Rozrusznik na zwolnionych obrotach

Maciej Fabijański
Tylna pokrywa rozrusznika z wciśniętą tulejką samosmarną.
Tylna pokrywa rozrusznika z wciśniętą tulejką samosmarną.
Jeśli rozrusznik obraca wałem korbowym silnika ze zbyt małą prędkością obrotową lista podejrzanych za ten stan obejmuje akumulator, silnik oraz sam rozrusznik.

W przypadku akumulatora za zmniejszenie prędkości rozrusznika odpowiada częściowe rozładowanie pokładowej baterii.

Tylna pokrywa rozrusznika z wciśniętą tulejką samosmarną.
Tylna pokrywa rozrusznika z wciśniętą tulejką samosmarną.

Przyczyną zwiększonego spadku napięcia zasilającego rozrusznik, co objawia się jego spowolniona pracą, mogą być ponadto nieprawidłowe lub zanieczyszczone złącza przewodów na rozruszniku lub złącza tzw. masy. Za mniejszą prędkością rozruchu kryją się także zbyt duże opory w silniku spowodowane np. zastosowaniem nieodpowiedniego oleju, co najbardziej daje się we znaki w niskich temperaturach otoczenia.

Przyczyną pracy rozrusznika na zwolnionych obrotach są różne nieprawidłowości w zespole szczotek i szczotko trzymaczy. Szczotki mogą ulec zakleszczeniu wewnątrz tzw. szczotkotrzymaczy, co spowoduje ich niedostateczny docisk do powierzchni komutatora i w konsekwencji tytułowy objaw. Mogą się także złamać z podobnym skutkiem lub zużyć do tego stopnia, że spowoduje to bezpośredni styk szczotkotrzymaczy z komutatorem.

Zbyt małą prędkość obrotowa rozrusznika przy prawidłowej wartości napięcia zasilania spowodowana jest często zużyciem łożysk ślizgowych wirnika rozrusznika. Łożyska ślizgowe wałka wirnika rozrusznika wykonywane są przeważnie w postaci tulejek z materiału, który  nie wymaga okresowego smarowania (np. brąz fosforowy). Przyczyną przyspieszonego zużycia łożysk ślizgowych rozrusznika może być nieprawidłowy montaż rozrusznika ( np. po wykonanej naprawie lub regeneracji) w wyniku którego nie została zachowana współosiowość między wałkiem wirnika rozrusznika, a obudowami jego łożysk.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty