Wszystko
o samochodach

Porady / Warto wiedzieć

Samochodowe systemy bezpieczeństwa. Co oznaczają literowe szyfry w aucie?

Data publikacji: Autor: Ryszard M. Perczak

Fot. Honda ABS, ASR, EOBD, Airbag itd. Takich symboli w instrukcji obsługi współczesnego samochodu znajdujemy coraz więcej. Im model nowszy i droższy tym dłuższa lista tego typu elektronicznych pomocników. Bodaj najwięcej dotyczy oznaczeń systemów wspierających kierowcę. Nawet w najtańszych modelach możemy liczyć na obecność przynajmniej dwóch obowiązkowych, ABS (od roku 2006) czy ESP (od 2011). Zestaw zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy ADAS (Advanced driver Assistance Systems), ma przede wszystkim pomóc w bezpiecznym kierowaniu pojazdem. Ich symbole są najczęściej skrótami od pełnych nazw w języku angielskim.

Ale systemy wsparcia to nie wszystko. W zestawie różnego rodzaju oznaczeń są jeszcze symbole związane z konstrukcją pojazdu jak np. EGR, PDF, GPS, MMI czy AIRBAG.

Trzeba pamiętać, że wiele z nich mimo podobnego działania może mieć w przypadku różnych marek różne oznaczenia.

Samochodowe systemy bezpieczeństwa. Pierwszy był ABS

Najbardziej znany jest ABS (Anti-lock Braking System) - system zapobiegający blokowaniu się kół na śliskiej nawierzchni. Dzięki temu, że koła (po naciśnięciu pedału hamulca) nie blokują się sunąc po nawierzchni, można autu nadać pożądany kierunek jazdy sterując kołem kierownicy.

Fot. Volkswagen elektroniczne układy stabilizacji toru jazdy, elektroniczna kontrola stabilizacji, lub układ elektroniczny stabilizujący tor jazdy samochodu podczas pokonywania zakrętu, przejmujący kontrolę nad połączonymi układami ABS i ASR.

ASR (Acceleration Slip Regulation) - może także występować pod symbolami ASC, TCS, TC – ma za zadanie zapobiegać uślizgowi kół przy ruszaniu. Ułatwia także podjeżdżanie pod wzniesienia i jazdę po śliskiej nawierzchni zapobiegając ślizganiu się kół.

BAS (Brake Assist System) - znany także jako BA i MBA. Wchodzi do akcji, gdy kierowca zbyt słabo naciska hamulce nie zapewniając zatrzymania się (zwolnienia) na odpowiedniej odległości przed przeszkodą np. raptownie hamującym pojazdem poprzedzającym. Podczas jego zadziałania często włączają się tylne światła awaryjne.

EBD (Electronic Breakeforce Distribution) – elektroniczny rozdział siły hamowania, korektor siły hamowania dohamowujący te koła, które mają aktualnie gorszą przyczepność.

EDS (z niem. Elektronische Differenzialsperre) - elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego.

AFIL (Lane Assist) – ostrzegający (drżenie kierownicy lub sygnał dźwiękowy) przed niekontrolowanym zjazdem z pasa ruchu. W rozbudowanej wersji także utrzymujący samoczynnie pojazd na wybranym pasie jezdni. Jego dezaktywacja następuje wtedy, gdy zmieniamy pas włączając kierunkowskaz.

BLIS (Blind Spot Information System) – ostrzega o pojeździe jadącym obok w tzw. martwym polu. Zazwyczaj sygnalizuje to pomarańczowa, mrugająca lampka umieszczona w bocznym lusterku. Niekiedy towarzyszy jej sygnał dźwiękowy. Zapobiega nieostrożnemu zajechaniu drogi innemu pojazdowi znajdującemu się na sąsiednim pasie ruchu wtedy, gdy pojazd ów znajduje się z lewej lub z prawej strony poza polem widzenia lusterek.

ACC (Adaptive Cruise Control) - aktywny tempomat, który pozwala utrzymywać stałą prędkość oraz odległość od poprzedzającego pojazdu. Po zaprogramowaniu odpowiedniej prędkości nasz pojazd sam będzie zwalniał, gdy poprzedzający będzie zwalniał oraz przyspieszy, gdy tamten zwiększy prędkość.

CA (City Safety) – system automatycznego hamowania. Zapobiega kolizji albo zmniejsza jej następstwa do prędkości 30 km/h. Jeśli czujniki w pojeździe odnotują zbliżanie się do przeszkody/samochodu jadącego z przodu, przy braku reakcji kierowcy auto samo uruchomi hamulce. Bardzo przydatny w wolnym ruchu miejskim.

PA (Park Assist) - System wspomagający parkowanie – po włączeniu kierunkowskazu np. prawego jedziemy wzdłuż zaparkowanych aut. Jeśli pojawi się między nimi jakieś miejsce system nam to zasygnalizuje. Wtedy wystarczy włączyć bieg wsteczny, puścić kierownicę i lekko dodawać gazu, a samochód sam tyłem „wpasuje się” w wybraną przestrzeń.

System wspomagający wyjazd z miejsca parkingowego – kontroluje ruch poprzeczny za pojazdem. W razie zbliżania się jakiegoś pojazdu samoczynnie zahamuje. Taka sytuacja może mieć miejsce wtedy, gdy wyjeżdżamy tyłem spomiędzy np. dwóch aut dostawczych uniemożliwiających zobaczenie tego co dzieje się w tym miejscu, w które cofamy.

CAA (Collission Avoidance Assist) - system antykolizyjny znajdziemy np. w najnowszej Skodzie Octavii. Aktywnie zwiększa moment skrętu w razie bezpośredniego zagrożenia kolizją z pieszym, rowerzystą lub innym pojazdem poprzez manewr kontrolowanego omijania.

EW (Exit Warning) - ostrzega przy otwieraniu drzwi samochodu informując o zbliżaniu się z tyłu innego pojazdu lub rowerzysty.

TA (Turn Assist) - asystent skrętu i LTW (Local Traffic Warning) informujące o ruchu lokalnym, ostrzegający o zatrzymaniu ruchu w bezpośrednim otoczeniu pojazdu, np. przy dojeżdżaniu do zatoru drogowego.

HSA (Hill Start Assist) – system ułatwiający ruszanie pod górę. Popularnie określany jako hill holder.

EPS (Electrical Power Steering) – elektryczne wspomaganie układu kierowniczego.

PRS (Pedal Release System) - system opracowany przez Opla polegający na odłączania pedałów sprzęgła i hamulca w razie wypadku. Chronić ma stopy kierowcy.

AAS (Auto Adjusting Suspension) - samoregulujące się zawieszenie.

DAC (Downhill Assist Control) – wspomaganie jazdy na stromych zjazdach. To elektroniczny system, którego zadaniem jest pomoc w zapobieganiu poślizgom bocznym w czasie pokonywania stromych zjazdów.

Zobacz także: Prawo jazdy. Kategoria B i ciągnięcie przyczepy

EOBD (European On Board Diagnostic) - Europejski system diagnostyki pokładowej (europejska odmiana światowego złącza OBD), ujednolicone złącze diagnostyczne, które umożliwia podłączenie urządzenia diagnostycznego do pamięci centralnego komputera pojazdu (Body Computer) i odczytanie kodów błędów. Diagnosta uzyskuje w ten sposób dostęp do wszystkich zapamiętanych nieprawidłowości w funkcjonowaniu tych układów pojazdu, które nieustannie poddawane są diagnozie (katalizator, sonda lambda, układ zasilania, parametry pracy jednostki napędowej). System umożliwia wczesne wykrycie usterek pojazdu, wpływających na poziom emisji spalin.

Fot. SkodaOBD (On-Board Diagnostics) – zdolność autodiagnostyki pojazdów, mająca na celu umożliwienie szybkiej wykrywania usterek mających niekorzystny wpływ na środowisko. Daje możliwość dostępu do danych dotyczących stanu poszczególnych podzespołów pojazdu pozwalając np. na odczytanie kodów błędów (DTC – Diagnostic Trouble Codes) zapisanych w pamięci, dotyczących silnika, immobilisera itp.

AFL (Adaptive Forward Lighting) – światła adaptacyjne światła) przełączają się automatycznie z „długich” na „krótkie” wtedy gdy nadjeżdża jakiś pojazd z przeciwka i nasze lamy go mogą oślepiać i odwrotnie, gdy przed nami nikogo nie ma. W najnowszych wersjach ich działanie sprowadza się do „wycinania” tej części wiąski światła, która oślepia tych z naprzeciwka. Działają także wtedy, gdy coś jedzie przed nami i ma włączone tylne światła pozycyjne.

AHR (Active Head Restraint) – system aktywnych zagłówków. W przypadku spodziewanego uderzenia w przeszkodę (np. w czasie gwałtownego hamowania) pochylają się do przodu.

TSR (Traffic Sign Recognition) - system „czytający” znaki drogowe. W bardziej zaawansowanych wersjach potrafi dostosować prędkość samochodu do wskazań znaku.

TA (Trailer Assist) – system pomagający w manewrowaniu samochodem np. z przyczepą. Spotkać go można m.in. w Skodach Kodiaq i Superb. Zaczyna działać po włączeniu biegu wstecznego. Kierowca używając przełącznika regulacji lusterkami ustawia kierunek jazdy zestawu samochód + przyczepa i steruje autem tylko za pomocą pedałów gazu i hamulca. Nie używa kierownicy.

TSA (Trailer Stability Assist) - system tłumi ruchy oscylacyjne samochodu (tzw. wężykowania), jakie mogą pojawiać się podczas holowania przyczepy. Opracowany przez Volvo.

TPMS (Tire Pressure Monitoring System) – kontroluje ciśnienie w oponach. Jego działanie opiera się na pomiarze obrotów kół. To z mniejszym ciśnieniem powietrza w oponie ma mniejszy promień i kręci się szybciej co jest wykrywane dzięki czujnikom mierzącym obroty kół z systemu ABS.

System ostrzegający o zmęczeniu kierowcy dostaje informacje np. o częstym korygowaniu kierunku jazdy kołem kierownicy, lub z Assist Line o niekontrolowanej zmianie pasa ruchu. Może to oznaczać postępującą dekoncentrację kierującego. Wskazane są zatem przerwa w podróży i krótki odpoczynek.

ASF (Audi Space Frame) – rama przestrzenna Audi. Opatentowany przez koncern aluminiowy szkielet karoserii.

AWD (All Wheels Driven) – określenie użyte przez Volvo dla systemu napędu wszystkich kół.

FWD (Front Wheels Driven) – napęd przenoszony tylko na koła przednie.

Fot. materiały prasowe DSG ((Drive Shift Gearbox) – skrzynia biegów opracowana i stosowana w modelach marek należących do Grupy VW (Audi, Seat, Skoda i VW) łącząca cechy przekładni automatycznej i manualnej.

Symbole stosowane w skrzyniach automatycznych: D (Drive) – jazda do przodu, R (Rear) – jazda do tyłu, wsteczny, P (Parking) – postój, N (Neutral) – luz.

CVT (Constantly Variable Transmission) – tak oznacza się bezstopniowe skrzynie biegów.

HUD - coraz częściej w wyposażeniu nawet średniej klasy samochodów pojawiają się takie urządzenia jak system prezentacji informacji na przedniej szybie HUD (Head Display) czy system e-Call, samoczynnie wzywający pomoc wtedy, gdy dochodzi o nietypowych zachowań pojazdu a nie ma na nie żadnej reakcji kierującego.

TDI, CDI, dCi, D4D, HDi – symbole oznaczające silniki wysokoprężne, turbodoładowane.

TSI, TFSI, GDI, JTS – oznaczenia silników benzynowych, z pośrednim lub bezpośrednim wtryskiem, turbodoładowane etc.

V2V (Vehicle to Vehicle) - system polegający na wzajemnej wymianie danych o swoim położeniu, kierunku jazdy, prędkości, szybkości zbliżania i kolizyjnych torach jazdy – wzajemnie się ostrzegając. Stosowany np. w Audi i Volvo. Może współpracować z V2I (Vehicle to Infrastructure), którego działanie polega na łączeniu się samochodu z systemami infrastruktury drogowej, jak np. sygnalizacja na skrzyżowaniach.

Bi Xenon – typ reflektora w którym jedna żarówka xenonowa wykorzystywana jest w światłach mijania, jak i drogowych tzw. długich.

RSPA - w wyposażeniu elektrycznej Kia EV6 jest m.in. asystent zdalnego parkowania (RSPA) umożliwia zdalne, przy pomocy pilota ustawienie samochodu. Podobne znajdziemy także w BMW i Mercedesach.

Samochodowe systemy bezpieczeństwa. Wyręczą kierowcę

Coraz częściej będziemy się spotykać w nowych samochodach z systemami asystującymi w czasie autonomicznej jazdy. Takie zadanie ma np. asystent jazdy po autostradzie generacji 2.5 (HDA 2.5), nie tylko pomaga utrzymać określoną odległość i prędkość od poprzedzającego pojazdu, ale także prowadzić samochód po środku pasa ruchu, również w zakrętach. W przypadku, gdy sąsiadujący samochód jedzie zbyt blisko, system HDA 2.5 pomaga dostosować tor jazdy EV6 tak, aby uniknąć ewentualnej kolizji.

Samochodowe systemy bezpieczeństwa. Na tym nie koniec

Pewnie nie udało nam się zebrać wszystkich symboli i oznaczeń szyfrujących różne zagadnienia w samochodzie. Praktycznie co rusz pojawiają się kolejne. Należy się spodziewać, że wraz z rozwojem napędów elektrycznych znajdziemy takie, które będą obecny tylko w samochodach na prąd. Można przewidywać jeszcze większego wysypu elektronicznych asystentów wraz z osiąganiem kolejnych etapów funkcjonowania pojazdów autonomicznych.

Zobacz także: Nissan Qashqai trzeciej generacji

Fot. Honda

Fot. Honda

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Komentarz usunięty.
  • Komentarz usunięty.
  • Elena (gość)

  • Elena (gość)

  • Elena (gość)

  • Komentarz usunięty.
  • RF (gość)

    MOZECIE BYC 1000 SYSTEMÓW JAK BEDZIE KIEROWCA NIENORMALNY TO NIC MU NIE POMOZE.

  • Komentarz usunięty.
  • Komentarz usunięty.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości