Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Samochód używany. Auto w Polsce ma średnio 20 lat. To oficjalnie, a realnie?

Mariusz Michalak
Fot. Andrzej Banaś
Fot. Andrzej Banaś
Z danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wynika, że w Polsce pod koniec 2019 roku zarejestrowanych było 31,5 mln pojazdów, czyli o 1 180 417 sztuk więcej niż rok wcześniej. Z tego blisko 25 mln stanowią auta osobowe, natomiast średnia wieku wszystkich pojazdów to – oficjalnie – ponad 20 lat,

Raport Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR pokazuje, że samochodów, nie tylko osobowych, jest w Polsce coraz więcej i są one – statystycznie – coraz starsze.

Dane o pojazdach zawarte w bazie CEPiK (według Samaru):

  • 31,5 mln sztuk – całkowita liczba pojazdów zarejestrowanych w Polsce
  • 1,18 mln sztuk – przyrost liczby zarejestrowanych w Polsce wszystkich pojazdów w ciągu roku
  • 24,61 mln – liczba aut osobowych zarejestrowanych w Polsce pod koniec 2019 roku. Stanowią one prawie 78 proc. wszystkich pojazdów
  • 914 454 sztuki – o tyle w ciągu roku zwiększyła się liczba zarejestrowanych w Polsce aut osobowych
  • 2,79 mln – liczba zarejestrowanych w Polsce aut dostawczych (dmc do 6 ton) – wzrost w ciągu roku o prawie 103 tysiące sztuk
  • 640,8 samochodu (przy wzroście w ciągu roku o 24 sztuki) – to liczba samochodów osobowych przypadająca w Polsce na 1000 mieszkańców. Średnia unijna wynosi 602 auta na 1000 mieszkańców.

Problem stanowią tzw. martwe dusze. Tp samochody nigdy nie wyrejestrowane z systemu, ale już z dużą pewnością nieistniejące. I tak w w raporcie Samaru sprzed roku w Polsce jeździ m.in. 1,8 mln Fiatów 126p, czy blisko 523 tys. Polonezów.

Przyjmuje się, że „martwa dusza” to pojazd, który został zarejestrowany w Polsce ponad 10 lat temu i od co najmniej 6 lat jego dane w bazie nie były modyfikowane. Stosując takie założenie Samar ustalił, że:

  • niecałe 23,5 mln (a nie 31,5 mln) to całkowita liczna pojazdów w Polsce
  • nieco ponad 18,5 mln to „aktywne” samochody osobowe
  • w Polsce jeździ 2,01 mln samochodów dostawczych
  • średni wiek samochodu w Polsce to 15,3 roku, a nie 20,3 lat
  • wśród samochodów osobowych średni wiek to 15,12 roku (nieco więcej – o 0,26 roku – niż rok wcześniej)
  • na 1000 mieszkańców przypada realnie 482,2 samochodu – a więc wyraźnie mniej niż wynosi średnia unijna.

Import aut używanych

Jak podaje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, licząc od początku bieżącego roku import używanych samochodów osobowych i dostawczych o dmc do 3,5 tony wyniósł 248 278 sztuk, o 26,0% mniej niż rok wcześniej.

Najgorszy był kwiecień, gdzie - porównując rok do roku - spadek wyniósł aż 65,6%.

Taki wynik jest oczywiście skutkiem pandemii i związanych z nią konsekwencji, m.in. braku możliwości rejestracji sprowadzonych aut i znacznym ograniczeniem przemieszczania się.

Średni wiek aut sprowadzonych w ciągu czterech ostatnich miesięcy wyniósł 11,5 roku, przy czym w samym kwietniu importowane były pojazdy nieznacznie młodsze - średnia to 11 lat i 1 miesiąc

W czwartym miesiącu roku udział pojazdów z silnikami Diesla w imporcie aut osobowych wyniósł 42,8%, natomiast trend 12-miesięczny osiągnął poziom 43,8%. Biorąc pod uwagę źródło sprowadzanych samochodów z silnikami wysokoprężnymi – tradycyjnie najczęściej są to: Niemcy, Francja i Belgia. Te trzy kraje "dostarczyły" ponad 77,0 % używanych aut napędzanych olejem.

We wszystkich województwach tegoroczny import był mniejszy niż przed rokiem. Najwięcej samochodów sprowadzonych zostało do woj. wielkopolskiego (33 077 szt.), które wykazało najmniejszy w skali kraju spadek importu w porównaniu z ubiegłym rokiem (-22,5%).

Ranking TOP10 krajów, z których w bieżącym roku najczęściej importowane są samochody do Polski:
1. Niemcy – 138 986 szt. (-28,2%)
2. Francja – 25 802 szt. (-22,1%)
3. Belgia – 17 370 szt. (-25,7%)
4. Holandia – 10 603 szt. (-29,8%)
5. Stany Zjednoczone – 9 787 szt. (0,7%)
6. Włochy – 9 003 szt. (-30,2%)
7. Szwajcaria – 6 656 szt. (-29,9%)
8. Dania – 6 305 szt. (-28,2%)
9. Austria – 6 120 szt. (-24,7%)
10. Szwecja – 5 488 szt. (-27,6%)

Ranking TOP20 najczęściej importowanych marek w 2020 roku:
1. Volkswagen – 27 874 szt.,
2. Opel – 23 805 szt.,
3. Ford – 21 908 szt.,
4. Audi – 21 461 szt.,
5. Renault – 15 914 szt.,
6. BMW – 15 636 szt.,
7. Peugeot – 12 323 szt.,
8. Mercedes – 11 589 szt.,
9. Citroen – 11 511 szt.,
10. Toyota – 8 373 szt.,
11. Fiat – 8 207 szt.,
12. Hyundai – 7 273 szt.,
13. Nissan – 6 554 szt.,
14. SEAT – 6 526 szt.,
15. Volvo – 6 020 szt.,
16. Kia – 5 539 szt.,
17. Skoda – 5 535 szt.,
18. Honda – 4 868 szt.,
19. Mazda – 4 849 szt.,
20. Suzuki – 3 418 szt.
Trzy czołowe marki tego zestawienia stanowią łącznie 29,6% importowanych samochodów.

Ranking TOP20 najczęściej importowanych modeli w 2020 roku:
1. Audi A4 - 8 301 szt.,
2. Volkswagen Golf - 7 016 szt.,
3. Opel Astra - 6 500 szt.,
4. BMW 3 - 5 799 szt.,
5. Audi A3 - 4 799 szt.,
6. Volkswagen Passat - 4 528 szt.,
7. Audi A6 - 4 067 szt.,
8. Ford Focus - 4 024 szt.,
9. Opel Corsa - 3 998 szt.,
10. BMW 5 - 3 884 szt.,
11. Volkswagen Polo - 3 489 szt.,
12. Ford Fiesta - 3 419 szt.,
13. Ford Mondeo - 3 392 szt.,
14. Nissan Qashqai - 2 743 szt.,
15. Opel Meriva - 2 718 szt.,
16. Renault Clio - 2 527 szt.,
17. Renault Scenic - 2 467 szt.,
18. Opel Insignia - 2 398 szt.,
19. Renault Megane - 2 319 szt.,
20. Volkswagen Touran - 2 269 szt.
Modele z TOP20 stanowią 32,5% importowanych samochodów osobowych.

Skoda. Prezentacja gamy SUV-ów: Kodiaq, Kamiq i Karoq

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty