Samochód elektryczny. Będą nowe stacje ładowania na kolejnych MOP-ach

Mariusz Michalak
Fot. GreenWay Polska
Fot. GreenWay Polska
GreenWay Polska wybuduje, a potem będzie operatorem kolejnych dziesięciu ogólnodostępnych stacji ładowania samochodów elektrycznych przy autostradzie A4 i ekspresówkach S7 oraz S3. Nowe urządzenia staną na terenie Miejsc Odpoczynku Podróżnych (MOP) w lokalizacjach wyłonionych w przetargu GDDKiA. Pierwsze ładowarki zostaną zainstalowane i oddane do użytku kierowców już w przyszłym roku.

W wyniku zakończonego w kwietniu przetargu Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, GreenWay zainstaluje i będzie operatorem ogólnodostępnych stacji ładowania samochodów na dziesięciu kolejnych MOP-ach. Spółka będzie dzierżawić fragmenty nieruchomości, na których znajdują się MOP-y i będzie tam odpłatnie świadczyć usługi ładowania samochodów elektrycznych.

- Ładowarki przy MOP-ach to konieczność, bo kierowcy elektryków, tak samo jak kierowcy “zwykłych” aut, muszą mieć możliwość naładowania auta w podróży na długim dystansie - komentuje Rafał Czyżewski, Prezes GreenWay Polska.

Ładowarki GreenWay zostaną zainstalowane w następujących lokalizacjach:

Przy autostradzie A4:

  • MOP Podłęże, 
  • MOP Zakrzów,
  • MOP Jawornik,   
  • MOP Jastrząbka  
  • MOP Młyniska,   
  • MOP Budy,  

Przy drodze ekspresowej S3:

  • MOP Kunowo Wschód, 
  • MOP Kunowo Zachód  

Przy drodze ekspresowej S7:

  • MOP Majdany Wielkie
  • MOP Lutek

Łączny koszt instalacji stacji, budowy przyłącza i rozbudowy stacji transformatorowych to wydatek rzędu kilkuset tysięcy złotych na jedną lokalizację.  

W wielu tego typu lokalizacjach jedyną możliwością przyłączenia stacji do sieci energetycznej jest jej zasilnie z infrastruktury należącej do GDDKiA. W takim wypadku wdrożona ostatnio E-taryfa, której celem jest wsparcie rozwoju sieci ładowania e-samochodów, nie może być stosowana. Taka taryfa może być zastosowana jedynie w sytuacji, gdy stacja ładowania przyłączona jest bezpośrednio do sieci należącej do Operatorów Systemów Dystrybucyjnych, takich jak Tauron czy Enea. Oznacza to znacząco wyższe koszty związane zarówno z instalacją ładowarek, jak również kosztów ich eksploatacji.  

- To temat wart rozwiązania - komentuje Rafał Czyżewski. - Stacje ładowania przy autostradach są niezbędne, aby samochody elektryczne stały się pierwszym wyborem Polaków i by podróżowanie nimi nie było wyzwaniem - kosztowym i logistycznym.

Zakończony w kwietniu przetarg GDDKiA jest już trzecim, w wyniku którego GreenWay Polska włącza do swojej sieci stacje zlokalizowane na terenie MOP-ów. Do tej pory GreenWay Polska miał już zawarte umowy na 17 lokalizacji, po ostatnim przetargu ich liczba wzrosła do 27.  

Wszystkie stacje ładowania GreenWay są ogólnodostępne i funkcjonują w ramach sieci GreenWay Polska. 

Zobacz także: Nissan Qashqai w nowej odsłonie

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty