Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36378 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Saab 9-5 po holendersku

Data publikacji: Autor: Tadeusz Belerski

Fot. Saab Nowy właściciel Saaba, holenderski producent sportowych samochodów Spyker, chce powrotu szwedzkiej marki na rynki Europy. Najnowszy model 9-5 bazuje na skonstruowanym jeszcze w czasach GM, Oplu Insignii.

Fot. Saab Flagowy model Saaba, produkowany jest od 1998 roku i należy do wyższej klasy średniej (segment E). Wprowadzony został na rynek, jako następca Saaba 9000. W 2005 roku 9-5 został poddany gruntownemu face liftingowi, natomiast w tym roku zaprezentowano drugą generację tego modelu. Obecnie oferowany jest jako czterodrzwiowy sedan i pięciodrzwiowe kombi. Zbudowany został na płycie podłogowej General Motors (GM Global Epsilon), która wykorzystano także w Insignii. Wtedy jeszcze Saab był częścią amerykańskiego koncernu. Jednak nowy model jest dłuższy od Insigni o 18 cm, a także o 14 cm od Mercedesa klasy E.

Jazdę nowym 9-5 ułatwiają i uprzyjemniają nowoczesne technologie. Auto może być wyposażone w Head-up Display – tzw. wyświetlacz projekcyjny kierowcy na przedniej szybie, inspirowany rozwiązaniami stosowanymi w samolotach myśliwskich. Pokazuje on szybkość z jaką porusza się pojazd, obroty silnika, jak również elementy trasy. Rozwiązanie to sprawia, że kierowca podczas jazdy nie musi odrywać oczu od jezdni.

Fot. Saab Oprócz tego, za pomocą specjalnej kamery rozpoznawane są znaki drogowe, wyświetlane na szybkościomierzu. Trudno więc się będzie wytłumaczyć policjantowi, że jakiegoś się nie zauważyło.

Samochód posiada aktywny układ jezdny DriveSense o zmiennej charakterystyce pracy zawieszenia. Reaguje on na stan drogi po której auto się porusza, kontroluje sztywność zawieszenia, a także układ kierowniczy. Ponadto powoduje, że samochód sam się adoptuje do stylu jazdy kierowcy.

Z nowości można jeszcze wymienić bi-ksenonowe reflektory kierunkowe, trójstrefową klimatyzację, czy nawigację z 8-calowym ekranem.

Deska rozdzielcza ma zielone podświetlenie. Wskaźniki na niej są dobrze widoczne. Wzrok przyciąga prędkościomierz o wyglądzie wysokościomierza – nawiązanie do lotniczego dziedzictwa Saaba z konceptu Aero X. Tradycyjną stacyjkę zastąpił w modelu 9-5 przycisk start/stop umieszczony oczywiście, między przednimi fotelami.

Nowy Saab 9-5 jest dłuższy od poprzednika o 17 cm (5,08 m) i ma o 13 cm większy rozstaw osi (2,84 m). Większe wymiary to w rezultacie wygodne i przestronne wnętrze. Tutaj warto podkreślić, iż płyta podłogowa została opracowana przez inżynierów GM  z myślą o modelu Insignia, kiedy to. Bagażnik limuzyny ma  515 l pojemności.

Fot. Saab W ofercie znalazło się aż 6  nowych jednostek napędowych (od 160 do 300 KM) wykorzystujących technologię Saab Turbo. W sierpniu gamę wzbogacił podwójnie turbodoładowany Diesel o mocy 190 KM, którego można zamówić z nowoczesnym systemem napędu na cztery koła XWD. To pierwszy Diesel z napędem 4×4 w historii tej skandynawskiej marki.
Silniki, zarówno benzynowe jak i Diesle, produkowane są przez GM.

Do wyboru są 6-biegowe skrzynie biegów – manualne lub automatyczne z funkcją sterowania ręcznego. Z jednostkami 2.0 TTiD, 2.0 Turbo i 2.8 V6 Turbo współpracuje również układ stałego napędu 4x4 Saab XWD. Natomiast 2-litrowy silnik BioPower przystosowany jest do zasilania ekologicznym bioetanolem E85. W najtańszej wersji (1.6/180 KM) auto kosztuje 139 900 zł.

Wybrane dane techniczne Saaba 9-5 sedan i konkurentów

Marka/model

Saab 9-5 sedan

Audi A6

BMW 523i

Cena (zł)

139 900

175 175

195 900

Silnik

benzynowy

benzynowy

benzynowy

Pojemność (l)

1.6 Turbo

2.0

3,0

Moc (KM)

180

170

204

Moment obrotowy (Nm)

230

280

270

Przyspieszenie
0-100 km/h (s.)

9,5

8,5

7,8

Prędkość maksymalna

220

224

238

Średnie zużycie paliwa
(l/ 100 km)

7,6

7,5

7,0

Emisja CO2 (g/km)

179

174

177

Skrzynia biegów

6-biegowa,
manualna

6-biegowa,
manualna

6-biegowa,
manualna

Pojemność bagażnika (l)

515

565

520

 

Fot. Saab

Fot. Saab

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Mecenas

    Porównanie w tabelce z 3 litrowym BMW serii 5 jest lekkim nadużyciem ;-) te auta nie mają ze sobą nic wspólnego! Moim zdaniem świetnie że Saab przetrwał ale Insigniopodobny 9-5 to jeszcze nie to na co czekamy. Za te 140 K pln wolałbym Golfa R edition i nic na to nie poradzę ;-))

  • SlawekS

    Mecenas może masz troche racji z tym silnikiem, no ale że jesteś "golfiarz' to się nie przyznaj bo wstyd i wiocha :)

  • FanSciFi

    Całkiem niezłe autko. Nadwoziem przypomina stare szwedzkie saby. I to jest wielki plus tego samochodu. Liczy się dlamnie nawiązanie do dawnych pojazdów marki. Jedynie ta deska rozdzielcza mnie się zabardzo nie podoba. No ale jak saab to saab. taka teska musi być.

  • pixi2000

    Tego saaba niestety nie można przyrównywać za bardzo do bmw 5, bo to nie ta liga. A w lidze, w której ten saab pasuje, to jest zdecydowanie za drogi. Dobrze wyposażony przekracza 200 tysięcy... nie wróżę sukcesu. A co do golfa.... też bym się nie przyznawał. Gdzie burakowóz do saaba...

  • Komentarz usunięty.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Saab 9-5 dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z gratka.pl

Saab 9-5 Cena