Wszystko
o samochodach

Porady / Eksploatacja

Samochód hybrydowy. Zasada działania, rodzaje hybryd, przykłady aut

Data publikacji: Autor: Kamil Rogala

Czytasz ostatnią stronę tego artykułu.

  • Hybryda równoległa

W hybrydzie równoległej główną rolę napędową odgrywa jednostka spalinowa, natomiast silnik elektryczny pełni funkcję wspomagającą. Co więcej, hybrydy równoległe dzielą się na napędy o jednym lub dwóch sprzęgłach, jak również napędy o rozdzielonych osiach. W przypadku tego pierwszego, jednosprzęgłowego rozwiązania, jednostka elektryczna jest na stałe połączona z silnikiem spalinowym, co z kolei wyklucza możliwość niezależnej pracy obu jednostek. Co prawda jest tryb jazdy wyłącznie na silniku elektrycznym, ale tylko przy niewielkiej prędkości np. podczas ruszania lub jazdy w korku.

Rozwiązanie dwusprzęgłowe ma więcej zalet, bowiem jednostka spalinowa nie jest połączona na stałe z jednostką elektryczną – niezależną pracę umożliwia zastosowane pomiędzy jednostkami sprzęgło. W praktyce oznacza to, że w przeciwieństwie do rozwiązania jednoprzęsłowego, w którym jazda w trybie elektrycznym wprawia w ruch wał korbowy, w układach dwusprzęgłowych można bez przeszkód korzystać tylko z silnika elektrycznego nawet przy wyższych prędkościach. Mimo to są pewne ograniczenia, bowiem podczas samodzielnego napędzania samochodu, silnik elektryczny nie może pracować z pełną mocą. Część tej mocy musi pozostawać w „rezerwie” na wypadek konieczności uruchomienia silnika spalinowego.

Fot. Toyota Oprócz tego rozwiązanie dwusprzęgłowe o wiele lepiej radzi sobie z odzyskiwaniem energii podczas hamowania. O ile w przypadku napędu hybrydowego jednosprzęgłowego część energii była pochłaniana przez silnik, tak w przypadku wersji dwusprzęgłowej, podczas odzyskiwania energii w czasie hamowania, silnik elektryczny i spalinowy jest rozłączany, dzięki czemu cała energia wytworzona w czasie wytracania prędkości jest przekazywana na ładowanie akumulatora.

Napęd hybrydowy o rozdzielonych osiach charakteryzuje się tym, że jednostka spalinowa i elektryczna nie są ze sobą w żaden sposób połączone. Silnik spalinowy może napędzać koła osi przedniej, natomiast koła tylne mogą być napędzane silnikiem elektrycznym (lub odwrotnie). Jeśli obie jednostki napędowe są aktywne równocześnie, mamy do dyspozycji napęd na cztery koła z możliwością rozdzielania mocy w różnych proporcjach. Rzecz jasna podczas hamowania silnik elektryczny może odzyskiwać energię, choć z drugiej strony jest pewne ograniczenie – na postoju silnik elektryczny nie może pełnić roli rozrusznika i alternatora. W związku z tym konieczne jest zastosowanie oddzielnego elementu pełniącego rolę rozrusznika silnika spalinowego. Kolejną pozytywną cechą powyższego rozwiązania jest fakt, że jednostka elektryczna może pracować z dużą prędkością obrotową.

Reasumując, hybrydy równoległe, szczególnie dwusprzęgłowe oraz o rozdzielonych osiach, charakteryzują się dużą sprawnością oraz możliwością zachowania napędu konwencjonalnego w szerokim zakresie pracy. Poza tym taki układ zajmuje stosunkowo niewiele miejsca, jest niedrogi w produkcji, a to przekłada się na ostateczny koszt zakupu.

Zalety:

- Duże możliwości odzyskiwania energii podczas hamowania (tyczy się hybryd dwusprzęgłowych i o rozdzielonych osiach).

- Stosunkowo niedrogie koszty produkcji i zakupu.

- Niewielkie wymiary i prostota konstrukcji.

Wady:

- Konieczność stosowania oddzielnego alternatora i rozrusznika.

  • Hybryda mieszana

Hybryda mieszana to połączenie napędu szeregowego z równoległym. W tym przypadku jednostka spalinowa wspomagana jest przez dwa silniki elektryczne. Moc silnika spalinowego rozdzielana jest za pomocą przekładni planetarnej na moc elektryczną oraz mechaniczną z możliwością przenoszenia bezpośrednio na koła napędowe.

W zależności od potrzeb, jedna z jednostek elektrycznych napędza auto, wspomaga silnik spalinowy bądź odzyskuje energię w czasie hamowania, natomiast druga może wspomagać pierwszy silnik elektryczny lub ładować akumulatory, pełni także rolę rozrusznika, który odpowiada za uruchamianie jednostki spalinowej. Przekładnia planetarna z kolei zastępuje konwencjonalną skrzynię biegów, choć specyficzny sposób jej pracy nie każdemu kierowcy przypadnie do gustu.

Zalety:

- Wyższa sprawność w porównaniu do hybryd szeregowych.

- Niezła oszczędność paliwa w ruchu miejskim.

- Wiele trybów jazdy do wyboru.

Wady:

- Działanie przekładni planetarnej.

Najpopularniejsze oraz najdroższe auta hybrydowe w Polsce

Fot. Toyota Jedną z najpopularniejszych i jednocześnie najtańszych hybryd na naszym rynku jest Toyota Yaris Hybrid. Za takie auto w odmianie Active trzeba zapłacić 66 900 złotych. Układ oparty na 1.5 litrowym silniku benzynowym generuje 100 KM, co w miejskim ruchu w zupełności wystarczy. Jeśli ktoś potrzebuje nieco więcej przestrzeni, za 86 400 złotych dostanie model Auris w tym samym wariancie wyposażenia. W tym przypadku zastosowano układ bazujący na silniku benzynowym 1.8 generujący moc 136 KM. Ciekawą alternatywą jest Kia Niro w wersji wyposażenia M, która posiada napęd hybrydowy oparty na silniku benzynowym 1.6 GDI o mocy 141 KM. Wspomniana we wstępie Toyota Prius w najnowszej wersji Plug-in Hybrid to koszt co najmniej 155 900 złotych.

Kontrastem dla popularnych propozycji są takie modele, jak Porsche Panamera czy też Land Rover Range Rover. Najdroższe jest Porsche Panamera S E-Hybrid w wersji Executive – ponad 968 tysięcy złotych – wyposażone w napęd hybrydowy bazujący na jednostce benzynowej 4.0 o mocy 680 KM. Za ponad 910 tysięcy złotych jest model Land Rover Range Rover SVAutobiography AWD z układem hybrydowym o mocy 404 KM.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Komentarz usunięty.
  • Michał (gość)

    Teraz znajdziesz tanie ubezpieczenie OC i AC w telefonie to proste i szybkie w aplikacji Kupdirect z Google Play skanujesz tylko kod z dowodu rejestracyjnego, bez wpisywania danych i w 5 sek masz porównanie składek a w 40 sek polisę na mailu

  • ryweKK (gość)

    Hybrydy są świetne, brat ma hybrydowego rav4 i dzięki silnikowi elektrycznemu układ generuje 218 KM. A spalanie jak w moim małym benzyniaku. Gdyby tylko nie ta cena to już by stał u mnie w garażu :)

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości