Wszystko
o samochodach

Wiadomości / Raporty

Samochód elektryczny. Ile naprawdę trzeba zapłacić za przejechanie 100 km autem na prąd?

Data publikacji: Autor: Mariusz Michalak

Fot. Newspress Niemiecki automobilklub ADAC sprawdził jakie rzeczywiste zapotrzebowanie na prąd mają auta elektryczne. W oparciu o te dane przeliczyliśmy ile tak naprawdę zapłacimy za przejechanie 100 km elektrykiem w Polsce.

Samochód elektryczny. Ile aut na prąd rejestrują Polacy?

Pod koniec listopada 2020 r. po polskich drogach jeździło 17 121 elektrycznych samochodów osobowych, z których 54% stanowiły pojazdy w pełni elektryczne (BEV, ang. battery electric vehicles) – 9 214 szt., a pozostałą część hybrydy typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles) – 7 907 szt. Park elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych  w analizowanym okresie zwiększył się do 757 szt. W dalszym ciągu rośnie też flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec listopada osiągnęła liczbę 8 734 szt. To dane z Licznika Elektromobilności uruchomionego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych oraz Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego.

Samochód elektryczny. Stacji ładowania aut na prąd wciąż jest zbyt mało

Wraz ze wzrostem liczby pojazdów z napędem elektrycznym, rozwija się również infrastruktura ładowania. Pod koniec listopada w Polsce funkcjonowały 1 324 ogólnodostępne stacje ładowania pojazdów elektrycznych (2 532 punkty). 32% z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 68% wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W listopadzie uruchomiono 30 nowych, ogólnodostępnych stacji ładowania (58 punktów).

Zobacz także: TOP 10. Najgłupsze zachowania kierowców

Zgodnie z ustawą o elektromobilności do końca 2021 roku w Warszawie powinno działać przynajmniej tysiąc ogólnodostępnych punktów ładowania samochodów na prąd. Tymczasem jest ich na razie mniej niż dwieście. Budowa stacji kuleje też w innych miastach w Polsce. Obecnie na jeden taki punkt ładowania w Polsce przypada mniej niż siedem samochodów elektrycznych.

Samochód elektryczny. Ile prądu potrzebuje auto?

Zapotrzebowanie na poziomie 20 kWh/100 km to dużo czy mało? Z pomocą przychodzi zestawienie automobilklubu ADAC, Niemcy postanowili sprawdzić w testach, jakie jest rzeczywiste, a nie tylko deklarowane w katalogach producentów, zapotrzebowanie elektrycznych aut na prąd.

Auta były zasilane za pomocą ładowarki o mocy 22 kW w temperaturze 23 stopni Celsjusza, a pod uwagę wzięto również straty powstające podczas ładowania.

Zapotrzebowanie na prąd i koszt przejechania 100 km wybranymi modelami aut elektrycznych

Model Zapotrzebowanie według testu ADAC (w kWh/100 km) Zapotrzebowanie według WLTP (w kWh/100 km) Zasięg według testu ADAC (w km) Koszt przejechania 100 km (zł)*
Hyundai Ioniq Elektro Style 16,3 13,8 270 23,31
VW e-up! Style 16,7 14,5 220 23,88
Seat Mii Electric Plus 17,3 14,9 215 24,74
Mini Cooper SE 17,6 14,8–16,8 210 25,17
BMW i3 (120 Ah) 17,9 15,3 272 25,6
Kia e-Niro Spirit (64 kWh) 18,1 15,9 398 25,88
Smart Forfour EQ passion 18,4 15,9 100 26,31
Peugeot e-208 GT 18,7 17,6 260 26,74
Kia e-Soul (64 kWh) Spirit 18,8 15,7 390 26,88
Renault Zoe R135 Z.E. 50 Intens (52 kWh) 19 17,7 335 27,17
VW ID.3 Pro Performance 1st Max 19,3 16,1 335 27,6
Hyundai Kona Elektro (64 kWh) Trend 19,5 15 379 27,89
Tesla Model 3 Standard Range Plus 19,5 14,3 305 27,89
Opel Ampera-e First Edition 19,7 14,5 342 28,17
Peugeot e-2008 GT 20,2 17,8 280 28,89
Renault Zoe Intens (41 kWh) 20,3 13,3 243 29,03
DS 3 Crossback E-Tense So Chic 20,5 18,3 270 29,32
Tesla Model 3 Long Range AWD 20,9 16 429 29,89
Nissan Leaf Acenta (40 kWh) 22,1 20,6 201 31,6
Nissan Leaf e+ Tekna (62 kWh) 22,7 18,5 300 32,46
Porsche Taycan 4S Performance Plus 23,6
 
26,2 400 33,74
Tesla Model X 100D 24 20,8 451 34,32
Audi e-tron Sportback 55 quattro 24,4 23,7 390 34,89
Audi e-tron 55 quattro 25,8 23 365 36,89
Jaguar i-Pace EV400 S AWD 27,6 22 366 39,47
Mercedes EQC 400 AMG Line 27,6 22,6 335 39,47
Nissan e-NV200 Evalia (40 kWh) 28,1 25,9 167 40,18

* stawka 1,43 PLN/kWh (AC) PKN Orlen

Samochód elektryczny zdaniem ekspertów

Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA: „Mimo pandemii COVID-19, liczba rejestracji osobowych samochodów elektrycznych od stycznia do listopada 2020 r. wzrosła o 120%, a sieć ogólnodostępnych stacji  ładowania uległa powiększeniu aż o 36% r/r. Wynik mógłby być jeszcze lepszy, gdyby programy wsparcia uruchomione przez NFOŚiGW były lepiej dostosowane do standardów rynkowych. W rok 2021 wchodzimy z optymizmem, ale i nadzieją, że legislacyjno-finansowy system wsparcia zeroemisyjnego transportu zostanie zoptymalizowany. Niezleżnie od tego, sprzedaż samochodów elektrycznych w Polsce ulegnie dalszej dynamizacji ze względu na coraz atrakcyjniejszą ofertę modelową oraz stopniowe wyrównywanie się cen EV i pojazdów konwencjonalnych, które w przypadku niektórych modeli klasy premium już stało się faktem”.

Jakub Faryś, Prezes PZPM: "Chociaż samochody z napędami alternatywnymi zdobywają europejski rynek, jednak nie jest to szybka i równomierna transformacja. Według najnowszego Raportu ACEA, zainteresowanie konsumentów samochodami elektrycznymi ma bezpośredni związek z PKB kraju. Ponad 80% wszystkich samochodów elektrycznych jest sprzedawanych zaledwie w 6 krajach członkowskich UE o najwyższym PKB. Państwa, w których udział rynkowy samochodów elektrycznych wynosi mniej niż 1% -  w tym Polska - mają PKB poniżej 30 tys. euro w przeliczeniu na 1 mieszkańca. Dysproporcja dotyczy również infrastruktury ładowania. Obecnie liczba punktów dostępnych w całej UE wynosi niecałe 200 tys. i jest za niska w porównaniu z faktycznym zapotrzebowaniem. Ponad 75% ładowarek znajduje się na terenie zaledwie czterech krajów, których terytorium stanowi 27% całkowitej powierzchni UE tj. Holandii, Niemiec, Francji i Wielkiej Brytanii. Według szacunków Komisji Europejskiej do 2030 r. potrzebne będą  co najmniej 3 miliony dodatkowych punktów ładowania samochodów elektrycznych, co oznacza, że ich liczba musi wzrosnąć 14-krotnie w ciągu kolejnych 11 lat".

Zobacz także: Testujemy hybrydy Renault

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Nieelektryk (gość)

    No i widać czy elektryk jest taki darmowy jak jest reklamowany, dla mnie ,to jeszcze lipa, jazda w koło komina na dzisiejszą technologię ładowania i baterii

  • Głupoty w artykule (gość)

    ja ładuję ze słońca mam więcej praktycznie za darmo. Można też ładować w domu na nocnej taryfie, co wychodzi jakieś 4-5 zł / 100 km! Tylko głupi albo jadący w trasę ładuje na tych drogich ładowarkach - stacjach przydrożnych, dlatego artykuł jest manipulacją i jest nierzetelny, szkalujący!

  • gosc (gość)

    Prosze obiektywnie podac ceny tego typu pojazdow klasy sredniej w wersjach elektrycznych i hybryd oraz srednia zywotnosc akumulatorow i ich koszt w przypadku koniecznosci wymiany. Takie dane zobrazuja oplacalnosc, bo narazie to tylko huraoptymizm, nie fachowosc.

  • Rav 4 (gość)

    Gdzie te oszczędności mam toyotaRav4 rok 2011 zagazowana spalanie10. 5 gazu po przejechaniu 800 m przełącz się na gaz jeżdżę normalnie nie specjalnie oszczędnie mocny silnik 2litry wysoki bieg

  • Vosco Fan (gość)

    do gosc Reno Zoe - ponad 100 000 zł Opel Corsa e - podobnie Fiat 500e chyba też podobna cena lecz nie pamiętam do końca żywotność baterii do zależy jak bardzo jeżdzisz jeśli po 20km dziennie no to z 10 lat byś dał radę ale jeśli np.:100 km dziennie to z 4-6 lat

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości