Wszystko
o samochodach

Motociekawostki / Fascynacje samochodowe

Rydwany Posejdona

Data publikacji: Autor: Michał Kij

Fot. Maserati:  Przełomowym modelem stał się natomiast 3200 GT z  pełną  płynnych krągłości karoserią, którą zaprojektował, jakże by inaczej - Giugiaro. Samochód debiutował na paryskiej wystawie w 1998 r. Patrząc na niego nie sposób nie zauważyć, że stwor Stary Maserati miał sześciu synów. Jeden został malarzem. Pozostali chowali się dobrze. Po tatusiu maszyniście mieli smykałkę do dłubania przy łożyskach, korbowodach i cylindrach.

Nim najstarszy Carlo ukończył 22 lata, był już konsultantem Isotty-Fraschini. Niedługo trwało, a wszyscy bracia Maserati: Alfieri, Ettore, Ernesto i Bindo nawiązali współpracę z tą wytwórnią. Motoryzacja była wówczas tym, czym dziś informatyka. Wszyscy widzieli, że "to działa". Mało kto wiedział, dlaczego. Fot. Maserati: W 1926 r. bracia Maserati zbudowali pierwszy samochód, który ochrzcili swoim nazwiskiem, Maserati Tipo 26. Do napêdu zastosowali rzêdowy, 8-cylindrowy silnik o pojemno¶ci 1,5 l i mocy 43 KM

 

Bracia Maserati zaczęli od "rasowania" seryjnych silników Isotty-Fraschini i Diatto na potrzeby wyścigów. Rezultaty sprawdzali osobiście Alfieri i Ernesto. Sprzyjało im szczęście. Wreszcie w 1926 r. zbudowali pierwszy samochód, który ochrzcili swoim nazwiskiem, Maserati Tipo 26. Oferowali go Fot. Maserati: Pierwszym pe³nokrwistym wozem turystycznym by³ 3500 GT z lat 1957-64. Odmianê coupe opracowa³ Touring, spydera natomiast Vignale. chętnym do startów w wyścigach. W latach 30. o firmie było głośno. Maserati V4 pobił w 1929 r. rekord, uzyskując 246 km/h na odcinku 10 km. Jego 16-cylindrowy, widlasty silnik o pojemności zaledwie 4 l miał moc 152 KM.

Codziennością Officine Alfieri Maserati były wyścigi. Samochody bolończyków brylowały w klasie pojemności 1100 i 1500 cm3. Do zespołu Maserati dołączył Tazio Nuvolari, Fot. Maserati: W 1963 r. wprowadzono mniejszy model Mistral z rzêdow± szóstk± o pojemno¶ci 3,7 l i mocy 245 KM, formalnego nastêpcê 3500 GT. wcześniej jeżdżący Alfą Romeo.

 

Między młotem, a traktorem

 

Firma z Bolonii kryzys gospodarczy 1929 roku zniosła zdumiewająco dobrze, jednak bracia obawiali się rosnącej dominacji Niemców na wyścigach. W 1936 r. sprzedali swoją spółkę przemysłowcom z Modeny, rodzinie Orsich. Zarabiający krocie na stali i maszynach rolniczych Orsi przejęli zarządzanie Maserati i przenieśli produkcję do Modeny.

Fot. Maserati: W 1963 r. wprowadzono do produkcji model sedan nazwany Quattroporte, co znaczy – czterodrzwiowy. Pierwszym po wojnie nowym samochodem Maserati był A6 z silnikiem 1,5 l, który stale ulepszano. W ciasnym kokpicie tego wozu wygrywał słynny Juan Manuel Fangio, a szlify zdobywał również Stirling Moss.

 

Frutti di mare

 

Pininfarina pierwsza pokusiła się, by stworzyć szosową wersję Maserati. Od 1947 do 1954 r. powstało w dwu seriach ponad 70 roadsterów na bazie A6. Maserati przeznaczone do zwykłego ruchu pojawiały się sporadycznie jeszcze przed wojną, lecz dopiero A6 Pininfariny był w pełni ukształtowanym samochodem szosowym.

Pod koniec lat 50. spółka Maserati stała się ciężarem dla Orsich mających problemy z fabrykami stali, obrabiarek i ciągników. W kwietniu 1958 r. oddano Maserati pod zarząd komisaryczny. Maserati wycofano ze sportu. Skoncentrowano się na produkcji ekskluzywnych gran turismo. Pierwszym pełnokrwistym wozem turystycznym był 3500 GT z lat 1957-64. Fot. Maserati: Ghibli jest na³adowane emocjami, harmonijne jak pos±gi staro¿ytnych zaprezentowano w 1966 r. Umieszczony w d³ugiej masce silnik V8 o pojemno¶ci 4,7 l i mocy 340 KM rozpêdza³ Ghibli do prêdko¶ci 250 km/h. Samochód zosta³ dobrze przyjêty. Wie

Lata 60. były dekadą Maserati. Podwozia z silnikami, w których wiele jeszcze zostało z wyścigówek karosowali najlepsi. Słynne Maserati 5000 GT z widlastym, 8-cylindrowym silnikiem o pojemności 5 l i mocy 325 KM przygotowali między innymi Pietro Frua, Pininfarina i Michelotti. Chcąc utrzymać się na powierzchni, Maserati nie mogło liczyć wyłącznie na kierowców zasobnych i wyrafinowanych. Koniec końców nawet kawior trafił do puszek! W 1963 r. wprowadzono mniejszy model Fot. Maserati:
Maserati Bora z 1971 r. by³ pierwszym modelem firmy z centralnie umieszczonym silnikiem. Nadwozie projektowa³ Giugiaro, który przeniós³ siê do Ital Design, ale pozosta³ wierny Maserati. Dla Bory wymy¶li³ bardzo nisk±, p³ask± sylwetkê skomp Mistral. Mistral choć zgrabny był dość trywialny. Z perspektywy czasu ciekawszy jest niedoceniany przez wiele lat pięciometrowy Quattroporte. Zmiany przyniósł Ghibli z 1966 r., którego nadwozie było dziełem młodziutkiego Giorgetto Giugiaro, zaczynającego karierę pod skrzydłami Ghia. Najmniej sentymentu do tych wspaniałych samochodów miało kolejne pokolenie menedżerów zarządzających koncernem Orisch. Meserati odsprzedali w 1968 r. Citroënowi.

 

Po cytrynie kwaśna mina

 

Pomysłowość i geniusz z jednej, siła i piękno z drugiej strony. Idealna para. Citroën był awangardowy i miał świetne zawieszenie. Czasem brakowało mu trochę koni mechanicznych. Maserati miało ich w nadmiarze, rzadko za to spoglądało w przyszłość i wolało korzystać ze sprawdzonych rozwiązań technicznych. Fot. Maserati: W 1974 r. dodano do oferty coupe 2+2 Khamsin z 5-litrowym silnikiem V8 i klinowat± karoseri± Bertone.

 

Citroën SM z 1970 r. był piękny i szybki. Włosi opracowali specjalnie dla SM silnik V6, Francuzi zrewanżowali się niezależnym zawieszeniem do sensacyjnego Maserati Bora z 1971 r. Nowym Maserati zachwycili się specjaliści. Dla kierowców okazało się zbyt wyszukane i za drogie. Z tych samych powodów cierpiał SM. Włosko-francuską sielankę Fot. Maserati:
Prze³omowym modelem sta³ siê natomiast 3200 GT z
pe³n±
p³ynnych kr±g³o¶ci karoseri±, któr± zaprojektowa³, jak¿e by inaczej - Giugiaro. Samochód debiutowa³ na paryskiej wystawie w 1998 r. Patrz±c na niego nie sposób nie zauwa¿yæ, ¿e stwor przerwał pierwszy kryzys naftowy. Partnerzy rozstali się z hukiem. Citroën obwieścił w 1975 r., że likwiduje Maserati.

 

De Thomaso

 

Pomocną dłoń wyciągnął Alessandro de Tomaso, który produkował ekskluzywne wozy sportowe, a ponadto był właścicielem fabryk motocykli Moto Guzzi i Benelli. Odnowę firmy rozpoczęto od Quattroporte. Nadwozie opracował "nadworny" stylista Giugiaro, który wykazał się dużym Fot. Maserati: Inaczej ni¿ sportowe sedany XXI wieku wspó³czesny Quattroporte
nie pokazuje napiêtych ¶ciêgien i szerokiej szczêki. Jedzie szybko (230 km/h), ale nie widaæ, ¿eby siê poci³. zrozumieniem dla roli, jaką ma odgrywać ten model i czasów w jakich powstaje. De Tomaso sprawił, że sprzedaż Maserati znów zaczęła rosnąć. Zwłaszcza w Stanach. Niewiarygodny sukces odniosła wprowadzona na początku lat 80. seria niedużych coupe Biturbo.

 

Wszyscy w końcu trafiają do Fiata!

 

W 1990 r. Fiat przejął 49, a trzy lata później 100 procent akcji Maserati. W 1997 r. połączył dotychczasowych rywali: Maserati i Ferrari w jednej grupie, zajmującej się produkcją najbardziej luksusowych aut w koncernie. Maserati jest tańsze i bardziej praktyczne niż Ferrari. Przełomowym modelem stał się 3200 GT z  1998 r. Patrząc na niego nie sposób nie zauważyć, że stworzono go głównie po to, by odbierać klientów samochodom brytyjskim. Dla Maserati zaczął się czas przypływu.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości