Wszystko
o samochodach

Aktualności / Informacje

Samochód używany. Ponad połowa używanych aut starszych niż 5 lat pochodzi z importu

Data publikacji: Autor: Mariusz Michalak

Fot. Marzena Bugała-Azarko W ciągu ostatnich sześciu miesięcy na polskim rynku pojawiło się jeszcze więcej starszych używanych samochodów niż dotychczas. W ofercie było 66 proc. samochodów starszych niż 10 lat. W większości są to auta importowane, których historii nie można zweryfikować.

Najczęściej były to samochody w wieku około 17 lat, o przebiegu ponad 230 tysięcy kilometrów, które często nie spełniają aktualnych norm bezpieczeństwa i są po poważnych wypadkach. Z drugiej strony w ofertach sprzedaży było mniej niż 15 proc. samochodów poniżej piątego roku życia. Samochody w tym wieku można kupić taniej w komisach, a te powyżej dziesiątego roku życia są tańsze u osób prywatnych. Takie wnioski wynikają z analizy AAA AUTO, która na bieżąco monitoruje rynek samochodów używanych w Europie Środkowej.

Podział według wieku aut używanych w ofertach sprzedaży na polskim rynku w ciągu ostatnich sześciu miesięcy, to: 15 proc. aut do 5 lat, 20 proc. aut w wieku od 5 do 10 lat, 31 proc. aut pomiędzy 10 a 14 rokiem życia oraz 34 proc. aut starszych niż 15 lat. Wśród samochodów niemal nowych było tylko 19 proc. aut importowanych. Były to w większości modele samochodów z wyposażeniem niedostępnym w Polsce.

Zobacz także: Jazda podczas burzy. O czym trzeba pamiętać?

„Można powiedzieć, że im młodszy samochód kupujemy, tym ponosimy mniejsze ryzyko, że kupimy auto z zagranicy o niepewnej historii. Ponadto okazuje się, że w komisach zapłacimy mniej pieniędzy, niż u sprzedawców prywatnych, szczególnie w przypadku młodszych aut używanych. Duzi dealerzy zwracają uwagę na jakość, gdy samochód jest starszy, dlatego prywatni sprzedawcy oferują takie samochody taniej. Niemal zawsze znajduje to odzwierciedlenie w jakości i stanie samochodu oraz cenie niezbędnych dodatkowych napraw” – powiedziała Karolina Topolova, Dyrektor Generalna AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA AUTO.

Ponad 50 proc. samochodów w wieku powyżej 5 lat jest sprzedawanych osobom fizycznym poza komisami. W przypadku samochodów poniżej 5 roku życia jest to mniej niż 19 proc.

Jeśli chodzi o popularność samochodów w poszczególnych kategoriach wiekowych, ranking koresponduje również z popularnością samochodów w okresie ich największej świetności. Dlatego Opel Astra dominuje na pierwszym miejscu w wieku poniżej 15 lat, podczas gdy Audi A4 jest liderem w starszych samochodach. Wśród marek Volkswagen prowadzi w trzech kategoriach, które Opel wyprzedził jedynie w kategorii samochodów od 10 do 14 lat. W przypadku Volkswagena, Opla czy Audi udział w całej ofercie rośnie wraz z wiekiem. Odwrotnie jest w przypadku Forda lub Skody, które, wręcz przeciwnie, procentowo maleją wraz z wiekiem.

Zobacz także:Tak prezentuje się nowy Volkswagen Golf GTI

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Miras (gość)

    Oby tylko straszy jak 5 lat a nie 10..

  • Elwira (gość)

    Cześć panowie, mam na imie Elwira 25 lat. Chętnie poznam normalnego faceta. Nie szukam sponsora, nie interesuje mnie jakie masz zarobki, samochód itp. Przede wszystkim cenię kulturę osobistą i poczucie humoru, wygląd dla mnie to sprawa drugorzędna. Zainteresowane osoby zapraszam do kontaktu. Więcej moich zdjęć można zobaczyć na moim profilu : http://milepanie.pl/elwira

  • biorek (gość)

    Te starsze, to jeszcze lepiej działają jak te nowsze, dlatego wielu nie zmienia. Moja avensis przy regularnej wymianie oleju i filtrów jeździ już 12 lat

  • Ja (gość)

    Mam to w nosie. Mam 14 letnią Octavię II 1.6 mpi. Serwisowana regularnie, stan techniczny nienaganny. Mechanik ZDECYDOWANIE odradza mi jej sprzedaż, bo nowe auta do pięt jej nie dorastają pod względem jakości. To, że producenci chcą mi wcisnąć nowe auto to jedno, a to że nie mam kasy na takowe to drugie. Nie mam też kilkudziesięciu tysięcy na używanego kilkulatka. Bo takie są pensje w naszym kraju. Więc przestańcie jęczeć jak starymi autami jeździmy.

  • Jacek J. (gość)

    Co ma wiek samochodu do jego stanu technicznego , może być trzy letni zajechany w trupa i 15 letni dbany , pozatym powypadkowych powyżej 10 lat raczej się nie sprowadza bo to kompletnie nie uzasadnione ekonomicznie

  • Janusz (gość)

    Panie czemu pan takie bzdury pisze po pierwsze te starsze jeżdżą i mają się dobrze a te nowsze często szwankują ,mają wielkie przebiegi i są drogie .

  • Józko (gość)

    Eh, bo ludzie cały czas wolą brać wysłużone dziesięcioletnie auta z Niemiec, niż np. auto po kontrakcie leasingowym z polskiego salonu. A przecież takie auta pokontraktowe mają teraz już takie samo wyposażenie, jak te ściągane z Niemiec. A w dodatku można dokładnie sprawdzić ich historię leasingową, bo leasingodawca musiał ją prowadzić. No i oczywiście są młodsze, mają ok 3-4 lat.

  • Pit (gość)

    Kocham kobiety, czerwone mięso, piwo i mocne samochody. Pokażmy środkowy palec producentom i ich 3 cylindrowym nowością motoryzacyjnym gdzie ich mamy.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości