Wszystko
o samochodach

Porady / Eksploatacja

Rozrząd w silniku

Data publikacji: Autor: Aureliusz Mikos

Przerwanie paska powoduje bardzo poważną awarię silnika w wyniku zderzenia się tłoków z zaworami, co może spowodować pogięcie trzonków zaworów, uszkodzenie tłoków, prowadnic zaworowych.

Przerwanie paska rozrządu powoduje bardzo poważną awarię silnika w wyniku zderzenia się tłoków z zaworami, co może spowodować pogięcie trzonków zaworów, uszkodzenie tłoków, prowadnic zaworowych.

 

Do przenoszenia momentu obrotowego z wału korbowego na wał rozrządu służą: przekładnie zębate, przekładnie łańcuchowe lub pasowe z wykorzystaniem pasa zębatego. Ostatnie rozwiązanie nie wymaga smarowania jest odporne na zużycie i nie obciąża nadmiernie łożysk. Jest najczęściej stosowane we współczesnych samochodach. Pasek ten w czasie pracy podlega wielu milionom zmiennych naprężeń, zmianom temperatury i zużyciu w wyniku tarcia o elementy współpracujące.

 

Postęp w dziedzinie technologii wytwarzania i stosowanych materiałów sprawił, że okres użytkowania pasków gwarantowany przez wytwórcę pasków i samochodu został podwyższony do przeciętnie 70 000 km przebiegu, a u niektórych nawet do 90 000 km.


Przerwanie paska powoduje bardzo poważną awarię silnika w wyniku zderzenia się tłoków z zaworami, co może spowodować pogięcie trzonków zaworów, uszkodzenie tłoków, prowadnic zaworowych, itd. Zrozumiałe jest, że naprawa silnika po takiej awarii jest bardzo kosztowna.
Tego rodzaju awarie spotyka się albo w wyniku niedotrzymania określonego w instrukcji obsługi terminu wymiany paska rozrządu, albo, co jest rzadkim zjawiskiem, wady fabrycznej paska.

 

Zaglądanie do komory silnika we współczesnych samochodach niewiele pomoże, ponieważ nawet osłona paska jest często niewidoczna. Można jedynie słuchając pracy silnika zwrócić uwagę, czy z okolic paska nie dochodzą silnie i niepokojące odgłosy - "naderwane" elementy paska mogą powodować hałas, ocierając się o elementy silnika lub osłony. W takim przypadku można potraktować to jako sygnał i zapobiec poważnej awarii.

 

Kupując używany samochód, z którego dokumentów nie wynika, kiedy był ostatnio wymieniony pasek, lepiej ponieść dodatkowy koszt i wymienić pasek.

 

 

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • jantar50 (gość)

    Sprowadzilem auto i nie wiem czy wymienic caly rozrząd czy tylko pasek , nie słychać żadnych odgłosów jantar50@poczta.onet.pl

  • jk (gość)

    pasek z napinaczem

  • Prezes69 (gość)

    Autor zapomnial dodac ze sa tzw. silniki bezkolizyjne - w ktorych nic sie nie uszkodzi po zerwaniu paska, sa to niektore benzynki o dwoch zaworach na cylinder - np. opel 1,6 1,8 i 2,0 bezynka. Wszystkie dieselki i benzynki o czterech zaworach na cylinder sa niestety kolizyjne. Pasek najlepiej wymieniac ze wszystkim co moze nawalic - czyli z rolkami i pompa wody (jezeli jest nim napedzana), ciezko jest powiedziec czy lozysko wytrzyma nastepne 60000 km.

  • Denso20 (gość)

    8 miesiecy temu jadac coltem-diesel przerwal mi sie pasek tlumienia drgan i dostal sie pod pasek rozrzadu w wyniku czeko rozrzad przeskoczyl o kilka trybow z tego wniosek ze na inne paski tez trzeba zwracac szczegolna uwage

  • sycio (gość)

    pompe wody wymienic bo zmienia sie pasek? taka profilaktyka do niczego nie prowadzi

  • maro (gość)

    witam jestem posiadaczem renault clio z 1995 roku o pojemnosci 1,2 i pek mi pasek rozrządy mam pytanie czy ktos sie orietyje jak powinien byc ustawiony silnik czy sa tam jakies znaki na kołach pasowych

  • mario (gość)

    mario8179@tlen.pl

  • krzyszkop

    kupilem chryslera voyagera 2,5 TD z 1998.sprzedający zapewnil mnie,ze rozrząd jest na kolach zebatych -jak to sprawdzic nie rozbierając i nie zdejmując obudowy rozrządu -czy ktos moze mi pomóc?

  • darry dooman

    zapytaj na forum http://asu.pl/

  • marcel

    Lub po prostu w sklepie z częściami lub najbliższym warsztacie

  • krzyszkop

    juz moge wam smialo powiedziec ze mam rozrząd na kolach.a nawet wiem po czym poznac .i kazdemu moge podpowiedziec po czym rozpoznac.

  • specialist

    Jak ktoś ma problemy z częściami ekploatacyjnymi, chce coś kupić to szczerze polecam: www.moto-linia.pl Świetnie znają się na częściach doradzają i do tego ceny mają bardzo rozsądne.

  • expert-eu

    [quote=]pompe wody wymienic bo zmienia sie pasek? taka profilaktyka do niczego nie prowadzi[/quote] może dla Ciebie jest to trochę dziwne ale dotakiej operacji jak wymiana pompy wodypodczas wymiany rozrządu przywykli posiadacze opli, w tych pojazdach jest to słaby punkt i profilaktycznie się ją wymienia

  • pslodo

    Ford 1,6 16v; 1,8 16v benzyna (równierz zetec): Aby wymienić pompę wody (napędzaną pasem osprzętu), trzeba zdemontować rozrząd. Opel 1,4 8v; 1,6 8v Pompa wody jest napędzana pasem rozrządu i jest wstępnym napinaczem tego pasa. Dodatkowo w tych silnikach należy wymienić termostat razem z rozrządem. Znajduje się on za obudową i późniejsza wymiana wiąże się z demontażem całego zespołu (trzeba zdjąć obudowę od strony bloku) i dodatkowymi kosztami (jak za wymianę rozrządu). Awaria termostatu powoduje większe koszty, niż zerwanie pasa rozrządu. 2 przykłady, to nie zapobiegawczość, tylko oszczędność

  • waldi951 (gość)

    witam wszystkich pytanie moje jest takie ,jakie sa jeszcze silniki bezkolizyjne i chodzi mi tez o marke auta sliczne dzieki za kazda odpowiedz

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości