Sam na sam z Maluchem

Jerzy Iwaszkiewicz
Zdzisław Podbielski napisał kolejną książkę o samochodach. Nakładem wydawnictwa Dom Wydawniczy „Księży Młyn” ukazały się znakomicie ilustrowane i wydane „Najsłynniejsze marki samochodowe”. Podbielski posiada niezwykłe zbiory ilustracji, książka jest swego rodzaju ewenementem. Opisuje 150 marek m.in. Alfę Romeo, Cadillaca, MG, Morrisa, Saaba i Hammera. Tak podanej wiedzy o samochodach nie było jeszcze w polskiej literaturze fachowej.

Podbielski, dziennikarz, ekspert samochodowy jest autorem 33. książek o tematyce motoryzacyjnej. Pisze bez przerwy, tylko od

Jerzy Iwaszkiewicz, Fot: Archiwum Polskapresse
Jerzy Iwaszkiewicz, Fot: Archiwum Polskapresse

czasu do czasu dostaje jeść od małżonki. Najbardziej ceni sobie książkę „Samochody ciężarowe, specjalistyczne i autobusy” w której opisał m.in. Stara 266 - uznanego za najlepszą ciężarówkę w Europie. Napisał też książkę „Polski Fiat 126 p czyli Maluch”. Proponowaliśmy tytuł „Sam na sam z Maluchem”, ale nie chciał się zgodzić. Maluch zmotoryzował Polskę. Wyprodukowano 4 mln. sztuk i wiele z nich ciągle jeździ. Pod kościołem w Cichym pod Oleckiem, Malucha z hamulcami można kupić za 500 zł, a bez hamulców za 300 zł.

Do dziś dużym powodzeniem cieszą się też książki Podbielskiego z serii „Poznajemy samochody osobowe świata”.

-Najciekawsze w historii motoryzacji konstrukcje małych samochodów to Fiat Uno i Honda Jazz – twierdzi Podbielski. W Jazzie naciska się guzik, kładą się tylne siedzenia i od razu robi się bagażówka. Ceny tylko oszalały. Jazz z klimatyzacją kosztuje 52 tys. zł, a Fiat 500 L, ładny zresztą, jak zsumuje się wszelkie opcje, to cena dochodzi do 60. tysięcy.

-Jak rysuje się przyszłość motoryzacji?

- Świat pospiesznie szuka nowych napędów i nie musi to być wcale elektryczność. Baterie wymagają ciągłego ładowania i są zbyt drogie. Wydaje mi się ,że długo jeszcze pożyją tradycyjne silniki spalinowe – mówi. Podbielski znany jest również z tego, że zadaje trudne pytania techniczne na konferencjach prasowych, tyle, że nie bardzo wiadomo kto mu będzie odpowiadał. Na emeryturę przeszedł znany i lubiany inż. Andrzej Miarka - jedyny, który rozumiał o co pyta Podbielski. Fiat, ze względów oszczędnościowych, pozbywa się teraz wszystkich, którzy osiągnęli wiek emerytalny. Dyrektor Tych Zdzisław Arlet też już nie pracuje. Oszczędzić może trochę oszczędzą, ale o wiele więcej stracą. Arlet zbudował wielkość Tych, a Miarka też wie co mówi i budzi sympatię do firmy.

Produkcja Pandy w Tychach trwać będzie tylko do końca roku. Nie podano, czy na to miejsce produkowany będzie jakiś inny model, a jak nie podano, to znaczy, że nie będzie.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty