Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36066 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Saab 9-5 Sedan Vector 3,0 V6 TiD

Data publikacji: Autor: Aureliusz Mikos

 Jeżeli ktoś szuka w górnej klasie średniej niekonwencjonalnej powinien wziąć pod uwagę Saaba 9-5 z 3-litrowym silnikiem diesla.

Jeżeli ktoś szuka w górnej klasie średniej niekonwencjonalnej, silnej jak tur, a przy tym oszczędnej limuzyny podróżnej, powinien wziąć pod uwagę Saaba 9-5 z 3-litrowym silnikiem diesla. Nie jest to towar po okazyjnej cenie, ale za to ma nie byle jakie zalety.

Saab 9-5 jako 4-drzwiowa limuzyna debiutował w 1997 roku. Wersja kombi została zaprezentowana jesienią 1999 roku. Model 9-5 oferowany jest w pięciu wersjach silnikowych: 2,0T (150 KM), 2,3T (170 KM), 2,0T (190 KM), 3,0 V6 (200 KM) i od 2001 roku w wersji z silnikiem wysokoprężnym 3,0 TiD (176 KM).

Nadwozie/wnętrze
Samochód robi wrażenie eleganckiego, nie znajdziemy tutaj żadnych chromów, złoceń, czy innych rzucających się w oczy elementów ozdobnych. Stylistyka nadwozia i wnętrza jest stonowana i elegancka. Auto wydaje się wręcz zbyt luksusowe dla zwykłych ludzi, raczej pasuje do prezesa dużej firmy. Wnętrze jest bardzo przestronne. Jakość wykończenia wręcz wzorowa. Bardzo funkcjonalny bagażnik ma pojemność 500 l, a po złożeniu tylnej kanapy 980 l. Ponad 450 kg ładowności pozwala przewozić całkiem spore ilości bagażu. Wygodne i uznane za bezpieczne są fotele o typowej dla Saaba stylistyce. Jak przystało na tę klasę pojazdów wszystkie czynności związane z otwieraniem szyb, ustawianiem lusterek i fotela są regulowane elektrycznie. Należy też dodać, że Saab 9-5 uznany został za jeden z najbezpieczniejszych samochodów na świecie i to nie tylko w klasie wyższej średniej, ale w ogóle wśród wszystkich segmentów.

Silnik
Silnik 3,0 TiD to nowoczesna, 24-zaworowa jednostka, zbudowana z aluminium przy udziale partnera General Motors - firmy Isuzu (Saab należy do GM). Zastosowano w niej wysokowydajną technologię wtrysku bezpośredniego, pod dużym ciśnieniem, typu common-rail. Poprzez zastosowanie turbosprężarki firmy Garret silnik osiąga 176 KM przy 4000 obr./min. Jest to sprężarka o zmiennej geometrii - łopatki tej sprężarki samoczynnie zmieniają kąt natarcia w zależności od wartości przepływu gazów spalinowych. Dzięki temu rozwiązaniu kierowca zawsze czuje "pod nogą" zapas mocy, czyni to jazdę przyjemniejszą i bezpieczniejszą. Maksymalny moment obrotowy wynosi 350 Nm przy 2000 obr./min, co oznacza, że ten turbodiesel pod względem momentu dorównuje modelowi 9-5 Aero z silnikiem 2,3 litra. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 9,3 s, prędkość maksymalna 215 km/h. Zużycie paliwa po mieście oscyluje wokół 10 l/100 km, ale poza miastem spada do 6 l/100km.

Układ jezdny
Znów same pochwały. Precyzyjny układ kierowniczy, pewne trzymanie się drogi, wysoki komfort, to atuty tego pojazdu. Średnica zawracania wynosi niecałe 11 m. Opinię o bardzo wysokim poziomie bezpieczeństwa potwierdzają skuteczne hamulce. Ze 100 do 0 km/h auto zatrzymuje się na 39,5 m.

Koszty
Opisywany model kosztuje w najtańszej wersji 47 617 euro, co w przeliczeniu na złote przy kursie 1 euro=3,6499 zł daje 173 797 zł. W standardzie znajdziemy bardzo bogate wyposażenie, właściwie wszystko, co potrzebne jest nawet rozpaskudzonemu kierowcy.

Dane techniczne

Moc maks. (KM-obr./min) 176-4000
Maks. moment obr. (Nm-obr./min) 350-2000
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 9,3
Prędkość maks. (km/h) 215
Średnie zużycie paliwa (l/100 km) 7,4
Poj. bagażnika (l) 500
Cena (zł) 173 697

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Saab 9-5 dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z gratka.pl

Saab 9-5 Cena