Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 37267 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Premiery / Samochody osobowe

RS Q8. Co oferuje nowy sportowy SUV Audi?

Data publikacji: Autor: Wojciech Frelichowski

Nowe Audi RS Q8 to topowy model linii produktowej Q. Samochód łączy w sobie wiele cech: moc RS-a, elegancję coupé segmentu premium i elastyczność SUV’a. Fot. Audi Audi zapowiada, że na początku 2020 roku w salonach dealerskich pojawi się topowy model z linii produktowej Q - RS Q8. Sportowy SUV ma pod maską silnik o mocy 600 KM.

Do napędu Audi RS Q8 zastosowano turbodoładowaną, 4-litrową jednostkę napędową V8 o mocy 600 KM, która generuje 800 Nm momentu obrotowego dostępnego w przedziale od 2200 do 4500 obr./min. Silnik rozpędza tego dużego SUV-a coupé od 0 do 100 km/h w 3,8 sekundy, a do 200 km/h w 13,7 sekundy. Jego ograniczona elektronicznie prędkość maksymalna to 250 km/h. Ale z opcjonalnym pakietem „dynamic” prędkość maksymalna została podniesiona do 305 km/h.

Silnik jest wyposażony w system cylindrów odłączanych na żądanie – cylinder on demand (COD). Przy niskich i średnich obciążeniach oraz niskich i średnich obrotach na wyższych biegach, system dezaktywuje drugi, trzeci, piąty i ósmy cylinder odcinając od nich wtrysk paliwa i zapłon oraz zamykając zawory ssące i wydechowe. Cały proces przebiega w milisekundach i jest właściwie nieodczuwalny w samochodzie.

Jak informuje producent, podczas pracy na czterech cylindrach punkt operacyjny cylindrów aktywnych przesuwa się w stronę wyższych obciążeń i wyższej wydajności. Wyłączone cylindry pracują wtedy praktycznie bez strat, zachowując się jak sprężyny gazowe. Cylindry włączają się ponownie natychmiast wtedy, gdy kierowca wciśnie pedał gazu.

Podwójny układ wydechowy zakończony jest owalnymi rurami wydechowymi umieszczonymi po dwóch stronach tylnego zderzaka – to cecha typowa dla modeli typu RS. Kierowca może wpływać na brzmienie silnika i układu wydechowego za pomocą systemu Audi drive select. Jeśli komus to nie wystarczy, może zamówić opcjonalny układ wydechowy RS sport z czarnymi końcówkami rur wydechowych.

Audi RS Q8. Hybrydowe wsparcie dla silnika

Nowe Audi RS Q8 to topowy model linii produktowej Q. Samochód łączy w sobie wiele cech: moc RS-a, elegancję coupé segmentu premium i elastyczność SUV’a. Fot. AudiSilnik spalinowy jest wspomagany przez hybrydowy system mild-hybrid (MHEV), który bazuje na 48-voltowej sieci elektrycznej. Sercem systemu jest alternator-rozrusznik RSG połączony ze skrzynią korbową. Podczas zwalniania i hamowania pojazdu system może odzyskać nawet 12 kW energii i przesłać je do kompaktowego akumulatora litowo-jonowego.

Gdy przy prędkości pomiędzy 55 a 160 km/h kierowca zdejmie nogę z pedału gazu, zarządzanie napędem – w zależności od sytuacji drogowej i bieżących ustawień systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select - wybiera jedno z dwóch rozwiązań. W jednym z nich Audi RS Q8 może rekuperować energię, a w drugim żeglować z wyłączonym silnikiem do 40 sekund. Gdy tylko kierowca ponownie przyciśnie pedał gazu, alternator-rozrusznik w ułamkach sekund ponownie włącza silnik.

Zobacz także: Jak oszczędzać paliwo?

Technika MHEV umożliwia również włączenie się systemu start/stop już przy prędkości 22 km/h. Dla osiągnięcia jeszcze lepszej wydajności, system mild-hybrid połączony jest z kamerą. Jeśli kamera podczas postoju, np. w korku zarejestruje, że poprzedzający pojazd ruszył, to nawet gdy kierowca wciąż wciska pedał hamulca, system ponownie uruchamia silnik.

Współpraca poszczególnych komponentów układu MHEV poprawia komfort jazdy i przyczynia sie do zredukowania zużycia paliwa nawet o 0,8 litra na 100 km.

Audi RS Q8. Stały napęd quattro

Moc jednostki 4.0 TFSI za pośrednictwem ośmiobiegowej, automatycznej skrzyni biegów tiptronic przenoszona jest do stałego napędu na cztery koła qattro. Mechaniczny mechanizm różnicowy – przekładnia planetarna – rozdziela siłę napędową na przednią i na tylną oś w stosunku 40:60. W przypadku poślizgu więcej momentu napędowego przesyłane jest na oś z lepszą przyczepnością. Na oś przednią może wtedy trafić nawet 70 procent momentu, a na oś tylną 85 procent momentu.

Podczas dynamicznego wchodzenia w zakręty opcjonalny sportowy mechanizm różnicowy, w zależności od potrzeb, dystrybuuje moment napędowy pomiędzy tylnymi kołami. Aktywne rozdzielanie momentu poprawia przyczepność samochodu, jego stabilność i dynamikę.

Audi RS Q8. Adaptacyjne zawieszenie

Nowe Audi RS Q8 to topowy model linii produktowej Q. Samochód łączy w sobie wiele cech: moc RS-a, elegancję coupé segmentu premium i elastyczność SUV’a. Fot. AudiStandardowo montowane jest sportowe, adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne (adaptive ait suspension sport) z kontrolą tłumienia, które sprawia, że RS Q8 zarówno na torze wyścigowym, jak i na leśnej ścieżce doskonale trzyma się nawierzchni. Zestrojenie amortyzatorów zapewnia szeroki wachlarz ustawień – od komfortowego, po bardzo sportowe. W zależności od sytuacji drogowej i od decyzji kierowcy, wysokość zawieszenia karoserii może się zmieniać aż o 90 mm.

W opcji oferowana jest elektromechaniczna aktywna stabilizacja przechyłu EAWS, której zadaniem jest minimalizacja przechyłów karoserii podczas szybkiego pokonywania zakrętów.

Audi RS Q8 posiada też standardowo montowany układ czterech kół skrętnych. Przy niskich prędkościach koła tylne skręcają o maksymalnie 5 stopni w kierunku przeciwnym do skrętu kół przednich, co w efekcie daje większą zwrotność pojazdu. Przy prędkościach wyższych koła z tyłu skręcają o maksymalnie 1,5 stopnia w kierunku tym samym co koła przednie, poprawiając tym samym stabilność auta np. podczas szybkiej zmiany pasa ruchu.

Audi RS Q8. Dynamika kontrolowana w różnych trybach

Dzięki systemowi wyboru dynamiki jazdy Audi drive select kierowca może precyzyjnie wpływać na charakter pojazdu. Układ posiada osiem trybów jazdy: comfort, auto, dynamic, efficiency, allroad, offroad oraz dwa indywidualnie konfigurowane tryby RS - RS1 i RS2, włączane za pomocą przycisku „RS-MODE” na kierownicy. System Audi drive select wpływa na funkcjonowanie takich podzespołów samochodu jak zarządzanie pracą silnika i skrzyni biegów, wspomaganie kierownicy, pneumatyczne zawieszenie, układ czterech kół skrętnych, brzmienie silnika i charakterystyka automatycznej klimatyzacji.

W standardzie nowe RS Q8 porusza się na 22-calowych aluminiowych felgach w stylistyce dziesięcioramiennej gwiazdy, z oponami w rozmiarze 295/40 – największe w jakie kiedykolwiek Audi wyposażało swój seryjnie produkowany model.

Opcjonalnie zamówić można felgi 23-calowe z kutego aluminium w stylistyce pięcioramiennego rotoru oraz kolor z szerokiej palety barw stworzonych specjalnie dla RS Q8.

Układ hamulcowy składa się z wentylowanych od wewnątrz tarcz z kompozytów o wymiarach 420 mm z przodu i 370 mm z tyłu. Ich dziesięciotłoczkowe zaciski standardowo lakierowane są na czarno, ale opcjonalnie mogą być czerwone. W przypadku opcjonalnych tarcz ceramicznych RS zaciski mogą być szare, czerwone lub niebieskie i mieć 440 mm z przodu i 370 mm z tyłu.

Audi RS Q8. Sportowo i przestrzennie

Nowe Audi RS Q8 to topowy model linii produktowej Q. Samochód łączy w sobie wiele cech: moc RS-a, elegancję coupé segmentu premium i elastyczność SUV’a. Fot. AudiWnętrze nowego RS Q8 charakteryzuje się czystą stylistyką. Materiałowa podsufitka ma kolor czarny, opcjonalnie dostępna jest też w kolorze srebrnym. Na życzenie klient może mieć również podsufitkę z Alcantary – do wyboru w kolorze srebrnym lub czarnym.

Centralnym elementem kokpitu jest wyświetlacz systemu MMI touch response. Gdy ekran systemu jest wyłączony, zlewa się z otoczeniem, ponieważ tak jak ono jest idealnie czarny i błyszczący. Innym charakterystycznym elementem stylistycznym jest szeroka, symetryczna konsola na tunelu środkowym. Jej elementy otoczone są ramką w kolorze aluminium Race lub antracytowym.

Specjalny widok RS na cyfrowym wyświetlaczu Audi virtual cockpit i na wyświetlaczu MMI pokazuje informacje dotyczące takich parametrów jak ciśnienie w oponach, moment obrotowy, moc wyjściowa, temperatura, czasy okrążeń. Opcjonalny wyświetlacz danych na szybie na wprost wzroku kierowcy head-up-display również zawiera grafiki charakterystyczne wyłącznie dla modeli typu RS.

Sportowe fotele pokryte są czarną skórą Pearlnappa i Alcantarą z przetłoczeniami RS. Jeszcze bardziej luksusową opcją są sportowe fotele RS sport pokryte skórą Valcona, z przeszyciami we wzorze plastra miodu i z przetłoczeniami RS. Fotele RS sport mają perforowane obicia, co ułatwia działanie umieszczonej w nich wentylacji oraz wyposażone są w funkcję masażu.

Standardowo fotele są czarne, na życzenie mogą być koniakowe lub granitowo szare. Dwa pakiety stylistyczne RS pozwalają na dodanie do nich kontrastowych szwów na podpórkach kolan, kole kierownicy, dywanikach, dźwigni zmiany biegów i na brzegach pasów bezpieczeństwa. W przypadku obu pakietów konsola środkowa, dźwignia zmiany biegów i kierownica pokryte są Alcantarą. Do wyboru są również kolory i materiały ozdobnych paneli: mogą być one wykonane w kolorze matowego karbonu, szarego dębu lub aluminium Spectrum.

W pełni perforowana, ze spłaszczonym u dołu wieńcem, skórzana kierownica sportowa RS sport, wyposażona jest w manetki do zmiany biegów i w wielofunkcyjne przyciski. Bezpośrednio z poziomu kierownicy, przy pomocy przycisku RS-Mode, kierowca wybrać może tryb RS1 lub RS2 systemu Audi drive select. W takiej sytuacji na wyświetlaczu Audi virtual cockpit otwiera się specjalny ekran RS.

Na pokładzie Audi RS Q8 znajduje się ponad trzydzieści systemów wsparcia, w tym adaptacyjny tempomat adaptive cruise assist, asystent wydajności efficiency assist, asystent skrzyżowań, asystent zmiany pasa, ostrzeżenie o wysokich krawężnikach oraz kamery 360°.

Audi RS Q8. Dziewięć kolorów dla nadwozia

Nowe Audi RS Q8 to topowy model linii produktowej Q. Samochód łączy w sobie wiele cech: moc RS-a, elegancję coupé segmentu premium i elastyczność SUV’a. Fot. AudiDla nowego Audi RS Q8 wybrać można jeden z dziewięciu kolorów nadwozia: jeden podstawowy i osiem z efektem metalicznym lub perłowym. Standardowo obudowy lusterek zewnętrznych mają kolor aluminium, opcjonalnie mogą występować również w kolorze nadwozia, mogą być czarne lub karbonowe. Pakiety stylistyczne „czerń” i „karbon” podkreślają kolorystycznie grill osłony chłodnicy, przednie spojlery, klamrę dyfuzora i pasmo świetlne łączące światła tylne (tylko pakiet „karbon”). W połączeniu z tymi pakietami stylistycznymi pierścienie w logo Audi oraz logotypy RS zarówno z przodu, jak i z tyłu, na życzenie mogą być czarne.

Nabywca może również wybrać jedną z dwóch konfiguracji przednich reflektorów diodowych. Opcjonalnie przyciemniane reflektory diodowe Matrix LED mają trójwymiarową sygnaturę świateł do jazdy w dzień o cyfrowym charakterze, a jej motyw powtórzony jest w światłach tylnych. Pasmo świetlne osadzone na czarnym, błyszczącym tle łączy ze sobą tylne światła, jeszcze bardziej podkreślając szerokość samochodu. Zarówno reflektory diodowe Matrix LED RS, jak i światła tylne, zawierają w swoim obrębie kierunkowskazy ze zdynamizowanym sposobem sygnalizowania. Kierunkowskazy te, podczas otwierania lub zamykania auta wyświetlają specjalną animację świetlną RS.

Zobacz także: SUV-y Škody. Kodiaq, Karoq i Kamiq. Trojaczki w komplecie

Nowe Audi RS Q8 to topowy model linii produktowej Q. Samochód łączy w sobie wiele cech: moc RS-a, elegancję coupé segmentu premium i elastyczność SUV’a. Fot. Audi

Nowe Audi RS Q8 to topowy model linii produktowej Q. Samochód łączy w sobie wiele cech: moc RS-a, elegancję coupé segmentu premium i elastyczność SUV’a. Fot. Audi

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Audi Q8 zdjęcia

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z gratka.pl

Audi Q8 Cena

Części dla marki Audi

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

680 zł