Wszystko
o samochodach

Wiadomości / Raporty

Samochody hybrydowe i elektryczne w Polsce

Data publikacji: Autor: Dariusz Dobosz

Toyota Yaris Hybrid - cena 63 900 zł / Fot. Toyota Auta spalinowo-elektryczne i te zasilane tylko prądem elektrycznym nie budzą już sensacji na polskich drogach, a w ofercie modeli z napędami alternatywnymi można znaleźć propozycje na każdą kieszeń i zaspokajające rozmaite wymagania.

Honda Jazz Hybrid - cena 72 200 zł / Fot. HondaJeszcze 10 lat temu nie mieliśmy żadnego wyboru w kwestii napędów alternatywnych. Hybrydę proponowała jedynie Toyota (Prius) a samochodów elektrycznych nie było w ogóle. Dzisiaj w polskich salonach stoi 37 modeli hybrydowych i 8 elektrycznych, co pokazuje skalę postępu w tym segmencie rynku.

Auta elektryczne sprzedają się bardzo słabo, praktycznie są to jednostkowe przypadki. Dużo lepiej wypadają hybrydy, które zyskują coraz większą popularność. W 2004 r. sprzedano zaledwie 48 takich aut, w 2008 ponad 350. Obecnie rynek hybryd to ok. 2100 szt rocznie, przy czym 95 % modeli pochodzi z koncernu Toyoty (Toyota i Lexus). Inni producenci sprzedają po kilka albo kilkanaście egzemplarzy w ciągu roku. Biorąc pod uwagę ostatnie lata widać rosnącą tendencję w sprzedaży aut hybrydowych. W kwestii rozwiązań technicznych można zauważyć coraz większe nastawienie na wersje „Plug-in”, które można doładowywać z zewnątrz.

Osobowe samochody hybrydowe na polskim rynku

Model

Sil spalin (poj/KM)

Moc siln elektr (KM)

Śr zuż paliwa (l/100 km)

Przyśp 0-100 km/h (s)

Pręd max (km/h)

Dług nadw (mm)

Poj bagażn (l)

Cena podst (zł)

Toyota Yaris Hybrid 100

1.5/75

61

3,3

11,8

165

3950

286

63 900

Honda Jazz Hybrid

1.3/88

14

4,5

12,2

175

3900

300

72 200

Toyota Auris Hybrid

1.8/99

80

3,8

10,9

180

4275

360

84 900

Lexus CT

1.8/99

82

3,7

10,3

180

4350

375

110 900

Toyota Prius

1.8/98

80

3,9

10,4

180

4460

445

112 900

Ford Mondeo Hybrid

2.0/140

120

4,2

9,2

187

4867

383

126 800

Toyota Prius +

1.8/98

80

4,1

11,3

165

4615

200

128 900

Opel Ampera

1.4/86

150**

1.2

9,0

161

4498

310

158 950

Toyota Prius Plug-in (P)

1.8/98

80

2,1

11,4

180

4460

443

160 900

Lexus IS 300h

2.5/181

143

4,3

8,3

200

4665

450

161 900

Audi A3 e-tron (P)

1.4/150

100

 

7,6

222

4310

280

172 300

BMW i3

0.6/34

170

 

7,9

150

3999

260

174 000

Lexus NX 300h

2.5/155

143 + 68**

5,0

9,3

180

4630

555

175 100

DS DS5 Hybrid 4

2.0/200*

37

3,8

8,6

211

4530

468

183 700

Mitsubishi Outlander PHEV (P)

2.0/121

82 + 82**

1,9

11,0

170

4655

463

185 990

Lexus GS 300h

2.5/181

143

4,5

9,2

190

4850

451

212 600

Infiniti Q50 Hybrid

3.5/306

68

6,2

5,1

250

4800

400

222 400

Mercedes C 300 Hybrid

2.1/204*

27

3.6

6,4

244

4686

480

224 200

Audi Q5 Hybrid

2.0/211

54

6,9

7,1

225

4629

540

243 700

BMW 3 ActiveHybrid

3.0/306

54

5,9

5,3

250

4624

480

252 800

Mercedes E 300 Hybrid

2.1/204*

27

4,2

7,5

242

4879

540

253 000

Lexus GS 450h

3.5/290

200**

5,9

5,9

250

4850

465

260 700

Infiniti Q70 Hybrid

3.5/306

68

6,2

5,3

250

4980

350

268 800

Volvo V60 Hybrid (P)

2.4/215*

68

1.8

6,1

230

4635

430

274 900

Lexus RX 450h

3.5/249

167

6,1

8,2

180

4770

496

277 800

BMW 5 ActiveHybrid 5

3.0/340

54

7,0

5,9

250

4907

375

301 100

Volvo XC 90 Hybrid (P)

2.0/320

80

2,7

6,4

230

4950

671

344 700

Audi A8 Hybrid

2.0/211

54

6,3

7,9

228

5265

335

353 700

Mercedes S 300 Hybrid

2.1/204*

27

4,4

7,6

240

5116

510

376 000

Mercedes S 400 Hybrid

3.5/306

27

6,3

6,8

250

5116

510

407 000

Porsche Cayenne II S E-Hybrid (P)

3.0/333

95

3,4

5,9

243

4846

580

410 900

BMW 7 ActiveHybrid 7

3.0/320

54

6,8

5,7

250

5079

500

413 400

Land Rover Range Rover Sport Hybrid

3.0/292*

48

6,4

6,7

210

4850

784

462 000

Mercedes S 500 Plug-In-Hybrid (P)

3.0/333

116

2,8

5,2

250

5246

510

506 000

Porsche Panamera S E-Hybrid (P)

3.0/333

95

3,1

5,5

270

5015

335

507 500

Lexus LS 600h

5.0/394

224

8,6

6,1

250

5090

370

539 900

BMW i8 (P)

1.5/231

131

2,1

4,4

250

4689

154

597 000

Land Rover Range Rover Hybrid

3.0/292*

48

6,4

6,9

218

4999

909

658 800

* turbodiesel, **dwa silniki elektryczne, (P) – hybryda tupu „plug-in”

Toyota Yaris Hybrid 100
Toyota Yaris Hybrid - cena 63 900 zł / Fot. ToyotaNajtańszy samochód spalinowo-elektryczny na polskim rynku. Dobra relacja funkcjonalności do ceny, niezłe osiągi jak na auto miejskie. Kosmetyczne zmiany wyglądu w stosunku do zwykłego Yarisa.

Honda Jazz Hybrid
Udany, miejski jednobryłowiec, który układ napędowy odziedziczył po modelu Insight. Przestronne wnętrze, spory bagażnik, duża prędkość maksymalne, przeciętne wartości przyśpieszeń

Toyota Auris Hybrid
Nowy kompakt Toyoty w wersji hybrydowej ma bardzo dobrą relację ceny do walorów użytkowych i osiągów. Niewiele wyróżników w stosunku do zwykłego Aurisa, dobre wyposażenie

Lexus CT
Lexus CT - cena 110 900 zł / Fot. LexusLuksusowy kompakt, z układem napędowym przejętym z Toyoty Prius. Model produkowany jedynie w wersji hybrydowej. Ekskluzywny charakter auta, bogate wyposażenie, oryginalna stylistyka

Toyota Prius
Pionier seryjnie produkowanych hybryd, wizytówka spalinowo-elektrycznych aut Toyoty. Trzecia generacja samochodu, produkowanego od 1997 r. Oryginalna stylistyka, przestronne i funkcjonalne wnętrze.

Ford Mondeo Hybrid
Jedyny Mondeo z nadwoziem typu sedan, praktycznie żadnych wyróżników w stosunku do zwykłego Mondeo. Bardzo dobre osiągi, przeciętna pojemność bagażnika (ograniczona przez akumulator)

Toyota Prius +
Prius z symbolem „+” bazuje na Priusie trzeciej generacji, ale jest samochodem większym. Nadwozie dłuższe o 15,5 cm, szersze o 3 cm i wyższe o 8,5 cm. Siedem foteli w trzech rzędach

Opel Ampera
Opel Ampera - cena 158 950 zł / Fot. OpelTrzy silniki przy przedniej osi (spalinowy, elektryczny i elektryczny z funkcją generatora). Akumulatory w tunelu centralnym. Samochód błędnie przedstawiany czasami jako typowo elektryczny.

Toyota Prius Plug-in
Wersja „plug-in” ma dodatkowy akumulator, który można doładowywać z zewnątrz (25 km jazdy „na prądzie”). Poza tym nie różni się niczym od Priusa trzeciej generacji, ma wszystkie jego cechy.

Lexus IS 300h
Ekskluzywna hybryda o wyraźnie sportowym charakterze. Znakomite osiągi, możliwość wyboru jednego z czterech trybów jazdy (w tym dwóch sportowe). Świetne wykończenie, bogate wyposażenie

Audi A3 e-tron
Gorąca, hybrydowa nowość na polskim rynku. Możliwość doładowania z zewnątrz, zasięg na napędzie elektrycznym do 50 km. Świetne osiągi, bogate wyposażenie, wysoka jakość wykończenia

BMW i3
BMW i3 - cena 174 000 zł / Fot. BMWSamochód oferowany w wersji elektrycznej i hybrydowej. Jako hybryda ma dodatkowo mały silnik spalinowy, doładowujący akumulator. Lekkie nadwozie kompozytowe, kiepska relacja ceny do wymiarów.

Lexus NX 300h
Hybrydowa nowość Lexusa w wydaniu rekreacyjnym, wykorzystująca doświadczenia z Toyoty RAV-4. Oryginalna stylistyka, świetne wykończenie, wysoki komfort jazdy, przestronne wnętrze.  

DS DS5 Hybrid4
Hybryda z turbodieslem przy przedniej osi i silnikiem elektrycznym przy osi tylnej. Przy jednoczesnej pracy silników samochód ma napęd 4x4. Możliwość przejechania kilku kilometrów „na prądzie”

Mitsubishi Outlander PHEV
Silnik spalinowy i silnik elektryczny przy przedniej osi, dodatkowy silnik elektryczny przy osi tylnej, napęd 4x4, zaawansowany system rozdziału napędu, przestronne, eleganckie i fukcjonalne wnętrze

Lexus GS 300h
Lexus GS 300h - cena 212 600 zł / Fot. LexusKomfortowa limuzyna klasy średniej wyższej ze spalaniem na poziomie aut miejskich. Interesujące nadwozie, bogate wyposażenie, wysoka jakość wykończenia wnętrza, bardzo dobre osiągi.

Infiniti Q50 Hybrid
Blisko dwutonowa limuzyna o osiągach sportowego bolidu. Konstrukcję konsultował czterokrotny mistrz świata F1 Sebastian Vettel. Wnętrze znakomicie wykończone, ale niezbyt przestronne.  

Mercedes C 300 Hybrid
Jedna z nielicznych hybryd wyposażona w spalinowy silnik wysokoprężny. Niewielki silnik elektryczny jedynie go wspomaga. Korzyści nie są wielkie – nieco lepsze osiągi i nieco niższe spalanie.

Audi Q5 Hybrid
Duży, wygodny SUV o bardzo dobrych osiągach. Świetnie wykończony, przestronny, bogato wyposażony. Baterie pod podłogą kufra nie zabierają przestrzeni bagażowej i nie ograniczają funkcjonalności.

BMW 3 ActiveHybrid
Silnik spalinowy oraz silnik elektryczny tworzą tandem, który zapewnia na drodze wiele emocji. Hybrydowa „trójka” ma osiągi sportowego bolidu i zapewnia komfort jazdy typowej limuzyny BMW

Mercedes E 300 Hybrid
Mercedes E 300 Hybrid - cena 253 000 zł / Fot. MercedesTen luksusowy sedan klasy średniej wyższej niewiele różni się od swego konwencjonalnego odpowiednika. Mały silnik elektryczny wspomaga w nim turbodiesla, głównie dla redukcji zużycia paliwa

Lexus GS 450h
Limuzyna klasy średniej wyższej, o takich samych wymiarach jak GS 300h, ale mocniejsza i bardziej dynamiczna. Świetne osiągi, wysoki komfort jazdy, bogate wyposażnie, spalanie jak w autach miejskich

Infiniti Q70 Hybrid
Flagowa limuzyna Infiniti, która w wydaniu hybrydowym ma niewielki silnik elektryczny wspomagający potężnego benzynowca. Świetne osiągi przy umiarkowanym spalaniu, wzorowy komfort

Volvo V60 Hybrid
Turbodiesel przy osi przedniej, silnik elektryczny przy osi tylnej, możliwość jazdy w trybie 4x4 i doładowywania akumulatora z zewnątrz (plug-in). Typowa dla Volvo estetyka i wysoka jakość wykończenia

Lexus RX 450h
Lexus RX 450h - cena 277 800Lexus RX 450h - cena 277 800 / Fot. LexusNajwiększy SUV spod znaku Lexusa, komfortowy i świetnie wyposażony. Przy przedniej osi ma silnik spalinowy i elektryczny, z tyłu drugi silnik elektryczny (napęd 4x4).

BMW 5 ActiveHybrid 5
Założenia te same co w BMW 3 ActiveHybrid – potężny silnik benzynowy wspomagany przez niewielki silnik elektryczny. Znakomite osiągi, zredukowane spalanie. Komfort typowy dla BMW

Volvo XC 90 Hybrid
Silnik spalinowy przy osi przedniej, silnik elektryczny przy osi tylnej. Tryb napędu 4x4, możliwość jazdy tylko „na prądzie” do 40 km i doładowywania akumulatora z zewnątrz (plug-in)

Audi A8 Hybrid
Ultranowoczesna, luksusowa limuzyna z aluminiowym nadwoziem. Lekka konstrukcja i wspomaganie silnika spalinowego silnikiem elektrycznym przekładają się rewelacyjnie niskie spalanie

Mercedes S 300 Hybrid
Ten luksusowy model ma pod maską mocnego turbodiesla i wspomagający go silnik elektryczny, który pozwala poprawić osiągi i zredukować zużycie paliwa do rewelacyjnie niskiego poziomu.

Mercedes S 400 Hybrid
Ta wersja Klasy S, w odróżnieniu od S 300 Hybrid, ma pod maską silnik benzynowy wspomagany silnikiem elektrycznym. Korzyści te same co w S 300, komfort typowy dla luksusowych limuzyn

Porsche Cayenne S E-Hybrid
Porsche Cayenne II S E-Hybrid - 410 900 zł / Fot. PorscheHybrydowe Porsche Cayenne nie traci ani trochę ze swojego sportowego charakteru. Ma znakomite osiągi i możliwość jazdy tylko „na prądzie”. Akumulator można doładowywać z zewnątrz

BMW 7 ActiveHybrid 7
Flagowa limuzyna BMW ma potężny, ośmiocylindrowy silnik benzynowy i wspomagający go silnik elektryczny. Osiągi luksusowej, hybrydowej „siódemki” są godne aut typowo sportowych

Land Rover Range Rover Sport Hybrid
Land Rover tworzy hybrydy na bazie swoich najbardziej prestiżowych, luksusowo wyposażonych modeli. Stawia przy tym na połączenie turbodiesla z silnikiem elektrycznym i napęd 4x4.

Mercedes S 500 Plug-In-Hybrid
Aż nie chce się wierzyć, ale największa i najbardziej luksusowa limuzyna Mercedesa w wersji hybrydowej spala mniej niż 3 l benzyny na 100 km. Akumulator można doładowywać z zewnątrz

Porsche Panamera S E-Hybrid
W luksusowej limuzynie Porsche, tak jak w modelu Cayenne, akumulator można doładować z zewnątrz. Zestaw silnika spalinowego i elektrycznego zapewnia znakomite osiągi i szokująco niskie spalanie

Lexus LS 600h
Lexus LS 600h - cena 539 900 zł / Fot. LexusFlagowa limuzyna Lexusa, oferowana także w wersji wydłużonej (L). Przy sumarycznej mocy 445 KM zużycie paliwa nie przekracza 9 l/100 km. Zaleta równie ważna jak luksusowe wyposażenie

BMW i8
Typowo sportowy samochód o znakomitych osiągach i spalaniu na poziomie auta miejskiego. Silnik elektryczny przy osi przedniej, silnik spalinowy przy osi tylnej. Pokaz technologii w wykonaniu BMW

Land Rover Range Rover Hybrid
Najdroższy samochód spalinowo-elektryczny na polskim rynku z aluminiowym nadwoziem, napędem 4x4 i reduktorem. Komfort jazdy i wyposażenie na najwyższym poziomie, perfekcyjne wykończenie

Osobowe samochody elektryczne na polskim rynku

Model

Moc siln elektr (KM)

Przyśp 0-100 km/h (s)

Pręd max (km/h)

Dług nadw (mm)

Poj bagażn (l)

Cena podst (zł)

Renault Kangoo ZE

60

22,4

130

4597

 

89 600

Renault Zoe

88

13,5

135

4084

 

89 900

Mitsubishi i-MIEV

67

15,9

130

3475

166

122 300

Nissan Leaf

109

11,5

144

4445

370

126 080

Nissan e-NV 200

109

 

123

4560

2300

137 760

BMW i3

170

7,2

150

3999

260

153 700

Renault Kangoo ZE
Renault Kangoo ZE - cena 89 600 zł / Fot. RenaultPierwszy, elektryczny samochód użytkowy na polskim rynku. Furgonetka o ładowności 650 kg dysponuje ładownią, której pojemność sięga 4,6 m3. Dostępna jest także wersja osobowa. Zasięg do 125 km

Renault Zoe
Samochód zbudowany na płycie podłogowej modelu Clio. Bogate wyposażenie, dobra relacja walorów użytkowych do ceny, słabe osiągi. Zasięg do 210 km. Niebawem pojawi się nowa wersja z większym zasięgiem

Mitsubishi i-MIEV
Pionier napędu elektrycznego w seryjnym wydaniu. Niekorzystna relacja wymiarów do ceny, słabe osiągi, zasięg do 150 km, bogate wyposażenie (6 poduszek powietrznych, ESP, asystent hamowania)

Nissan Leaf
Najlepiej sprzedający się samochód elektryczny na świecie. Wysoka jakość wykończenia, bogate wyposażenie, przestronny przedział pasażerski, zasięg do 200 km, przeciętne osiągi

Nissan e-NV 200
Nissan e-NV 200 - cena 137 760 zł / Fot. NissanPierwszy typowo użytkowy samochód w segmencie „midi”. Oferowany jest jako towarowy furgon, z ładownią o pojemności 4,2 m3, albo pięcioosobowe kombi. Zasięg do 170 kg, ładowność 770 kg.

BMW i3
Tak jak w wersji hybrydowej elektryczny i3 ma nadwozie z tworzywa sztucznego wzmacnianego włóknem węglowym. Zasięg 160 km, bardzo niekorzystna relacja wymiarów do ceny  

Hybryda hybrydzie nierówna

Napędy hybrydowe konfiguruje się w rozmaity sposób. Od zastosowanego układu zależą komplikacja konstrukcji, koszty produkcji, właściwości trakcyjne samochodu i korzyści czerpane z dwusilnikowego napędu.

Układ szeregowy

W tym przypadku silnik spalinowy nie przekazuje momentu obrotowego na koła jezdne. Napędza on jedynie prądnicę, ładującą akumulatory. To z nich pobierana jest energia elektryczna, zasilająca silnik elektryczny napędzający samochód.  Układ szeregowy musi mieć mocno rozbudowaną sekcję akumulatorową. Silnik spalinowy może być niewielki, ale silnik elektryczny musi być duży i mocny. Jeśli zastosuje się kilka mniejszych silników elektrycznych (na przykład w piastach kół) to całkowita masa układu napędowego i tak będzie duża. To poważny problem w samochodzie osobowym, skutkujący pogorszeniem osiągów. Duża pojemność akumulatora i konieczność zastosowania mocnego silnika elektrycznego mocno podbijają cenę auta. Dlatego hybrydowe układy szeregowe w autach osobowych pojawiają się rzadko, bardziej nadają się do ciężarówek i autobusów. Powszechnie stosowane są w lokomotywach. W układzie szeregowym silnik spalinowy pracuje jak silnik stacjonarny – w stałym zakresie obrotów i bez zmiany obciążeń. Dlatego ma bardzo niskie spalanie i wysoką trwałość. Największą zaletą hybrydy szeregowej jest możliwość stosunkowo długiej jazdy bez użycia silnika spalinowego. W pewnych warunkach eksploatacyjnych (krótkie przebiegi dzienne, możliwość częstego doładowywania z zewnątrz) taki samochód będzie pełnił rolę auta typowo elektrycznego, co jest korzystne z ekologicznego i ekonomicznego punktu widzenia.

Układ równoległy

W układzie równoległym samochód może być napędzany albo przez silnik spalinowy albo przez silnik spalinowy i elektryczny jednocześnie. Możliwości przekazania napędu na koła jezdne wyłącznie z silnika elektrycznego są wręcz symboliczne, ze względu na małe rozmiary akumulatora. Może to nastąpić jedynie przy stałych, niewielkich prędkościach i całkowitym wyłączeniu silnika spalinowego. Silnik elektryczny pełni głównie rolę wspomagającą dla silnika spalinowego. Ma niewielką moc i włącza się w momentach, gdy układ napędowy musi podołać większym obciążeniom (jazda pod górę, mocne przyśpieszanie). Układ równoległy jest prosty pod kątem konstrukcyjnym, zwarty i lekki. Jest również tani, bowiem sekcja akumulatorowa i silnik elektryczny nie muszą być mocno rozbudowane.

Układ szeregowo – równoległy (mieszany)

Taki układ stanowi połączenie układu szeregowego i równoległego. Silnik elektryczny nie musi być szczególnie mocny a akumulator szczególnie duży. Skomplikowany i drogi jest jednak system sterujący współpracą silnika spalinowego i elektrycznego. Silniki muszą być włączane w odpowiednich momentach naprzemiennie albo tak, by pracowały wspólnie. Takie sterowanie jest niezbędne, dla uzyskania najlepszej dynamiki przy możliwie najniższym zużyciu paliwa. Ruszanie odbywa się przy udziale silnika elektrycznego, jazda ze stałą prędkością przy udziale silnika spalinowego z jednoczesnym ładowaniem akumulatora. Podczas mocnego przyśpieszania albo podczas jazdy pod górę oba silniki pracują jednocześnie. Gdy zachodzi potrzeba niewielki dystans można pokonać wykorzystując jedynie silnik elektryczny. Oba silniki mogą być ze sobą zespolone przekładnią planetarną i wówczas samochód zachowuje się tak, jakby wyposażony był w automatyczną przekładnię bezstopniową. Układ szeregowo – równoległy ma najwyższą funkcjonalność i wydajność. W produkcji jest droższy od układu równoległego, ale tańszy od szeregowego. W jego przypadku używa się także określenia „full hybrid”, co ma podkreślić w maksymalnym skrócie najbardziej zaawansowaną konstrukcję układu hybrydowego, umożliwiającą jazdę przy jednoczesnym udziale silnika spalinowego i elektrycznego, oraz na każdym z silników z osobna.

Niezbędnym wyposażeniem aut hybrydowych jest system odzyskiwania energii (rekuperacja), stosowany niezależnie od układu konstrukcyjnego. Podczas hamowania samochodu silnik elektryczny zaczyna pełnić rolę prądnicy i ładuje akumulator. Z kolei system zwany stop-start, stosowany także w konwencjonalnych autach spalinowych, wyłącza silnik spalinowy wówczas, gdy nie jest potrzebny. W hybrydach silnik elektryczny pełni rolę rozrusznika. W niektórych rozwiązaniach stosuje się dwa silniki elektryczne – jeden przy przedniej drugi przy tylnej osi. Pracują one niezależnie i mogą tworzyć układ napędowy obu osi (4x4)

Jeśli chodzi o silniki cieplne to w samochodach hybrydowych dominują benzynowce. Turbodiesle stosuje się rzadko, bowiem nie pasują one tak dobrze do układu dwusilnikowego.
Częste wyłączanie i ponowny rozruch są bardziej kłopotliwe ze względu większy hałas, i większy pobór energii. Są też droższe i cięższe. Turbodiesel ma lepszą od silnika benzynowca dynamikę przy niskich obrotach, więc powierzenie funkcji ruszania „elektryce” nie ma większego sensu. Może to robić silnik wysokoprężny, który z kolei słabnie w zakresie wyższych obrotów. A wtedy powinien pracować najbardziej efektywnie. Dlatego turbodiesle stosuje się raczej w układach równoległych, w których silnik spalinowy pełni dominującą rolę i pracuje niemal tak samo jak w samochodach konwencjonalnych.

Technologia pod napięciem

Samochody elektryczne są pojazdami prostymi od strony konstrukcyjnej, ale opartymi o drogie technologie. Stąd ich wysokie ceny. Najmocniej wpływa na nią akumulator, który musi mieć odpowiednio dużą pojemność dla zapewnienia przyzwoitego zasięgu. W samochodzie kompaktowym akumulator o pojemności 24 kWh pozwala przejechać na jednym ładowaniu około 200 km. W dużych limuzynach, by uzyskać zasięg 400 km akumulator musi mieć pojemność nawet 60 kWh. Koszt wyprodukowania akumulatora litowo-jonowego wciąż jest bardzo wysoki i wynosi 700-800 Euro za 1 kWh. Dlatego sam akumulator może stanowić 50-60 % ceny pojazdu. Takie akumulatory mają jednak największą gęstość energii w stosunku do masy i świetnie nadają się do samochodów. Nie mają też efektu pamięci, można je ładować w dowolnym momencie bez konieczności rozładowywania do „zera”. Żywotność akumulatorów litowo-jonowych w samochodach z napędem elektrycznym wnosi obecnie 5-10 lat według zapewnień producentów. Ale o jego kondycji decyduje nie tylko czas, ale również liczba cykli ładowania – od 2000 do 5000. Gotowe są jednak rozwiązania, w których akumulator wytrzymuje 10 000 cykli ładowania. Do napędu aut elektrycznych wykorzystuje się najczęściej synchroniczne lub indukcyjne silniki prądu zmiennego, stosunkowo proste i przystępne cenowo. Z technicznego punktu widzenia silnik elektryczny jest idealny do napędu samochodu, osiąga bowiem maksymalny moment obrotowy od najniższych obrotów. Można więc zrezygnować ze skrzyni biegów, co upraszcza konstrukcję. Napęd elektryczny jest cichy i bardzo ekonomiczny, cena przejechania 100 km to zaledwie kilka złotych. Nie emituje też szkodliwych związków w miejscu użytkowania. Ale ma też zasadniczą wadę – długi czas uzupełniania energii. Przy wykorzystaniu klasycznego gniazdka elektrycznego akumulator trzeba ładować 6-7 godzin, szybka ładowarka (bardzo droga) może go skrócić nawet do 40 minut.

Hybryda z drugiej ręki

Na rynku wtórnym, tak jak na rynku aut nowych, dominują hybrydy z koncernu Toyoty (Toyota, Lexus). Jest ich dużo, można wybierać w rocznikach i wersjach. Stosunkowo łatwo można też kupić hybrydowe Hondy i BMW. Oferta Audi, Citroenów i Porsche wygląda dużo skromniej. Inne marki na rynku wtórnym pojawiają się sporadycznie. Zakup używanej hybrydy jest z reguły mało ryzykowny. Produkcja takich aut podlega dużo wyższym standardom jakościowym, a ich nabywcami są osoby, które z założenia jeżdżą spokojnie i pilnują zaleceń serwisowych. Ze względu na długi staż rynkowy najlepiej udowodniły swoją niezawodność i trwałość hybrydowe auta z koncernu Toyoty. Jak na razie nie pojawiają się żadne informacje o problemach z bateriami, chociaż w niektórych autach pracują one od wielu lat. Czasami nawet po okresie gwarancji fabrycznej.

Orientacyjne ceny używanych aut hybrydowych

Rocznik/

model

2004

2005

2006

2007

2008

2009

2010

2011

2012

Audi Q5

 

 

 

 

 

 

 

133

160

BMW 3

 

 

 

 

 

 

 

 

180

BMW 5

 

 

 

 

 

 

 

 

215

BMW 7

 

 

 

 

 

 

258-275

303-323

307-385

Citroen DS 5

 

 

 

 

 

 

 

 

103-112

Honda Jazz

 

 

 

 

 

 

 

44-47

51-54

Lexus CT

 

 

 

 

 

 

 

80-113

88-132

Lexus LS 600h

 

 

 

122-133

140-153

194-217

226-258

270-313

328-414

Lexus GS 450h

 

 

77-84

87-96

105-112

120-129

137-148

157-171

172-232

Mercedes

S400

 

 

 

 

 

184

210

241

278

Porsche Cayenne

 

 

 

 

 

 

232

266

306

Toyota Yaris

 

 

 

 

 

 

 

 

47-51

Toyota

Auris

 

 

 

 

 

 

51-55

57-62

64-71

Toyota Prius II

22

25

28

32

37-40

42-46

 

 

 

Toyota Prius III

 

 

 

 

 

 

54-58

64-73

81-89

Toyota Prius III

Plug-in

 

 

 

 

 

 

 

 

106-122

Toyota Yaris Hybrid - cena 63 900 zł / Fot. Toyota

Toyota Yaris Hybrid - cena 63 900 zł / Fot. Toyota

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • witek (gość)

    Hybryda daje duzy komfort jazdy, jest ekologiczny i ekonomiczy. Długo się zastanawialem nad kupnem, pare razy odwiedzałem salon toyoty w piasecznie i w koncu kupilem Nie żałuje

  • alek (gość)

    Tez bylem u nich, mysle, ze pora przesiasc sie na hybryde. Spalanie czy sama kultura jazdy - pierwsza klasa

  • lukasz (gość)

    Bylem i sprawdzalem, na czerniakowskiej mozna umowic sie na jazde probna. Ja przekonalem sie do hybrydy

  • IMA owner (gość)

    Ignoranci , a gdzie Honda Civic IMA ? Pierwsza seria (2003-2005) to jedyny model hybrydowy z manualną skrzynią biegów. Cała reszta to nudne albo super drogie automaty.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości