Wszystko
o samochodach

Aktualności / Informacje

Rynek aut. W styczniu nastąpił spadek rejestracji nowych aut w Polsce

Data publikacji: Autor: Wojciech Frelichowski

Fot. Newspress W styczniu nastąpił wyraźny regres w liczbie rejestracji nowych samochodów. W stosunku do grudnia 2019 r. spadek wyniósł prawie 27 procent.

Jak podaje Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, po bardzo dobrej końcówce 2019 roku, pierwszy miesiąc 2020 r. przyniósł głęboki spadek liczby rejestracji o 14,5% (w stosunku rok do roku r/r.) W ostatnim kwartale 2019r. rynek urósł o 10% i w całym roku o 4%. Teraz zarejestrowano łącznie 40 888 szt. licząc razem rynek samochodów osobowych i dostawczych do 3,5t. Ostatni rezultat jest też niższy niż miesiąc wcześniej aż o 26,9%.

To przede wszystkim efekt liczniejszych rejestracji samochodów w końcówce ubiegłego roku, w tym wysokoemisyjnych przed zmieniającymi się, zaostrzonymi normami emisji CO2 obowiązującymi od początku 2020 roku.

Należy odnotować, że ostatni styczeń był o 1 dzień roboczy krótszy niż rok wcześniej (21 dni wobec 22 w styczniu 2019), a po uwzględnieniu tego faktu i tak spadek jest duży, bo wyniósł 10,4% dla całej grupy. Bez uwzględniania dni roboczych w poszczególnych grupach składowych: rejestracje samochodów osobowych zmniejszyły się o 14,1 %, a dostawczych o 18,3%.

Zobacz także: Rząd tnie dopłaty do aut elektrycznych

W grupie samochodów osobowych w styczniu 2020 r. zarejestrowano 39 471 szt. czyli o 6456szt. (-14,1%) mniej niż rok wcześniej i jednocześnie o 13 028 szt. (-24,8%) mniej niż w grudniu ub.r. Nabywcy indywidualni zarejestrowali w ostatnim miesiącu 14,2 tys. szt. o 17,1% mniej r/r i prawie tyle samo +0,4% co w grudniu ub. r. (+51 szt.). Udział tej grupy klientów wyniósł 36% i był mniejszy o 1,3 pkt. proc. niż rok wcześniej i większy niż w grudniu aż o 9 pkt. proc.

Nabywcy instytucjonalni zarejestrowali w styczniu 2020 r. 25,3 tys. samochodów. Wynik ten był niższy niż przed rokiem (-3 518 szt. i -12,2%) i niższy od uzyskanego miesiąc wcześniej o 13 079 szt. -34,1%). Wśród klientów instytucjonalnych najważniejszą grupę klientów stanowiły niezmiennie firmy leasingowe/CFM i firmy wynajmu. W styczniu br. ich udział był wyższy niż przed rokiem i wyniósł 46,4% wobec 43,0%.

Zobacz także: To musisz wiedzieć o akumulatorze

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości