Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Samochody elektryczne i hybrydowe. Większość serwisów ich nie naprawi

Marcin Rejmer
FOT. ALEKSANDRA PAZDA
FOT. ALEKSANDRA PAZDA
Samochodów hybrydowych i elektrycznych, choć powoli, ale systematycznie w Polsce przybywa. Oznacza to także, że te pojazdy muszą być serwisowane.

Samochodów hybrydowych i elektrycznych, choć powoli, ale systematycznie w Polsce przybywa. Oznacza to także, że te pojazdy muszą być serwisowane. Naprawa aut hybrydowych i elektrycznych wymaga stosowania ściśle określonych procedur bezpieczeństwa. Mamy tutaj bowiem kontakt z instalacją wysokiego napięcia. W pojazdach z napędem konwencjonalnym jest instalacja o napięciu 12V. Tymczasem w elektrykach i hybrydach, oprócz instalacji zasilającej 12V, jest instalacja dodatkowa – trakcyjna – pracującą z napięciem nawet kilkuset woltów. Warto wspomnieć, że parametry elektryczne każdej hybrydy – podobnie jak w domowym gniazdku – zacznie przekraczają graniczny próg prądu niebezpiecznego dla życia człowieka.

Jakie kroki powinny zostać podjęte w warsztacie zanim zacznie się w nim jakiekolwiek prace przy tego typu pojazdach? Przede wszystkim mechanik, który będzie naprawiał hybrydę lub elektryka powinien bezwzględnie posiadać uprawnienia wydawane przez Stowarzyszenie Elektryków Polskich (SEP) do prowadzenia prac przy urządzeniach pracujących pod napięciem do 1 kV. Zgodnie z przepisami, osoba z takimi uprawnieniami powinna nosić ubranie ochronne, np.: rękawice izolujące, okulary i buty ochronne oraz – co ważne – kask. Inni pracownicy warsztatu powinni być poinformowani o pracach przy tego typu pojazdach – miejsce pracy powinno być odpowiednio oznakowane poprzez pachołki oraz poziome znaki ostrzegawcze. Aby warsztat stał się wyspecjalizowanym punktem napraw pojazdów elektrycznych i hybrydowych, konieczne są inwestycje w wiedzę oraz sprzęt. Wiele warsztatów nie obsługuje takich aut, ale niektórzy – aby nie tracić klienta – podejmują się napraw bez zabezpieczeń, wiedzy czy uprawnień.

Osobnym zagadnieniem jest fachowy przegląd pojazdu w Stacji Kontroli Pojazdów i zapewnienie bezpieczeństwa diagnosty. Obecnie przegląd hybrydy czy elektryka prawie nie różni się od tego dla aut spalinowych, co rodzi potencjalne niebezpieczeństwo.

Jeszcze innym zagadnieniem pozostają kompetencje i możliwości warsztatów do naprawy aut hybrydowych i elektrycznych. Przytoczymy tu doświadczenie naszego Czytelnika: „Jak samochód miał 15 lat wyświetlił mi się na tablicy błąd krytyczny, tzw. Trójkąt Śmierci. Pojechałem więc do autoryzowanego serwisu wiodącej światowej marki z prośbą o podpięcie pod komputer i podpowiedzią co to? Odpowiedź serwisu - Błąd akumulatora 12 - czyli dwunasty akumulator w szeregu 38 ogniw napędu hybrydowego jest uszkodzony. Moje pytanie - Jak to naprawić? Serwis - Wymienić całą baterię do napędu hybrydowego. Ja - Jaki jest kosz baterii? Serwis – 9 000 zł (wartość rynkowa samochodu około 11 000 zł). Ja - Ile czasu potrwa naprawa i ile będzie kosztowała? Serwis - Nie wiemy, ponieważ jeszcze nigdy tego nie robiliśmy. Podziękowałem za diagnostykę, wyszedłem i jak Maryja po zwiastowaniu rozważałem problem w sercu swoim”.

 Zobacz także: Tak prezentuje się nowy model Skody

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty