Wszystko
o samochodach

Porady / Eksploatacja

Samochód na wiosnę

Data publikacji: Autor: Zdzisław Podbielski

Fot. archiwum: Nadwozie najlepiej myć ręcznie, gdyż można to zrobić dokładnie przy okazji przyjrzeć się powłoce lakierniczej. Tegorocznej zimy opady śniegu były obfite. Dla zapewnienia bezpieczeństwa drogi posypywano środkami chemicznymi, a te, nie są przyjazne dla samochodu.

 Fot. archiwum: Nadwozie najlepiej myæ rêcznie, gdy¿ mo¿na to zrobiæ dok³adnie przy okazji przyjrzeæ siê pow³oce lakierniczej.

Sól sypana na jednię może być przyczyną przyspieszonego niszczenia nadwozia, elementów podwozia i osprzętu silnika. Przegląd samochodu po zimie możemy w dużym zakresie wykonać sami, ale sprawdzenie i ewentualną wymianę części, zwłaszcza istotnych dla bezpieczeństwa jazdy, należy pozostawić wyspecjalizowanym stacjom obsługi.

 

Najpierw mycie

 

Zaczynamy od dokładnego umycia samochodu. Czynności mycia silnika i podwozia warto powierzyć wykwalifikowanym myjniom. Warto przypomnieć, że nie powinno się myć jednostki napędowej za pomocą urządzeń wysokociśnieniowych. Woda lub inne środki myjące kierowane pod wysokim ciśnieniem na osprzęt silnika, zwłaszcza elektryczno-elektroniczny, mogą go uszkodzić. Przeciwnie należy postąpić w Fot. R. Polit: Myjemy, ewentualnie wymieniamy pióra wycieraczek. przypadku podwozia, myć je strumieniem wody pod takim ciśnieniem, aby wypłukać zanieczyszczenia.

 

Po zimie szczególnie dokładnie należy umyć nadwozie. Pomimo szerokiego dostępu do automatycznych myjni, wygodnie zlokalizowanych przy stacjach benzynowych, zalecamy ręczne mycie. Zrobimy to dokładniej, bo wirujące szczotki nie dotrą wszędzie, i jednocześnie będziemy mieli okazję dobrze przyjrzeć się nadwoziu, dostrzec zadrapania lub ubytki lakieru. W przypadku ich pojawienia się, potrzebna będzie decyzja, czy kwalifikują się one do usunięcia we własnym zakresie, czy istnieje potrzeba skorzystania z usług lakiernika. Jeśli są to zarysowaniaFot. R. Polit: Kontrolujemy i ewentualnie uzupe³niamy p³yny nie sięgają do powierzchni metalu, możemy sami – pędzelkiem lub zapałką – uzupełnić ubytki lakieru nawierzchniowego.

 

Po umyciu nadwozie trzeba wytrzeć do sucha, najlepiej czystą i miękką ściereczką irchową, a także przetrzeć uszczelki gumowe gąbką zmoczoną w wodzie. Po przetarciu do sucha uszczelki nacieramy talkiem, gliceryną lub specjalnymi środkami pielęgnacyjnymi. Nie zapomnijmy o piórkach wycieraczek szyb - trzeba je umyć ciepłym roztworem mydła.

 

Wnętrze

 

Zabiegom czyszczącym poddajemy też wnętrze nadwozia. Usuwamy zabrudzenia z podłogi, czyścimy dywaniki i jeśli jest to konieczne, również tapicerkę. Do tapicerki producenci zalecają Fot. R. Polit: Sprawdzamy te¿ stan po³±czeñ akumulatora. stosowanie specjalnych środków czyszczących. Sprawdzamy też pasy bezpieczeństwa, które w przypadku zabrudzenia czyścimy ciepłą wodą z delikatnym syntetycznym środkiem myjącym.

 

Przegląd techniczny

 

Przygotowując samochód do eksploatacji po trudnym okresie zimowym jesteśmy w stanie sami wykonać mały przegląd techniczny. Należy sprawdzić poziom wszystkich płynów eksploatacyjnych i ewentualnie je uzupełnić, a także skontrolować czystość biegunów akumulatora. Sprawdzając Fot. R. Polit: Opony wymieniamy na letnie. poziom płynu hamulcowego i chłodzącego przypomnijmy sobie, zerkając w książce serwisowej, czy nie pora na ich wymianę.

Użytkownik samodzielnie może sprawdzić wygląd przewodów zapłonowych i czy klosze lamp przednich oraz tylnych nie są uszkodzone. Nawet drobne pęknięcia mogą spowodować wnikanie wilgoci do wnętrza lampy i w efekcie jej uszkodzenie.

 

Na zakończenie eksploatacji zimowej pamiętajmy o wymianie opon na letnie.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Komentarze

  • Komentarz usunięty.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości