W grupie samochodów osobowych w marcu 2019 r. zarejestrowano 50 118 szt. czyli o 1 551 szt. mniej niż w marcu 2018 (-3%) i jednocześnie o 6 354 szt. (+14,5%) więcej niż w lutym b.r. Wzrost do poprzedniego miesiąca jest naturalny - zazwyczaj marzec jest dłuższy i dodatkowo jest to miesiąc zamykający kwartał.Porównując dzienne rejestracje - w marcu były o 9,1% wyższe niż miesiąc wcześniej.
Nabywcy indywidualni zarejestrowali w ostatnim miesiącu 15,5 tys. szt. o 1,2 % mniej r/r i prawie tyle samo co w lutym b.r. o -1,6% (-251 szt..) Udział tej grupy klientów wyniósł 30,9% i był prawie identyczny (+0,6 pkt. proc.), jak rok wcześniej ale niższy niż w lutym o 5 pkt. proc.
Nabywcy instytucjonalni zarejestrowali w marcu 2019 r. 34,6 tys. samochodów, 1,4 tys. szt. (-3,8%) mniej niż w lutym ub.r. Rezultat ten był wyższy od uzyskanego miesiąc wcześniej o 6,6 tys. szt. Wśród klientów instytucjonalnych najważniejszą grupę klientów stanowią niezmiennie firmy leasingowe/CFM i firmy wynajmu. W marcu ich udział wyniósł 45,4% rynku (65,7% wśród nabywców instytucjonalnych), podczas gdy rok wcześniej zajmowały 47,8% (68,5% wśród nabywców instytucjonalnych).
Marki popularne zakończyły ostatni miesiąc z rezultatem 41,8 tys. nowych rejestracji (-5,3%) i osiągnęły udział w rynku na poziomie 83,3% wobec 85,3% przed rokiem. W porównaniu do lutego zajęły o 2,5 pkt. proc. mniej. Liczba samochodów marek premium wyniosła 8,4 tys. szt. i była wyższa niż rok wcześniej o 10,2%. W porównaniu do lutego br. miał miejsce wzrost o 44,7% ( +2 583 szt.).
W całej grupie samochodów osobowych zarejestrowano niemal 1,5 tys. hybryd (-21,4% r/r) oraz 387 szt. z napędem elektrycznym (+186,7%). Wśród nich znalazło się 299 szt. samochodów bateryjnych i z rozszerzonym zasięgiem oraz 88 szt. hybrydy plug-in. Samochody z napędem benzynowym zajęły 72% rynku a z dieslem 22,5% podczas, gdy rok wcześniej stanowiły odpowiednio 70,6% i 24,1%.
W grupie samochodów dostawczych do 3,5t w marcu 2019 r. według analiz PZPM przygotowanych na podstawie wstępnych danych CEP, przybyło 6 432 szt. nowo zarejestrowanych pojazdów. Wysokie tempo wzrostu utrzymuje się w tej części rynku już dwunasty miesiąc z rzędu. W ostatnim miesiącu osiągnęło 14%.
W marcu 2019 wśród aut osobowych liderem rynku niezmiennie była Skoda i zarejestrowała 5 853 szt. 8% mniej niż rok wcześniej (-506 szt.). Druga była Toyota (5 017 szt. -4,4%). Trzecie miejsce należało do marki Volkswagen (4 703 szt. -9,8%). Czwarta była Dacia (3 433 szt.) jedyna marka z pierwszej piątki ze wzrostem sprzedaży i to na poziomie ponad +33%. Piąty był Opel (3 220 szt.;-12,8%). Drugą piątkę otworzył Ford (2 816 szt.-13,1 %). Kolejne miejsca przypadły markom: Renault (2 437szt. -17,2%), Kia (2 359 szt. +0,7%), Hyundai (2 149 szt. +6,7%) i BMW (1 886 szt. +42,9% ), które tym razem wyprzedziło swoich konkurentów z grupy „Premium” tj. Audi 1803 szt. i Mercedes-Benz 1 669 szt.
W ogólnym rankingu modeli, w marcu 2019r. na pierwszym miejscu Dacia Duster (1 712 szt.), która zyskała aż 8 pozycji w stosunku do sytuacji przed rokiem. Dwa modele marki Skoda zanotowały prawie identyczną liczbę zarejestrowanych aut i zajęły kolejne miejsca na podium Fabia (1 667 szt.; -3,9%) i Octavia ( 1666 szt._11,3%). Czwarty był Yaris (1 364 szt. ). Piąty Golf z wynikiem 1 337 szt. Drugą piątkę otworzyła Astra (1 224 szt.) a kolejne - nowość marki Toyota Corolla z wynikiem 1 062 szt. z imponującym wzrostem na poziomie ponad 73%.
Toyota, Skoda oraz Dacia to najczęściej wybierane marki aut osobowych w marcu przez klientów indywidualnych, natomiast Dacia Duster,Toyota Yaris oraz Skoda Fabia, to najpopularniejsze modele w tej grupie. Nabywcy instytucjonalni najchętniej kupowali Skody, Volkswageny oraz Toyoty. Skoda Octavia, Volkswagen Golf oraz Skoda Fabia to trzy najczęściej kupowane modele przez firmy w marcu 2019.
Od początku 2019 roku w grupie nabywców indywidualnych zarejestrowano 48,4 tys. szt. , było to o 226 szt. (-0,5%) mniej niż w tym samym okresie ubiegłego roku. Pozycja leadera, jak było też miesiąc wcześniej należy do Toyoty, która ją utrzymała mimo najgłębszego w pierwszej piątce marek spadku (6 571szt.; -14,3%). Druga Skoda zarejestrowała 5 852 szt. zmniejszając rejestracje wśród klientów indywidualnych o 4,7% r/r. Na trzecim Dacia (4 117; +61,4,%), która zyskała aż 4 pozycje w rankingu w stosunku do sytuacji sprzed roku. Na czwartym miejscu był Opel (3 647; - 11,9%). Z piątą lokatą pierwszy kwartał zakończyła Kia (3 605;+0,7%). Drugą piątkę otwiera Hyundai (3 492szt.; +9,5%).
Zobacz także: Testujmy Mazdę 6
Najczęściej wybieranym modelem przez klientów indywidualnych od początku roku jest Toyota Yaris (2 488; -4,7%). Na drugim miejscu Duster, który zarejestrował 2 387szt. i podwoił zeszłoroczny wynik +101% Trzecia jest Fabia (1 286 szt. -12,8%). Czwarty Fiat Tipo (1 604; +59 %), który przesunął się aż o 6 pozycji w skali roku. Na piątej lokacie tym razem Tucson (1 281 szt.; +18,7%), który zyskał 4 pozycje. Kolejne miejsce należy do Corsy (1 254; +12,9%), za nią Skoda Rapid (1 232: +23,7%), dalej dopiero Octavia (1163; -12,7%).
Do firm rejestrujących na regon dostarczono od początku roku 91,5 tys. szt. (+0,2%; +150 szt.).
W rankingu rejestracji nabywców instytucjonalnych pierwsza piątka marek nie zmieniła się. Liderem jest Skoda (11 987; -5,9%; udz. 13,1%), drugi Volkswagen (11 197; +6,7%; udz. 12,2%) i trzecia Toyota
(8 132; -0,9%; udz. 8,9%). Następny w rankingu jest Ford (6 326; -10,6%) a za nim Opel (5 666; +2,6%). Drugą piątkę otworzyła Dacia (4 615; +29,1%) a za nią Renault (4 392; -5,7%).
Najczęściej wybieranym modelem przez klientów instytucjonalnych od początku br. była Octavia (4 065; -6,6%). Następny Golf (3 028; -3.3%) po awansie o jedną pozycję w skali roku. Na trzecim Fabia (3 011; -11,6%) i na czwartym Astra (2 624; +3,5%). Pierwszą piątkę zamyka Focus(2 614; -4%).
Rejestracja nowych samochodów osobowych przez klientów indywidualnych w marcu 2019
Pozycja | Model | Marzec | |||||
2019 | 2018 | Zmiana % r/r | Zmiana poz r/r | ||||
Ogółem | Udział % | Ogółem | Udział % | ||||
1 | Dacia Duster | 1 103 | 7,1% | 586 | 3,7% | 88,2% | 2 |
2 | Toyota Yaris | 742 | 4,8% | 749 | 4,8% | -0,9% | -1 |
3 | Skoda Fabia | 600 | 3,9% | 562 | 3,6% | 6,8% | 1 |
4 | Fiat Tipo | 438 | 2,8% | 225 | 1,4% | 94,7% | 15 |
5 | Toyota Auris | 397 | 2,6% | 381 | 2,4% | 4,2% | 1 |
6 | Hyundai Tucson | 354 | 2,3% | 324 | 2,1% | 9,3% | 4 |
7 | Toyota Corolla | 349 | 2,3% | 270 | 1,7% | 29,3% | 7 |
8 | Skoda Octavia | 339 | 2,2% | 443 | 2,8% | -23,5% | -3 |
9 | Skoda Rapid | 326 | 2,1% | 329 | 2,1% | -0,9% | 0 |
10 | Toyota C-HR | 309 | 2,0% | 237 | 1,5% | 30,4% | 8 |
11 | Dacia Sandero | 280 | 1,8% | 309 | 2,0% | -9,4% | 0 |
12 | Toyota Aygo | 271 | 1,8% | 289 | 1,8% | -6,2% | 1 |
13 | Opel Corsa | 264 | 1,7% | 359 | 2,3% | -26,5% | -5 |
14 | Opel Astra | 261 | 1,7% | 650 | 4,2% | -59,8% | -12 |
15 | Suzuki Vitara | 256 | 1,7% | 262 | 1,7% | -2,3% | 0 |
Mitsubishi ASX | 256 | 1,7% | 89 | 0,6% | 187,6% | 35 | |
17 | Hyundai I20 | 251 | 1,6% | 194 | 1,2% | 29,4% | 4 |
18 | Kia Sportage | 231 | 1,5% | 250 | 1,6% | -7,6% | -2 |
19 | Renault Megane | 204 | 1,3% | 137 | 0,9% | 48,9% | 17 |
20 | Opel Mokka | 195 | 1,3% | 248 | 1,6% | -21,4% | -3 |
RAZEM 1-20 | 7 426 | 47,99% | 6 893 | 44,03% | 7,7% | ||
Pozostałe | 8 048 | 52,01% | 8 763 | 55,97% | -8,2% | ||
RAZEM | 15 474 | 100% | 15 656 | 100% | -1,2% |
Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?