Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Samochód za 9 tysięcy

Jerzy Iwaszkiewicz
Fot: Archiwum Polskapresse
Fot: Archiwum Polskapresse
Trwa kryzys, coraz trudniej sprzedać samochody i wiele firm zaczyna szukać ratunku. Renault z Nissanem przystąpiło do opracowania samochodu super taniego, z 9 tys., który będzie miał w dodatku wszelkie urządzenia m.in. ABS. Reaktywowana zostanie w tym celu firma Datsun i tam mają być produkowane tanie samochody. Przymierzają się również do tego inne firmy.

Parę lat temu ogłoszono triumfalnie w Indiach, że firma Tata produkuje super tanie auto o nazwie Nano i to zaledwie za tysiąc

Jerzy Iwaszkiewicz Fot: Archiwum Polskapresse
Jerzy Iwaszkiewicz Fot: Archiwum Polskapresse

dolarów. W Europie nikt w to nie wierzył, i słusznie, bo jak zaczęto przymierzać auto do warunków  ,europejskich, to wychodziło na to, że będzie kosztowało minimum 20 tys. zł. Europa przestraszyła się takiej konkurencji. Nano pokazane zostało na salonie w Genewie i dalej nie bardzo wiadomo co się z nim dzieje. W Indiach podobno też nie chcą jeździć tak tanim samochodem. Co będzie z Datsunem, nie bardzo wiadomo. Panuje opinia, że jest to raczej zagrywka marketingowa. Podajmy przy okazji, że jak wynika z badań Instytutu Samar, średnia cena samochodu w Polsce wynosi 73 tys. złotych. Poniżej 30 tys. złotych można kupić tylko Fiata Pandę, Skodę Citigo i Volkswagena Upa. Za 9 tys. góra np. 10 – letnią Hondę Accord.

Pusto jest w salonach, coraz mniej klientów, systematycznie spada też produkcja w polskich fabrykach. Trzy lata temu Fiat produkował w Tychach 600 tys. samochodów, a obecnie wyjedzie z Polski nie więcej niż 250 tys. Fiatów. Podobnie jest też w fabryce Opla w Gliwicach. Moce przerobowe - 200 tys. samochodów, a obecnie produkuje się tu 130 tys. Stało się też regułą, że jak tylko Włosi wyprodukują dobry i ładny samochód, to są tak przyjęci i zdumieni, że od razu sami sobie strzelają w kolano. Fiat 500 L jak się wszystko poskłada, to kosztuje blisko 60 tys. złotych. Ładnym samochodzikiem jest produkowana w Tychach Lancia Ypsilon, ale też mało kto ją kupuje, bo kosztuje powyżej 50 tysięcy. Fiat podjął dość ryzykowną strategię. Aby przeczekać kryzys, nie projektuje nowych modeli, natomiast na te, które już są, ustala zdecydowanie wygórowane ceny. Przy takiej strategii zbyt może być raczej mniejszy niż większy i może być wręcz zagrożone działanie fabryki w Tychach. A pracuje tu przeszło 4,6 tys. osób.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty