W przypadku akumulatora za zmniejszenie prędkości rozrusznika odpowiada częściowe rozładowanie pokładowej baterii.
Przyczyną zwiększonego spadku napięcia zasilającego rozrusznik, co objawia się jego spowolniona pracą, mogą być ponadto nieprawidłowe lub zanieczyszczone złącza przewodów na rozruszniku lub złącza tzw. masy. Za mniejszą prędkością rozruchu kryją się także zbyt duże opory w silniku spowodowane np. zastosowaniem nieodpowiedniego oleju, co najbardziej daje się we znaki w niskich temperaturach otoczenia.
Przyczyną pracy rozrusznika na zwolnionych obrotach są różne nieprawidłowości w zespole szczotek i szczotko trzymaczy. Szczotki mogą ulec zakleszczeniu wewnątrz tzw. szczotkotrzymaczy, co spowoduje ich niedostateczny docisk do powierzchni komutatora i w konsekwencji tytułowy objaw. Mogą się także złamać z podobnym skutkiem lub zużyć do tego stopnia, że spowoduje to bezpośredni styk szczotkotrzymaczy z komutatorem.
Zbyt małą prędkość obrotowa rozrusznika przy prawidłowej wartości napięcia zasilania spowodowana jest często zużyciem łożysk ślizgowych wirnika rozrusznika. Łożyska ślizgowe wałka wirnika rozrusznika wykonywane są przeważnie w postaci tulejek z materiału, który nie wymaga okresowego smarowania (np. brąz fosforowy). Przyczyną przyspieszonego zużycia łożysk ślizgowych rozrusznika może być nieprawidłowy montaż rozrusznika ( np. po wykonanej naprawie lub regeneracji) w wyniku którego nie została zachowana współosiowość między wałkiem wirnika rozrusznika, a obudowami jego łożysk.
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?