Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Samochód hybrydowy. Czy to się opłaca?

Material partnera zewnętrznego
Honda CR-V Hybrid Narzędziem poprawiającym ekonomię jazdy CR-V Hybrid jest także ‘ECO Guide’. To wskazówki sugerujące bardziej wydajne techniki jazdy. Prowadzący może porównywać swoją chwilową efektywność z wynikiem określonego cyklu jazdy, a wyświetlanych punktów-liści przybywa lub ubywa, w zależności od osiąganego przez kierowcę zużycia paliwa.Fot. Honda
Honda CR-V Hybrid Narzędziem poprawiającym ekonomię jazdy CR-V Hybrid jest także ‘ECO Guide’. To wskazówki sugerujące bardziej wydajne techniki jazdy. Prowadzący może porównywać swoją chwilową efektywność z wynikiem określonego cyklu jazdy, a wyświetlanych punktów-liści przybywa lub ubywa, w zależności od osiąganego przez kierowcę zużycia paliwa.Fot. Honda
Zakup nowego auta to duży wydatek i ważna decyzja w życiu każdego z nas. Aby później nie żałować wyboru, należy go dobrze przemyśleć i wziąć pod uwagę wiele aspektów późniejszej eksploatacji.

Nie zawsze to, co tańsze w cenniku okaże się tańszym po podsumowaniu kilkuletnich wydatków eksploatacyjnych. Na koszty utrzymania auta oprócz paliwa i ubezpieczenia składają się m.in. wydatki poniesione na serwis oraz utrata wartości.

Honda CR-V Hybrid Narzędziem poprawiającym ekonomię jazdy CR-V Hybrid jest także ‘ECO Guide’. To wskazówki sugerujące bardziej wydajne techniki jazdy.
Honda CR-V Hybrid

Narzędziem poprawiającym ekonomię jazdy CR-V Hybrid jest także ‘ECO Guide’. To wskazówki sugerujące bardziej wydajne techniki jazdy. Prowadzący może porównywać swoją chwilową efektywność z wynikiem określonego cyklu jazdy, a wyświetlanych punktów-liści przybywa lub ubywa, w zależności od osiąganego przez kierowcę zużycia paliwa.

Fot. Honda

Przyjrzyjmy się zatem szacowanym kosztom eksploatacji, na przykładzie nowej Hondy CR-V. Klienci biorący pod uwagę zakup tego auta mają do wyboru silnik benzynowy 1.5 VTEC TURBO o mocy 173 KM w wersji 2WD i 4WD łączony z manualną lub automatyczną skrzynią biegów oraz napęd hybrydowy. Składa się on z 2-litrowego silnika benzynowego i-VTEC o mocy maksymalnej 107 kW (145 KM), osiąganej przy 6200 obr/min. i w napęd elektryczny o mocy 135 kW (184 KM) z momentem obrotowym 315 Nm. Dzięki układowi hybrydowemu, CR-V Hybrid z napędem na przednią oś osiąga przyspieszenie 0-100 km/h 8,8 sekundy, dla modelu AWD wynosi ono 9,2 sekundy. Maksymalna prędkość pojazdu wynosi 180 km/h. Patrząc na cennik okazuje się, że najtańsza wersja benzynowa kosztuje 114 400 zł (2WD ze skrzynią manualną, wersja Comfort), na hybrydę zaś trzeba wydać przynajmniej 136 900 zł (2WD, Comfort). Aby jednak porównanie miało sens, wybierzmy do niego odpowiadające sobie wersje auta - 1.5 VTEC TURBO z napędem 4WD oraz automatyczną skrzynią CVT oraz hybrydę 4WD wyposażoną w ten sam typ przekładni. Oba samochody w identycznych wersjach wyposażenia Elegance kosztują odpowiednio 139 500 zł (odmiana benzynowa) i 151 000 zł za hybrydę. W tym przypadku różnica w cenie wynosi zatem 11 500 zł.

Pochylając się nad danymi dotyczącymi zużycia paliwa, widzimy że według pomiaru WLTP, odmiana benzynowa zużywa w mieście 8,6 l/100 km, w cyklu pozamiejskim 6,2 l/100 km, średnio zaś 7,1 l/100 km. Odpowiadające wartości w aucie hybrydowym to 5,1 l/100 km, 5,7 l/100 km oraz 5,5 l/100 km. Stąd prosty wniosek - w każdym przypadku CR-V Hybrid jest oszczędniejsza od swojej odpowiedniczki z klasycznym zespołem napędowym, ale największa różnica jest w cyklu miejskim - wynosi aż 3,5 l/100 km! Zakładając średnią cenę 1 litra benzyny bezołowiowej 95 na poziomie 4,85 zł, okazuje się, że poruszając się po mieście hybrydą na każde przejechane 100 km zostaje nam w kieszeni prawie 17 zł. Wówczas różnica w cenie między wersją benzynową, a hybrydową zwróci się po 67 tys. km. To nie koniec zalet hybrydy. Pamiętajmy o tym, że samochód ten umie bezszelestnie pokonać dystans do 2 km (zależnie od warunków drogowych i stopnia naładowania akumulatora). W praktyce może to oznaczać np. bezgłośne manewrowanie po parkingu centrum handlowego lub nawet przejazdy przez miasta lub tereny zabudowane podczas jazdy w trasie. Rzeczą wartą odnotowania jest niezwykła płynność jazdy.

Honda CR-V Hybrid Narzędziem poprawiającym ekonomię jazdy CR-V Hybrid jest także ‘ECO Guide’. To wskazówki sugerujące bardziej wydajne techniki jazdy.
Honda CR-V Hybrid

Narzędziem poprawiającym ekonomię jazdy CR-V Hybrid jest także ‘ECO Guide’. To wskazówki sugerujące bardziej wydajne techniki jazdy. Prowadzący może porównywać swoją chwilową efektywność z wynikiem określonego cyklu jazdy, a wyświetlanych punktów-liści przybywa lub ubywa, w zależności od osiąganego przez kierowcę zużycia paliwa.

Fot. Honda

Dzięki unikalnej technice systemu i-MMD Hondy przełączanie pomiędzy trzema trybami, zapewniającymi najwyższą możliwą efektywność podczas jazdy przebiega wręcz niezauważalnie. Do dyspozycji kierowcy są następujące tryby jazdy: Tryb elektryczny (EV Drive), podczas którego akumulator litowo-jonowy zasila bezpośrednio elektryczny silnik napędowy; Tryb hybrydowy (Hybrid Drive), w którym silnik benzynowy dostarcza moc do silnika elektrycznego/generatora, który z kolei przekazuje ją do elektrycznego silnika napędowego; Tryb silnika spalinowego (Engine Drive), w którym silnik benzynowy przekazuje napęd bezpośrednio na koła za pośrednictwem sprzęgła blokującego. W praktyce, zarówno uruchomienie silnika spalinowego, jego wyłączenie jak i przełączanie między trybami przebiega w sposób niezauważalny dla pasażerów, a kierowca zawsze ma pewność, że auto jest w trybie zapewniającym optymalną efektywność w danym momencie jazdy. W większości przypadków, podczas jazdy miejskiej, CR-V Hybrid samodzielnie przechodzi pomiędzy napędem hybrydowym i elektrycznym, dbając o maksymalną wydajność napędu. Podczas jazdy w trybie hybrydowym, nadmiar mocy silnika benzynowego może służyć do doładowywania baterii, które odbywa się za pośrednictwem drugiej maszyny elektrycznej, pełniącej rolę generatora. Tryb jazdy silnikowej jest najbardziej wydajny na szybko pokonywanych odcinkach, a dodatkowo może być chwilowo wspomagany mocą silnika elektrycznego, kiedy niezbędne jest chwilowe podniesienie momentu obrotowego. Podczas jazdy z prędkością 60 km/h Honda CR-V Hybrid będzie zazwyczaj poruszała się w trybie elektrycznym. Przy prędkości 100 km/h, przez około jedną trzecią czasu, system pozwoli na jazdę w trybie elektrycznym (EV Drive). Prędkość maksymalna (180 km/h) uzyskiwana jest w trybie hybrydowym. Oprogramowanie sterujące pracą systemu i-MMD decyduje o tym, kiedy następuje przełączenie pomiędzy trybami jazdy, bez potrzeby jakiejkolwiek ingerencji ze strony kierowcy czy angażowania jego uwagi.

Narzędziem poprawiającym ekonomię jazdy CR-V Hybrid jest także ‘ECO Guide’. To wskazówki sugerujące bardziej wydajne techniki jazdy. Prowadzący może porównywać swoją chwilową efektywność z wynikiem określonego cyklu jazdy, a wyświetlanych punktów-liści przybywa lub ubywa, w zależności od osiąganego przez kierowcę zużycia paliwa.

W perspektywie dłuższej eksploatacji nie bez znaczenia jest fakt, że układ hybrydowy pozbawiony jest elementów, które po latach eksploatacji mogą przysparzać problemów - w aucie nie ma alternatora i rozrusznika, czyli części naturalnie zużywających się w czasie wieloletniej eksploatacji.

Reasumując - zakup CR-V Hybrid będzie zakupem rozsądku, ale też będą stały za nim konkretne liczby i wyliczenia, które przytoczyliśmy. To Samochód oszczędny, bardzo przyjazny środowisku naturalnemu, także bezawaryjny i, co znajduje potwierdzenie w wielu zestawieniach, o rekordowo niskiej utracie wartości w swoim segmencie.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty