Wszystko
o samochodach

Porady / Eksploatacja

Rozrusznik i alternator. Typowe usterki i koszty napraw

Data publikacji: Autor: Bartosz Gubernat

Rozrusznik i alternator. Typowe usterki i koszty napraw Kłopoty z rozruchem samochodu dopadają kierowców w sezonie jesienno-zimowym. Nie zawsze jest to problem z akumulatorem. Awarii często ulega także rozrusznik.

Typowo zimowa awaria utrudniająca odpalenie auta to kłopoty z rozrusznikiem. Ten element - jak wskazuje jego nazwa - jest podzespołem elektryczno-mechanicznym, służącym do rozruchu silnika.

Musi zakręcić

Rozrusznik najczęściej posiada silnik elektryczny prądu stałego. W autach osobowych, busach i małych dostawczakach jest on zasilany napięciem 12 V. W przypadku ciężarówek wynosi ono 24 V. To urządzenie, które pobiera najwięcej prądu ze wszystkich odbiorników w pojeździe, ale dzieje się to przez bardzo krótki okres czasu - podczas rozruchu silnika.

- Zazwyczaj to ok. 150-200 A, ale są auta, które potrzebują nawet 600 A. Wszystko zależy od mocy rozrusznika, która z kolei waha się w granicach 0,4-10 kW – wyjaśnia Kazimierz Kopeć, właściciel rzeszowskiego serwisu Bendiks.

Aby uruchomić silnik, rozrusznik musi wykonać dużo pracy. Przede wszystkim musi pokonać opory wynikające z tarcia łożysk wału korbowego, tłoków i kompresji silnika. W przypadku silników Diesla prędkość wymagana do rozpoczęcia przez nie samodzielnej pracy to 100-200 obr/min. A autach benzynowych jest niższa i wynosi zazwyczaj 40-100 obrotów. Dlatego rozruszniki stosowane w silnikach wysokoprężnych są mocniejsze.

Częściej zapalasz, szybciej zużywasz

Jak każda część w samochodzie, także rozrusznik ma swoją żywotność. W przypadku ciężarówek przyjmuje się, że jest to zazwyczaj 700-800 tys. km. W autach osobowych tylko 150-160 tys. km. Jest ona tym mniejsza, im częściej uruchamia się silnik. Pierwsze objawy uszkodzenia to kłopoty z rozruchem silnika oraz trzaski dochodzące spod maski tuż po przekręceniu kluczyka. Zazwyczaj występują w czasie niskich temperatur.

- Najczęstsze awarie to zużycie szczotek, bendiksu i tulejek. Najbardziej narażone są na nie auta, gdzie rozrusznik nie jest dostatecznie osłonięty i dostaje sie do niego mnóstwo zanieczyszczeń. To np. bolączka wysokoprężnych Fordów, gdzie brud ze zużywającego się sprzęgła i koła dwumasowego zasypuje go - tłumaczy Kazimierz Kopeć.

Co zrobić, by zimą samochód zawsze odpalił?

Bardzo często do awarii doprowadza także kierowca, który w trakcie rozruchu silnika naciska pedał gazu, a powinien wciskać pedał sprzęgła.

- To poważny problem. Normalnie w trakcie rozruchu rozrusznik kręci sie z prędkością ok. 4 tys. obrotów na minutę. Wciskając pedał gazu zwiększamy ją do ok. 10 tysięcy, co pod wpływem sił odśrodkowych może doprowadzić do mechanicznego uszkodzenia – wyjaśnia Kazimierz Kopeć.

REKLAMA
Narzędzia regiomoto.pl - narzędzia i części samochodowe, sklep internetowy

Kompleksowa regeneracja rozrusznika to koszt ok. 70 zł. Cena zawiera diagnozę, czyszczenie i wymianę uszkodzonych, zużytych podzespołów. Dla porównania nowy, oryginalny rozrusznik np. do benzynowego, dwulitrowego Peugeota 406 to ok. 750 zł. Zamiennik kosztuje ok. 450 zł.

Klimatyzacja wymaga serwisu także jesienią i zimą

Jak dbać o tą część? Mechanik przekonuje, że bardzo ważne jest utrzymywanie odpowiedniego stanu naładowania akumulatora. Szczególnie w starszych autach ważna jest także okresowa kontrola stanu tej części. Demontaż i montaż rozrusznika zawsze powinien wykonać profesjonalista, który zadba o odpowiednie wyczyszczenie jego gniazda i zamocowanie. Profesjonalne serwisy na wykonaną regenerację dają zazwyczaj półroczną gwarancję.

Bez prądu daleko nie zajedziesz

Bardzo ważnym elementem pod maską samochodu jest także alternator. To prądnica prądu przemiennego połączona z wałem korbowym za pomocą paska wielorowkowego lub klinowego, który przenosi napęd. Alternator ma za zadanie zasilić w energię instalację elektryczną samochodu oraz ładować w czasie jazdy akumulator. Magazynowany w baterii prąd jest z kolei potrzebny w czasie rozruchu, gdy alternator nie pracuje. Akumulator zasila także instalację elektryczną auta w czasie postoju, kiedy silnik jest wyłączony. Oczywiście energią wytworzoną wcześniej przez alternator.

Dlatego jego sprawne działanie jest bardzo ważne. Z uszkodzonym alternatorem auto będzie w stanie przejechać tylko taki dystans, na jaki wystarczy energii zmagazynowanej w akumulatorze.

Ponieważ alternator produkuje prąd zmienny, do jego budowy konieczne jest zastosowanie układu prostującego. To on odpowiada za otrzymanie na wyjściu z urządzenia prądu stałego. Do utrzymania stałego napięcia w akumulatorze służy natomiast jego regulator, utrzymujący napięcie ładowania na poziomie 13,9-14,2V dla instalacji 12-woltowych, oraz 27,9-28,2V dla instalacji 24-woltowych. Nadwyżka względem znamionowego napięcia akumulatora jest konieczna do zapewnienia jego ładowania.

Światła jesienią - jak o nie zadbać?

- Najczęstsze awarie alternatorów to zużycie łożysk, pierścienia ślizgowego i szczotek regulatora. Występują częściej w autach z wyciekami z nieszczelnych układów silnika, oraz narażonych na działanie czynników zewnętrzne – np. wody czy, soli – tłumaczy Kazimierz Kopeć.

Regeneracja alternatora kosztuje ok. 70 zł. Dla porównania nowy alternator do 2,2-litrowej, wysokoprężnej Hondy Accord to ok. 2-3 tys. zł.

Do serwisu należy udać sie zawsze, kiedy podczas jazdy nie gaśnie kontrolka ładowania. Nie warto z tym zwlekać, bo po całkowitym rozładowaniu akumulatora samochód po prostu się zatrzyma - wtryskiwacze przestaną dostarczać paliwo do silnika.

Niepokój powinny budzić także odgłosy tarcia, które zazwyczaj sugerują konieczność wymiany łożysk alternatora.

Tekst i zdjęcie: Bartosz Gubernat

REKLAMA
Akumulatory regiomoto.pl - akumulatory i części samochodowe, sklep internetowy

Rozrusznik i alternator. Typowe usterki i koszty napraw
  • Poprzednie zdjęcie
  • 1 / 1
  • Następne zdjęcie

Rozrusznik i alternator. Typowe usterki i koszty napraw

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Dawid (gość)

    nie rozumiem jak można zregenerować alternator za 70 zł z uszkodzonym regulatorem jak regulator kosztuje np 160 zł :)

  • Dawid (gość)

    nie rozumiem jak można zregenerować alternator za 70 zł z uszkodzonym regulatorem jak regulator kosztuje np 160 zł :)

  • Kokos (gość)

    Do Freelandera I 2.0 Di rozrusznik (zamiennik) kosztuje 700pln. ;) ile kosztuje oryginał? nie wiem i nie chcę nawet wiedzieć. Jestem właśnie w trakcie dłubania w tym temacie.

  • Gość (gość)

    Bo ta regeneracja polega na tym, że elektryk wymontowuje cały układ, który jest uszkodzony i montuje inny, który wcześniej wymontował z innego samochodu. Potem ten Twój układ, który wymontował wcześniej naprawia i montuje komuś innemu. I dlatego masz taniej, bo elektryk często w tym uszkodzonym układzie wymienia tylko pewne części, a nie całość. Po prostu aby szybciej oddać auto klientowi wymienia się całość, a potem w wolnej chwili naprawia się to co się wymontowało, aby później dać innemu klientowi.

  • marek (gość)

    Mój był na tyle uszkodzony że kupiłem nowy alternatorw sklepie Mada Cześći. Koszt zakupu nowego był rozsądny.

  • Krzysztof_M (gość)

    Koszt nowego rozrusznika firmy Bosch to zwykle około 1000zł, ten sam regenerowany około 300-500 zł. Kilka lat temu naprawa rozrusznika w moim samochodzie skończyła się wymianą na nowy po kilku próbach zamontowania regenerowanego. Numery OEM były rzekomo te same, ale coś nie bardzo pasował.

  • Jakieś bzdury z tymi cenami (gość)

    Trzy razy razy regenerowałem rozrusznik do osobówki i był to koszt rzędu 150-250zł. Nowy oryginał kosztuje rzędu 400-450zł. Nowy zamiennik to koszt ok 250zł. Samochód to Renault Laguna 1.

  • Autek (gość)

    Koszty naprawy rozrusznika często są zbliżone do ceny nowego, a lepiej dołożyć jeszcze parę złotych i mieć sprzęt na gwarancji, W moim przypadku tani rozrusznik znalazłem w sklepie internetowym Mada- Części.

  • tom (gość)

    wytrzymałość rozrusznika to 150-160 tys.? w moim aucie już 230 tys. i nic się nie dzieje, dodam ,że auto jeździ tylko po mieście.

  • Teresa (gość)

    Dwa lata temu mechanik wymienił rozrusznik za nowy( Renault Megan II) , wszystko było ok, ale znowu coś się dzieje!!! Charczy, rzęzi, wydaje dziwne odgłosy i nie chce odpalić, jak popchniemy na biegu to odpali i jest ok. Czyżby znowu rozrusznik? przejechałam około 30 tyś na tym "nowym".

  • drabina (gość)

    Ja miałem problem z ładowaniem akumulatora w toyocie Yaris.. jeden elektryk stwierdził że alternator jest ok i skasowal 30 zł za opinie a drugi elektryk naprawił ten alternator i skasował 450 ..

  • Ewa (gość)

    Z tymi cenami to trochę przesada... też kupowałam alternator do forda i za nowy zapłaciłam 300 zł kupowałam przez sklep internetowy skleprozruszniki.pl . Nowy zaznaczam. Wybrali sobie najdroższe marki samochodów i ceny też będą inne. Zgadzam się z kolegą - mi też jeden alternator wystarczył na dłużej niż 150tys. :-)

  • Arek (gość)

    70zl regeneracja?kutde a ja zaplacilem 460zl:/ oszukali mnie ;((

  • Marek Lublin (gość)

    Regeneracja alternatora z Audi a4 b6 2.4 v6 480zl demontaż u mechanika 150 i 350 regeneracja u gościa co sie tym zajmuje. (regulator napięcia , szczotki, czyszczenie bendiksa ?) duzo?

  • klo (gość)

    70 zł ??? za te pieniądze to elektryk weżmie tylko za wyjęcie i ponowne zamontowanie alternatora

  • adam (gość)

    Straszne bzdury :(

  • Jarek (gość)

    Ludzie spójrzcie na datę publikacji artykułu: 2011 rok, więc się nie oburzajcie, że ceny Wam się nie zgadzają.... Czytać ze zrozumieniem :)

  • Robert (gość)

    Alternator podaje mi na akumulator za duże napięcie...co zrobić?

  • Aga (gość)

    Do Lanosa za wymianę szczotek i zębatek zapłaciłam 260 zł to dużo czy jest ok bo się nie znam

  • darek (gość)

    ford focus mk1 1999 1.8 16v pierwszy orginalny rozrusznik oraz alternator. 340.000 z groszami i obudowa alternatora peka potroche, jedyny mankament, marelli ale tak to jest w porzadku. rozrusznik 3-4 sekundy trzeba pokrecic i odpala.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości