienia. Porównując skrajne rozmiary, średnio jest to nawet ponad 4000 km.

Zobacz także: SUV-y Škody. Kodiaq, Karoq i Kamiq. Trojaczki w komplecie

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Seba771 (gość)

    W przypadku opon zimowych oraz śniegu większa szerokość jest niekorzystna (patrz samochody rajdowe), warto też pamiętać, że na suchym i mokrym asfalcie, zwykle zimówki mają gorsze właściwości od całorocznych czy letnich, tylko na śniegu mają wyraźną i niezaprzeczalną przewagę.

  • qewrtyui (gość)

    sebix. Głupoty gadasz. W rajdach stosuje się kolce. Wąskie opony sprawdzają się tylko w sypkim śniegu. Na ubitym lepsza jest szeroka opona.

  • Artykuł (gość)

    Bzdura totalna,da się w tym kraju jeżdzić na oponach o niskim profilu! Raczej nie,dziura na dziurze,chyba że bym jeżdził cały sezon tylko drogami expres lub autostradą,nie wiem po co pisać takie bzdury,POLSKIE DROGI,,,APSOLUTNIE,

  • Kolo (gość)

    Ludzie bez doświadczenia ale wszystkie mądrości pozjadali po co głupoty pisać jak się o czymś nie ma pojęcia

  • ja (gość)

    Żadna opona nie uchroni jeśli jest sie debilem za kierownicą

  • Alu (gość)

    Zapraszam na wykład połączony z praktyką u mnie na serwisie.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości