Wszystko
o samochodach

Aktualności / Informacje

Samochód na wodór

Data publikacji: Autor: (w)

Pod koniec października Fiat przedstawił pandę, napędzaną wodorowym ogniwem paliwowym. Włoski koncern samochodowy poszukuje alternatywnych źródeł napędu, które w przyszłości mogłyby zastąpić paliwa, pochodzące z ropy naftowej.

W ogniwie paliwowym w wyniku reakcji elektrochemicznej powstaje prąd. Najczęściej paliwem jest wodór, uzyskiwany z rozkładu wody, ale może nim być także gaz. Prąd z ogniwa napędza silnik elektryczny.

Pierwsza była Honda
Nad alternatywnymi źródłami energii pracują także inne koncerny samochodowe, które już od lat przedstawiają eksperymentalne samochody napędzane ogniwami.

Pierwszym samochodem, zasilanym wodorowymi ogniwami paliwowymi, który w ograniczonym zakresie został wprowadzony do handlu (2002 r.), była honda FCX. Auto otrzymało homologację w Stanach Zjednoczonych i w Japonii.

Ze względu na wysoką cenę i prototypową konstrukcję, Japończycy zaplanowali, że przez pierwsze trzy lata na drogi wyjedzie zaledwie 30 hond FCX. Honda FCX jest napędzana silnikiem elektrycznym o mocy 82 KM, który energię uzyskuje z ogniwa w wyniku reakcji łączenia wodoru z tlenem. Wodór przechowywany jest w zbiorniku pod ciśnieniem 350 atmosfer.

Ford na wodór
W zeszłorocznym rajdzie samochodów ekologicznych Challenge Bibendum, Ford wystawił pięć pojazdów, napędzanych alternatywnymi źródłami energii.

Był wśród nich ford focus FCEV Hybrid, napędzany czystym wodorem. Samochód ten był wyposażony w stos ogniw paliwowych i zespół akumulatorów o napięciu 216 V. Jako główne źródło energii wykorzystywany był stos ogniw paliwowych (92 KM). Kiedy była potrzebna dodatkowa moc, np. podczas przyspieszania, akumulatory mogły dostarczyć dodatkowo 25 KM.

Podczas hamowania część energii jest odzyskiwana i służy do doładowania akumulatorów. Ford przewiduje, że pojazdy napędzane ogniwami paliwowymi nie pojawią się w sprzedaży przed 2010 r.

Ślepa uliczka benzynowców?
Postęp w motoryzacji odbywa się w wyniku stałego doskonalenia tradycyjnych rozwiązań. Takiemu doskonaleniu od ponad stu lat poddawany jest silnik spalinowy.

Specjaliści twierdzą, że niewiele z niego już się da "wycisnąć". Radykalny postęp może być dokonany tylko przy zastosowaniu zupełnie nowych rozwiązań. Takim rozwiązaniem ma być ogniwo paliwowe.

Ogniwo, chociaż znane i stosowane od dawna (np. w kosmosie), wciąż jeszcze nie jest doskonałe, a energia z niego uzyskiwana bardzo droga.

Żeby nastąpił przełom, potrzebne są nowe materiały, nowe technologie i powszechne zastosowanie nowego napędu. Ciekawe, kiedy powszechnie będziemy eksploatować "skodę na wodę" (jak kiedyś śpiewał Andrzej Rosiewicz) lub dokładniej - silnik, w którym produktem spalania będzie woda.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości