Wszystko
o samochodach

Wiadomości / Raporty

Samochody najmniej tracące na wartości

Data publikacji: Autor: Dariusz Dobosz

Samochody o najwyższej wartości rezydualnej na polskim rynku najmniej tracące na wartości

1. Mini Cooper

Cena 84 800 zł
Wartość rezydualna po trzech latach 58,6%

Fot. Mini Każdy samochód traci na wartości w kolejnych latach eksploatacji. Ale nie każdy traci tyle samo. To ważny wskaźnik, który warto brać pod uwagę w momencie zakupu.

Fot. materiaz prasowe Powszechnie uznaje się, że przy zakupie auta najważniejsza jest jego cena, zaproponowana przez sprzedawcę. Im niższa, tym lepiej dla kupującego. Rzeczywiście jest ona istotna, ale ogromne znaczenie ma również cena, za jaką można odsprzedać samochód po kilku latach. To właśnie różnica między ceną zakupu a ceną odsprzedaży tworzy jeden z najwyższych składników kosztów eksploatacji pojazdu.

Muszą się z tym liczyć zarówno nabywcy indywidualni, jak i firmy. W przypadku przedsiębiorstw utrata wartości samochodów jest szczególnie ważna. Wiele firm eksploatuje przecież floty, w których jest kilkanaście, kilkadziesiąt, a nawet kilkaset aut. Im wyższa ich wartość rezydualna, czyli wartość w momencie odsprzedaży, tym mniejsze straty poniesione w okresie eksploatacji. Wyższa wartość rezydualna posiadanych przez firmę aut wpływa także na obniżenie kosztów rat leasingowych albo wynajmu długoterminowego. Wynika to z faktu, że firmy wypożyczające samochody korzystniej je sprzedają, uzyskując mniejszą różnicę w stosunku do ceny zakupu. A to oznacza dla nich niższe koszty i możliwość zaproponowania lepszych warunków leasingobiorcom.

Różne modele prezentują bardzo różny poziom utraty wartości. Wynika to z wielu czynników, wśród których najbardziej istotne są cena zakupu (im wyższa tym gorzej), prestiż marki na danym rynku, czas jaki minął od zmiany generacji modelu lub modernizacji, poziom wyposażenia (lepsze wyposażenie ponadstandardowe nie jest korzystne), rodzaj silnika (diesle górują nad benzynowcami), typ nadwozia (hatchbacki 5d i kombi są bardziej cenione niż hatchbacki 3d oraz sedany), a nawet kolor (białe i czerwone wyceniane są gorzej niż srebrne i czarne).

Wyznaczaniem wartości rezydualnej aut zajmują się profesjonalne firmy. Korzystając z narzędzi informatycznych obliczane są spadki wartości aut, dzięki którym każdy nabywca indywidualny i każde przedsiębiorstwo może sprawdzić, jak kształtuje się wartość rezydualna wybranych samochodów.

Co to jest wartość rezydualna?
Mianem wartości rezydualnej określa się wartość auta w chwili odsprzedaży. Jest to cena, na jaką może liczyć właściciel samochodu, sprzedając go po upływie założonego czasu użytkowania.

Ranking pokazuje średnią wartość rezydualną samochodów po 3 latach i przebiegu 90 000 km. Jest to średnia wartość procentowa od ceny nowego auta. Większość modeli z czołówki rankingu to samochody rekreacyjne, z segmentu SUV. Takie pojazdy cieszą się obecnie ogromnym zainteresowaniem, co przekłada się na ich wysokie wartości na rynku wtórnym. Wśród aut o najniższej wartości rezydualnej wiele modeli ma za sobą długą historię rynkową. Można spodziewać się albo wycofania ich z rynku, albo wprowadzenia niebawem ich kolejnej generacji. W grę może wchodzić też modernizacja. Samochody o długim stażu rynkowym mają niską wartość rezydualną.

Samochody o najwyższej wartości rezydualnej na polskim rynku najmniej tracące na wartości
  
Samochody o najwyższej wartości rezydualnej na polskim rynku najmniej tracące na wartości

1. Mini Cooper

Cena 84 800 zł
Wartość rezydualna po trzech latach 58,6%

Fot. Mini 1. Mini Cooper

Wysoka jakość wykonania, atrakcyjny wygląd, świetne podwozie, fajne silniki, wysoki prestiż marki poparty jeszcze większym prestiżem producenta, czyli koncernu (BMW). Kultowe auto sprzed lat w nowej szacie, wyjątkowo ładnej. A to się ceni. Cooper to nawiązanie do legendarnych rajdówek, co dodaje autu smaczku.  

Cena 84 800 zł

Wartość rezydualna po trzech latach 58,6%

2. Porsche Cayenne II

Bardzo wysoka jakość wykonania, mocne silniki i znakomite osiągi, najwyższy prestiż marki. Rekreacja ze sportem w tle, żaden inny SUV nie jeździ tak szybko i tak pewnie jak Cayenne. 

Cena 299 400 zł

Wartość rezydualna po trzech latach 58,6%

3. Kia Sportage

Cena 69 990 zł
Wartość rezydualna po trzech latach 57,9%

Fot. Kia 3. Kia Sportage

Bardzo dobra jakość wykonania, ciekawa stylizacja, obszerne wnętrze, dynamiczne silniki i siedmioletnia gwarancja – to wszystko w wyjątkowo atrakcyjnej cenie.

Cena 69 990 zł

Wartość rezydualna po trzech latach 57,9%

4. Mini One

Wysoka jakość wykonania, atrakcyjny wygląd, świetne podwozie, fajne silniki, wysoki prestiż marki poparty jeszcze większym prestiżem producenta, czyli koncernu (BMW). Kultowe auto sprzed lat doczekało się godnego następcy.

Cena 71 400 zł

Wartość rezydualna po trzech latach 57,9%

5. Nissan Qashqai

Nie najtańszy w klasie, a jednak bardzo popularny. Dobre wykończenie, wygodne wnętrze, spory bagażnik i oszczędne silniki to najważniejsze składniki recepty na sukces. Druga generacja właśnie weszła na rynek.

Cena 72 500 zł 

Wartość rezydualna po trzech latach  57,1%

6. Mini Countryman

Cena 84 200  zł
Wartość rezydualna po trzech latach 56,1%

Fot. Mini 6. Mini Countryman

Wysoka jakość wykonania, atrakcyjny wygląd, świetne podwozie, fajne silniki, wysoki prestiż marki poparty jeszcze większym prestiżem producenta, czyli koncernu (BMW). Kultowe auto sprzed lat w nowej szacie, wyjątkowo ładnej. A to się ceni. Linia nadwozia wersji rekreacyjnej budzi kontrowersje, ale napęd 4x4 to mocny atut.

Cena 84 200  zł

Wartość rezydualna po trzech latach 56,1%

7. VW Scirocco III

Nie każdy powrót jest udany, ale w przypadku tego sportowego Volkswagena można mówić o sukcesie. Koncern z Wolfsburga stanął na wysokości zadania i zrobił samochód równie atrakcyjny jak ten sprzed lat. Świetnie jeździ i świetnie wygląda, a przy tym budzi emocje. I to wszystko na płycie zwykłego Golfa.

Cena 87 590 zł 

Wartość rezydualna po trzech latach 55,6%

8. BMW X1

Cena 120 200 zł
Wartość rezydualna po trzech latach 55,5%

Fot.  BMW 8. BMW X1

Najmniejsze z rekreacyjnych BMW wcale nie musi być najgorsze. X1 to coś w rodzaju miniatury X5 i X3, ale z własnym charakterem. Znakomite prowadzenie, wysoki komfort, nienaganne wykończenie. W każdym calu czuć tutaj ducha BMW.

Cena 120 200 zł

Wartość rezydualna po trzech latach 55,5%

9. Mini Cabrio

Wysoka jakość wykonania, atrakcyjny wygląd, świetne podwozie, fajne silniki, wysoki prestiż marki poparty jeszcze większym prestiżem producenta, czyli koncernu (BMW). Kultowe auto sprzed lat w nowej szacie, wyjątkowo ładnej. A to się ceni. Wersja Cabrio to kultowość z wiatrem we włosach.

Cena 92 500 zł

Wartość rezydualna po trzech latach 55,4%

10. Dacia Duster

Przystępna cena to największy atut rekreacyjnej Dacii, ale nie jedyny. Duster dobrze się prowadzi, zapewnia niezły komfort, przyzwoicie prezentuje się pod względem wykończenia. Słabe seryjne wyposażenie.

Cena 39 900 zł

Wartość rezydualna po trzech latach 55,0%

11. Audi Q7

Cena  245 700 zł
Wartość rezydualna po trzech latach  54,9%

Fot. Audi 11. Audi Q7

Audi potrafi robić nie tylko luksusowe limuzyny. Luksusowe SUV-y też udają się im całkiem nieźle. Jakość wykończenia, znakomite podwozie, przestronne wnętrze, mocne silniki – oto największe atuty Q7. Auto zbudowano na tej samej płycie podłogowej, co Porsche Cayenne, a to świetna rekomendacja.

Cena  245 700 zł

Wartość rezydualna po trzech latach  54,9%

12. Mini Clubman

Wysoka jakość wykonania, atrakcyjny wygląd, świetne podwozie, fajne silniki, wysoki prestiż marki poparty jeszcze większym prestiżem producenta, czyli koncernu (BMW). Kultowe auto sprzed lat w nowej szacie, wyjątkowo ładnej. A to się ceni. Clubman wyróżnia się pionową ścianą tylną (jak w kombi) i małymi, dodatkowymi drzwiczkami po prawej stronie, ułatwiającymi wsiadanie na tylną kanapę.    

Cena 84 200 zł

Wartość rezydualna po trzech latach 54,8%

13. Fiat 500 C

Cena 63 250 zł 
Wartość rezydualna po trzech latach 54,6%

Fot. Fiat 13. Fiat 500 C

Kultowe auto w nowej szacie, równie atrakcyjnej co Mini. Projekt sprzed lat wskrzeszony w nowej formie i niemal perfekcyjnie dopracowany od strony technicznej. Cieszy oko, sprawia frajdę podczas jazdy. A miękki dach to dodatkowa atrakcja.

Cena 63 250 zł 

Wartość rezydualna po trzech latach 54,6%

14. Skoda Yeti

Samochód na każdą okazję. Na tyle prosty, by spełniać rolę auta codziennego użytku, na tyle ładny, by pokazać się w dobrym towarzystwie. W tle technologie Volkswagena i nowoczesne silniki. Brakuje trochę przestrzeni we wnętrzu. 

Cena 65 000 zł

Wartość rezydualna po trzech latach 54,1%

15. Lexus RX

Cena 226 500 zł
Wartość rezydualna po trzech latach 53,2%

Fot. Lexus 15. Lexus RX

Legenda segmentu SUV, samochód – instytucja. Lexus RX powstał w czasach, gdy rekreacyjny luksus należał do rzadkości. Ogromne doświadczenie procentuje w postaci nienagannej techniki i świetnego wykończenia. A przede wszystkim niezawodności, o której europejscy konkurenci mogą tylko pomarzyć.

Cena 226 500 zł

Wartość rezydualna po trzech latach 53,2%

16. Toyota RAV4

To pionier segmentu SUV. Powstał w latach dziewięćdziesiątych, producent miał wiele lat na dopracowanie konstrukcji. Walory użytkowe RAV-4 rynek ocenia wysoko, ale cena mogłaby być niższa.

Cena 98 900 zł

Wartość rezydualna po trzech latach 53,1%

17. Mini Coupe

Cena 91 600 zł
Wartość rezydualna po trzech latach 53,1%

Fot. Mini 
17. Mini Coupe

Wysoka jakość wykonania, atrakcyjny wygląd, świetne podwozie, fajne silniki, wysoki prestiż marki poparty jeszcze większym prestiżem producenta, czyli koncernu (BMW). Kultowe auto sprzed lat w nowej szacie, wyjątkowo ładnej. A to się ceni. Ścięte nadwozie wersji Coupe, choć naprawdę jest hatchbackiem, pokazuje sportowe zacięcie i mocno wyróżnia auto z gamy Mini.    

Cena 91 600 zł

Wartość rezydualna po trzech latach 53,1%

18. Suzuki SX-4 S-Cross

Kolejna generacja SX-4 zaczyna właśnie swoją rynkową przygodę. Dobre prognozy co do wartości auta mają solidne podstawy, bo nowy S-Cross to ogromny postęp w stosunku do poprzedniej generacji auta. Więcej przestrzeni, lepsze wyposażenie, lepsza jakość wykonania.

Cena 72 900 zł

Wartość rezydualna po trzech latach 53,0%

19. Hyundai ix-35

Cena 74 900 zł
Wartość rezydualna po trzech latach 52,8%

Fot. Hyundai 19. Hyundai ix-35

Sam producent nie spodziewał się takiego sukcesu, ale rynek polubił ix35. Tak jak Sportage, który jest jego konstrukcyjnym bliźniakiem. Wygląd Hyundaia nie jest tak frapujący, a cena wyższa, stąd gorsza pozycja.

Cena 74 900 zł

Wartość rezydualna po trzech latach 52,8%

20. Audi Q3

Audi potrafi robić nie tylko duże, luksusowe SUV-y. Te mniejsze, kompaktowe, są również bardzo udane. Nadwozie Q3 nie jest może szczególnie frapujące, ale podczas jazdy można rozkoszować się prowadzeniem, osiągami i jakością auta.

Cena 119 100 zł

Wartość rezydualna po trzech latach 52,8%

21. Mercedes Klasa B

Cena 102 400 zł 
Wartość rezydualna po trzech latach 52,8%

Fot. Mercedes-Benz 21. Mercedes Klasa B

Najwyżej notowany w rankingu Mercedes to Klasa B, niepozorny minivan o bardzo praktycznym wnętrzu. Auto nie wyróżnia się niczym szczególnym, ale zapewnia bardzo dobry komfort jazdy i jest niezwykle funkcjonalne. I jak przystało na Mercedesa, świetnie wykończone.

Cena 102 400 zł 

Wartość rezydualna po trzech latach 52,8%

22. Audi Q5

Rekreacyjny średniak spod znaku Audi ma te same zalety co Q7 i Q3. I podobnie jak tamte auta, nie wyróżnia się niczym z wyglądu. Ale tego, który zasiada za kierownicą, potrafi przekonać do siebie w ciągu kilku minut.

Cena 140 400 zł

Wartość rezydualna po trzech latach 52,6%

23. VW Touran

Cena 75 090 zł
Wartość rezydualna po trzech latach 52,5%23. VW Touran

Patrząc na Tourana można się tylko dziwić, że jest to wysoko cenione auto. Trudno znaleźć drugiego tak nudnego z wyglądu minivana. Ale funkcjonalność auta, nienaganne podwozie i zaawansowane technologie Volkswagena, czynią z Tourana wyjątkowo udane auto.

Cena 75 090 zł

Wartość rezydualna po trzech latach 52,5%

24. Toyota Land Cruiser 150

Kiedyś spartańska terenówka, teraz luksusowy SUV o nieprzeciętnych możliwościach pokonywania terenowych przeszkód. Mniejsza wersja Land Cruisera to auto legendarne, które przeszło przez lata ogromną metamorfozę. Jedno się nie zmieniło – rzadko się psuje, czy to na szosie, czy na bezdrożach.

Cena 199 000 zł

Wartość rezydualna po trzech latach 52,5%

25. Lexus CT

Cena 108 700 zł
Wartość rezydualna po trzech latach 52,4%

Fot. Lexus 25. Lexus CT

Jak widać samochód hybrydowy też może być wysoko ceniony, choć skomplikowana, spalinowo-elektryczna technika budzi czasami obawy. Bezpodstawnie. Wysoka niezawodność wyróżnia model CT tak, jak inne Lexusy. 

Cena 108 700 zł

Wartość rezydualna po trzech latach 52,4%

26. Toyota Corolla

Corolla nie wyróżnia się niczym szczególnym w kwestii walorów użytkowych, jakości czy techniki. Jest przeciętnym kompaktem, ale bardzo poprawnie zaprojektowanym i wykonanym. A przy tym rzadko się psuje, co bardzo się ceni.

Cena 62 900 zł

Wartość rezydualna po trzech latach 52,4%

27. VW Sharan

Cena 110 390 zł
Wartość rezydualna po trzech latach 52,2%

Fot. Volkswagen 27. VW Sharan

Sharan to klasyka minivanów. Samochód, którego przestronne nadwozie trzeba raczej porównywać z autobusami niż z typowymi autami osobowymi. Prostota nadwozia nie oddaje tego, co Sharan oferuje pod blachami karoserii: świetne podwozie, nowoczesna technika, ogromne możliwości transportowe.

Cena 110 390 zł

Wartość rezydualna po trzech latach 52,2%

28. Nissan Juke

Bądź zawsze w centrum zamieszania, niezależnie z jakiego powodu. Ta maksyma świetnie pasuje do Juke’a, którego wygląd wciąż budzi powszechne kontrowersje. Auto ma jednak zagorzałych zwolenników, którzy chcą się wyróżniać na drodze. Trudno wskazać drugi, tak oryginalny model. 

Cena 60 100 zł

Wartość rezydualna po trzech latach 52,1%

29. VW Touareg

Cena 219 990 zł 
Wartość rezydualna po trzech latach 52,1%

Fot. Volkswagen 29. VW Touareg

Touareg to coś w rodzaju Golfa w segmencie SUV. Co prawda, nie ma za sobą tak długiej historii, ale 12 lat na rynku to jednak szmat czasu. Volkswagen sukcesywnie modernizował ten model i dzisiaj Touareg jest bardzo nowoczesnym, zaawansowanym technologicznie autem ze znakomitym podwoziem i mocnymi silnikami. No i w końcu, to konstrukcyjny bliźniak Porsche Cayenne.  

Cena 219 990 zł 

Wartość rezydualna po trzech latach 52,1%

30. Toyota Verso

Udany minivan z pogranicza kompaktów i dużych jednobryłowców. Przemyślana konstrukcja, dobre wykonanie, uniwersalne zastosowania. Poprawna strona techniczna. Cóż trzeba więcej.

Cena 75 990 zł

Wartość rezydualna po trzech latach 51,9%

Samochody o najwyższej wartości rezydualnej na polskim rynku najmniej tracące na wartości

1. Mini Cooper

Cena 84 800 zł
Wartość rezydualna po trzech latach 58,6%

Fot. Mini

Samochody o najwyższej wartości rezydualnej na polskim rynku najmniej tracące na wartości

1. Mini Cooper

Cena 84 800 zł
Wartość rezydualna po trzech latach 58,6%

Fot. Mini

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Marian Z. (gość)

    Rezydualnie rzecz ujmując, królowie flot typu Octavia, Focus, Fabia, Astra, Corsa, Auris, Yaris to rezydualne dno.. .

  • nn (gość)

    Subaru pewnie nie brali pod uwagę :]

  • Ktoś się napracował przy tych statystykach (gość)

    Ktoś się napracował przy tych statystykach i co mu wyszło? Nic. Wszystkie pojazdy mają rezydualność 50 parę procent i zważywszy wrzucenie do jednego wora przeróżnych klas cenowych i jakościowych wynika z tego, że rezydualność to nie jest „ważny wskaźnik, który warto brać pod uwagę w momencie zakupu”. Ponieważ w momencie sprzedaży szereg innych czynników, poza przebiegiem i rocznikiem, powoduje, że teoretyczne i kilkuprocentowe różnice rezydualne są bez znaczenia. Pamiętajmy bowiem, że rezydualność się zmienia z modelami, modami i zależy w indywidualnej transakcji od szczegółowego stanu samochodu oraz konkretnych osób – kupca i sprzedawcy.

  • wara (gość)

    dobre zestawienie. chociaż dla mnie za późno na nie, bo już auto stoi pod domem. na szczęście udało się je kupić dzięki kredytowi samochodowemu z getinu. lepsze to niż ciągłe pożyczanie samochodu od innych.

  • Pan (gość)

    Nie zbyt starannie przygotowany jest ten artykuł. Np. Nissan Juke pokazany tutaj: Cena 60 100 zł / Wartość rezydualna po trzech latach 52,1% Jeśli ktoś znajdzie używanego Juke'a na sprzedaż 6-letniego za mniej niż 40tys zł w przyzwoitym stanie to będę pod wrażeniem. Nie wspomnę już o 3 letnim za ok. 32tys - nieosiągalne.

  • TRADER (gość)

    1. Miejsce Mini !!! To chyba jakiś żart. Używane Mini jest tak niesprzedawalne, że nawet dealerzy Mini handlujacy używanymi np. Auto Fus kupują wszystko oprócz właśnie Mini, mimo że są ich autoryzowanym dealerem. SX4 i Duster w tym zestawieniu śmieszą mnie nie mniej. Jestem ciekawy jakie były dane, na których opiera się zestawienie, ale na pewno nie jest ono rzetelnie wykonane.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości