Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 37174 opinie. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Saab 9-2X

Data publikacji: Autor: (lm)

 To najmniejszy pojazd w ofercie Saaba skierowany do nieco młodszych odbiorców niż wyższe modele w gamie.

Skandynawowie od dłuższego czasu nieśmiało mówili o nowym modelu, nad którym pracują. Przygotowywane auto - oznaczone symbolem 9-2X - W końcu ujawniono pierwsze zdjęcia samochodu i tutaj zaskoczenie - najnowszy, długo oczekiwany model ze Szwecji to w istocie... subaru impreza w wersji kombi po delikatnych modyfikacjach stylistycznych.

Z połączenia rajdowych tradycji Subaru
i lotniczych Saaba powstał produkt
dość oryginalny - model 9-2X.

Trudno się dziwić - auto było tworzone we współpracy z japońskim koncernem Fuji Heavy Industries LTD., którego motoryzacyjnym oddziałem jest właśnie Subaru (w jego zakładach też nowy Saab będzie produkowany). Wytwarzanie pojazdu rozpocznie się wiosną przyszłego roku i najpierw auto trafi na amerykański rynek. Dokładna data wprowadzenia do Europy nie jest jeszcze znana.

Jak na skandynawski samochód przystało 9-2X może poszczycić się wysokim poziomem bezpieczeństwa, jaki oferuje swoim pasażerom. Specjalne wzmocnienia klatki ochronnej, otaczającej kabinę, zwiększają jej odporność na odkształcenia mechaniczne. Solidne belki wewnątrz drzwi oraz wzmocnione słupki środkowe chronią pasażerów podczas zderzeń bocznych. Wszystkie miejsca siedzące wyposażone są w trzypunktowe pasy bezpieczeństwa. Aby podwyższyć ich skuteczność zastosowano napinacze, przyciągające pasy bliżej ciała w momencie zderzenia oraz ograniczniki napięcia, redukujące siły działąjące na pasażerów.

9-2X to pierwszy w historii Saab z napędem na cztery koła i silnikami typu boxer. Podstawowa jednostka napędowa ma pojemność 2,5 litra i moc 165 KM, w wersji aero natomiast będzie montowany dwulitrowy, turbodoładowany silnik dysponujący 227 koniami mechanicznymi.

Motor przeciwsobny charakteryzuje się bardzo kompaktową budową, co w efekcie obniża środek ciężkości pojazdu, a więc wpływa na charakterystykę prowadzenia - auto zachowuje się na drodze bardzo stabilnie i pewnie.

Trzeba przyznać, iż najnowszy Saab zapowiada się dość ciekawie. Niestety cena auta w podstawowej wersji najprawdopodobniej będzie oscylować wokół 150 tys. zł. Ponadto nasuwa się jeszcze jedno pytanie - po co komu Subaru z logo Saaba na masce?

W japońskim stylu
Wewnątrz modelu 9-2X uwagę zwracają okrągłe, ozdobione metalowymi obwódkami zegary, przekazujące kierowcy wszystkie istotne informacje. Sportowa, trójramienna kierownica jest standardowym wyposażeniem wersji aero. Fotel kierowcy i pasażera oddzielone są centralną konsolą, która łagodnie wchodzi na tunel środkowy. Kabina wykończona została aluminiowymi elementami, a dźwignia zmiany biegów obszyta skórą. W sumie jednak w aucie króluje raczej prostota Subaru niż wytworność Saaba.

Dane techniczne

silnik 2.5i 2.0T
pojemność skokowa (ccm) 2457 1994
moc maksymalna  165 KM przy 5.500 obr./min  227 KM przy 6.000 obr./min
maksymalny moment obrotowy 225 Nm przy 4.000 obr./min  294 Nm przy 4.000 obr./min
prędkość maksymalna (km/h) 196 225
zużycie paliwa (miasto, trasa, l/100 km) 11,2/8,4 11,8/8,7

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Zobacz także

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Saab 9-2X dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z gratka.pl