Samochód używany. Rynek aut używanych w 2020 roku mniejszy. Co z cenami?

Mariusz Michalak
Fot. Marzena Bugała Azarko
Fot. Marzena Bugała Azarko
W wyniku pandemii COVID-19 rynek samochodów używanych w Polsce kurczy się, a samochody drożeją. O ile w październiku 2019 roku cena używanych aut wynosiła średnio 18.999 zł, to w październiku tego roku wynosiła już prawie 1.000 zł więcej, przy czym samochody są nieco starsze. Z danych AAA AUTO, sieci specjalizującej się w handlu używanymi samochodami wynika również, że liczba aut używanych na rynku spadła z 309.000 sztuk w październiku 2019 roku do zaledwie 260.000 w zeszłym miesiącu.

Październik 2020:

  • Liczba aut używanych w październiku 2020 roku – 259.903
  • Mediana ceny – 19.900 zł
  • Mediana wieku – 11.6 lat
  • Mediana przebiegu – 178.000 km

Październik 2019:

  • Liczba aut używanych w październiku 2019 roku – 309.036
  • Mediana przebiegu – 178.000 km
  • Mediana przebiegu – 178.000 km
  • Mediana przebiegu – 178.143 km

Największy wpływ na rynek aut używanych ma niższy import. Porównując rok do roku brakuje prawie jednej piątej samochodów.

Jak podaje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, w październiku 2020 roku zarejestrowano w Polsce 81 721 sprowadzonych z zagranicy samochodów osobowych i dostawczych o DMC do 3,5 tony, co oznacza spadek o 13,2% na przestrzeni roku. W tegorocznym październiku były 22 dni robocze, o 1 dzień mniej niż rok wcześniej. Łącznie, w ciągu 10 miesięcy 2020 roku liczba rejestracji importowanych aut wyniosła 712 213 sztuk i jest o 17,0% mniejsza niż w analogicznym okresie 2019 roku.

Obawy przed wprowadzeniem nowych przepisów o podwyższeniu akcyzy były kołem napędowym importu we wrześniu. W październiku rząd jednak zaczął powoli wycofywać się z tego projektu. Na mniejszy wynik miała też z pewnością wpływ kolejna fala pandemii, choć trudno ocenić skalę tego czynnika. O ile wydziały komunikacji pracują w takim samym trybie od kilku miesięcy, ruch międzynarodowy jest niewątpliwie znacznie osłabiony.

Średni wiek sprowadzonych pojazdów w bieżącym roku wynosi już 12 lat, a w samym październiku - o 1 miesiąc mniej. Warto odnotować, że w przypadku aut z silnikami benzynowymi średni wiek aut wynosi 12 lat i 11 miesięcy. Roczniki 2006, 2007 i 2008 cieszą się bardzo dużym zainteresowaniem.

Co dalej z cenami aut używanych?

„Październikowe dane dotyczące importowanych samochodów pokazują, że poprzedni wrześniowy szczyt był tylko anomalią. Zgodnie z obecnymi, łącznymi danymi, w tym roku import będzie znacznie słabszy niż w 2019 roku. Przyczyni się to do wzrostu cen samochodów używanych wraz z dwoma innymi czynnikami, czyli przerwami w produkcji i sprzedaży nowych samochodów na świecie z powodu pandemii oraz spadkiem sprzedaży samochodów ze względu na ograniczenia swobody przemieszczania się“ – powiedziała Karolina Topolova, Dyrektor Generalna AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA AUTO.

Ze względu na powyższe czynniki, AAA AUTO oczekuje, że cena używanego samochodu będzie stopniowo rosła, nawet w dłuższej perspektywie.

„Brak nowych samochodów, które nie były produkowane i sprzedawane, spowoduje w najbliższych latach brak prawie nowych samochodów używanych. Podobne doświadczenia mamy z kryzysów gospodarczych lat 2008/2009. A brak na rynku oznacza zawsze wyższe ceny”- podsumowuje Karolina Topolová.

 Zobacz także: Tak prezentuje się nowy model Skody

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty